Mickey 17 najnoviji je film redatelja Bong Joon Hoa, koji je kreirao je još jedan sebi svojstven i originalan film. To prilično šašava i blesava znanstveno-fantastična crna komedija. Film se temelji na romanu američkog pisca Edwarda Ashtona, kojeg je Ho prilično izmijenio i nadopunio. I više nego odličnu dvostruku glavnu ulogu u filmu ponio je Robert Pattison.
Prošlo je šest godina od kada nas je južnokorejski redatelj Bong Joon Ho počastio filmom Parazit (Parasite). Za taj naslov rijetko tko nije čuo ali valja podsjetiti da je nagrađen s četiri Oscara – najbolji film, najbolji međunarodni film, najbolja režija i i najbolji scenarij (ukupno je imao šest nominacija). Od ostalih prestižnih nagrada treba dodati i Zlatnu palmu u Cannesu, Zlatni globus i nagradu César za najbolji međunarodni film.
Adaptacija s puno izmjena i nadopuna
Nakon ovog filma bavio se hvaljenom TV serijom Snowpiercer (2020.-2024.). No, bavio se i svojim najnovijim filmom Mickey 17 (2025.), koji je stigao i u naša kina. Odmah treba reći da je ovo njegov prvi film na engleskom jeziku. Budžet kojim je raspolagao je i više nego solidan – 118 milijuna dolara. Svoju svjetsku premijeru imao je na ovogodišnjem filmskom festivalu u Berlinu.
Film je adaptacija SF romana Mickey7 američkog pisca Edwarda Ashtona, koji je objavljen 2022. godine. Za scenarij se, kako je to već i uobičajeno, pobrinuo osobno Bong Joon Ho. No, nije se pretjerano držao izvornika te se svojim izmjenama i nadopunama prilično udaljio od njega. Već i sam naslov filma ukazuje na to.
Priča filma prati Mickeyja Barnesa (Robert Pattison) i njegov prijatelj Timo (Steven Yeun) posudili su novac za posao koji im je propao. Sad duguju opakom kamataru koji svoje dužnike pronalazi svugdje na planeti Zemlji. Stoga se Mickey prijavljuje za odlazak i to na udaljeni i nenaseljeni planet Niflheim. Ovu misiju predvodi propali političar Kenneth Marshall (Mark Ruffalo) i njegova žena Ylfa (Toni Collette).
Svako od putnika ima određeni zadatak na toj misiju ali i po dolasku na planet. Mickey se, više iz očaja i neupućenosti, prijavljuje u eksperimentalni program “potrošnih” – kada čovjek umre, novom tehnologijom ga ponovno isprintaju i usade mu stara sjećanja. Ovaj program (tehnologija) na Zemlji je zabranjena ali dopuštena je u svemiru. Tako Mickey odrađuje nagore i najopasanije poslove a umiranje je dio tog posla i nije nikakav problem. Iza “starog” Mickeya ionako uvijek dolazi “novi”.
Tematski “klasični” Bong Joon Ho
Stvari se kompliciraju kada se Mickey vrati živ s jednog zadatka na Niflheimu. U njegovoj sobi dočeka ga, ni manje ni više, nego Mickey 18. U njihovom slučaju zakon je neumoljiv – svaki “multipli” se moraju likvidirati. Isprva oba Mickeya pokušaju jedan drugog smaknuti. No, spletom okolnosti i na nagovor Mickeyeve djevojke Nashe odluče surađivati. Njihova tajna ubrzo se razotkriva i njihovi životi kao i život Nashe je u opasnosti. Istovremeno, Marshall nesmotreno izazva i sukob s lokalnim bićima na planetu koja postaju sve opasnija…
Svojim ranijim filmovima scenarist i redatelj Bong Joon Ho pokazao je da nije veliki ljubitelj kapitalizma i velikih klasnih razlika koje on stvara. I ovim filmom nastavlja u tom stilu. Ovdje je i više nego očita tema iskorištavanja radničke klase i kritika funkcioniranja današnjeg kapitalističkog svijeta. Mala i naglašena tema političara koji žude za moći i slavom dodatna je nadopuna. Svemu je pridodao i bljesak religije (vjere) koja se vješto upotrebljava kao dodatna alatka za kreiranje pokore “u ime višeg cilja”.

Film nudi i temu odnosa čovjeka prema prirodi, koja je u posljednje vrijeme itekako aktualna. Tu treba dodati i temu kloniranja, odnosno, humanosti koja se nadovezuje za navedene. Svaki novi klonirani Mickey ovdje je samo potrošna roba koja treba služiti (i poginuti) za nametnuti sustav. Njegov stav je jasan – nema ničeg “humanog” u kloniranju, njime se ništa ne rješava već se ono iskorištava isključivo u najgore moguće svrhe. Životi svake osobe za njega su vrijedni, nema “potrošnih”.
Robert Pattison za svaku pohvalu
Bong Joon Ho je redatelj prepoznatljiva stila a miješanje žanrova je karakteristično za njega. Tako ovaj ovaj film možemo okarakterizirati kao znanstveno-fantastičnu crnu komediju. Za njegov crni humor mora se reći da je i dalje ima jednu izraženu crtu apsurdnog. Za ovaj film općenito se može reći da je svojevrsni miks njegovih ranijih ostvarenja. Posebno istaknimo da sadrži i nekoliko doista emotivnih trenutaka. mali prigovor može se uputiti na ritam filma koji je u drugoj polovici filma malo neujednačen.
Glavnu ulogu, i to dvostruku, u filmu ponio je Robert Pattison (Batman/The Batman, 2022., filmski serijal Sumrak saga/The Twilight Saga). Ocjena njegove izvedbe je i više nego odličan. Možemo samo reći da je još jednom potvrdio da u njemu leži vrlo veliki glumački potencijal. Ovaj glumački zadatak nipošto nije bio jednostavan. Da ne spojlamo previše, dovoljno je reći da su karakterno njegovi likovi Mickey 17 i Mickey 18 karakterno potpuno različiti.
Pojedini likovi u filmu totalno su karikaturalni. Tu prednjače likovi koje tumače Mark Ruffalo (Uboga stvorenja/Poor Things, 2023.) i Toni Collette (Porotnik broj 2/Juror #2, 2024.). Ruffalo je evidentno uzor u portretiranju svog lika pronašao u predsjedniku SAD-a Donaldu Trumpu, od gesti do govora. Tu i tamo omakne mu se i pokoje preglumljivanje. Ista stvar prisutna je i kod Toni Collette ali mora se reći da je u nekoliko scena izrazito iritantna (pogotovo kako film ulazi u svoju završnicu).
Film Mickey 17 prilično je šašav i blesav film. Možda će mnogi na reći da film ima previše likova, da je predug (oko 137 minuta), da ih živciraju karikaturalni likovi… No jednako tako je i zabavan. Redatelj Bong Joon Ho kreirao je još jedan sebi svojstven i originalan film. On točno zna što želi bez obzira gdje, kako, na kojem jeziku i s kojim budžetom snima film. Sasvim dovoljan razlog da ga ne preskočite.