‘Brutalist’: Američki san i njegova cijena

Za svoju ulogu izmišljenog mađarsko-židovskog arhitekta u filmu Brutalist Adrien Brody nagrađen je Oscarom. Ova epska povijesna drama redatelja Bradyja Corbeta nije film o arhitekturi, već o kapitalu koji ju financira. Scenarij filma treba pohvaliti jer se uspješno bavi s podosta tema a krasi ga Oscarom nagrađena izvanredna kamera Lola Crawleya.

Film Brutalist (The Brutalist, 2024.) četvrti je redateljski film Bradyja Corbeta. Kao redatelj nema debitirao je 2015. godine filmom The Childhood of a Leader. (2015.). Malo bolji poznavatelji filma pamte ga kao glumca po filmu Funny Games U.S (2007.) redatelja Michaela Hanekea. Film je premijerno prikazan na prošlogodišnjem filmskom festivalu u Veneciji.

Mnoštvo nominacija i nagrada                            

Riječ je o epskoj (povijesnoj) drami o izmišljenom mađarsko-židovskom arhitektu Lászlu Tóthu (Adrien Brody). Nakon što je preživio holokaust, on bježi iz poslijeratne Europe u Ameriku kako bi ponovno izgradio svoj život. Dok čeka da mu se pridruži supruga Erzsébet (Felicity Jones), koja je kao i on preživjela sličnu sudbinu u Buchenwaldu, nastanjuje se u Pennsylvaniji, gdje bogati i istaknuti industrijalac Harrison Lee Van Buren (Guy Pearce) prepoznaje njegov talent za gradnju. Ali moć i naslijeđe imaju veliku cijenu…

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Na spomenutom festivalu u Veneciji film osvojio nagradu Srebrni lav za režiju. Nakon ovog priznanja uslijedilo je mnoštvo drugih nominacija i nagrada. Od onih najvrednijih treba svakako izdvojiti tri Zlatna globusa od ukupno sedam nominacija. Opće je poznato da su upravo Zlatni globusi i neko mjerilo za nagradu Oscar.

          Tako je slovio kao jedan od glavnih oskarovskih favorita, s deset osvojenih nominacija (među njima su i one ‘glavne’ za najbolji film i režiju). No, na noćašnjoj dodjeli osvojio je tek tri – Adrien Brody dobio je svog drugog Oscara u karijeri za glavnu ulogu a svog prvog dobili su Lol Crawley za najbolju kameru i Daniel Blumberg za najbolju originalnu glazbu.

          Mnoštvo tema

          Redatelj Corbet je i koscenarist filma sa svojom životnom partnericom Monom Fastvold, norveškom redateljicom i glumicom, koja je najpoznatija po režiji filmova Svijet koji dolazi (The World to Come, 2020.) i The Sleepwalker (2014.). Odmah treba reći da je ovo film koji traje nešto više od tri i pol sata i podijeljen je dva dijela. Prvi dio bavi se dolaskom glavnog protagoniste u SAD i njegovoj prilagodbi novoj zemlji i novim okolnostima. Također, on sadrži prikaz početka suradnje s milijunašem Van Burenom, koji mu zadivljen njegovim talentom nudi priliku da ostvari svoj “američki san” (i to nakon početne grube nesuglasice). Za drugi dio može se reći da se bavi se odnosom Tótha i njegove supruge nakon dolaska u SAD, koji je prilično traumatičan. Tu je i šokantan  rasplet odnosa njega i Van Burena.

          Odmah treba reći da scenarij filma treba pohvaliti jer se uspješno bavi s podosta tema. U sve njih ušlo se prilično duboko tako da nema riječi o bilo kakvoj površnosti (što je čest slučaj). Tako su tu teme holokausta, prisilnih migracija, američkog sna, ovisnosti te umjetnosti. Za temu američkog sna možemo reći da je i središnja.

          Adrien Brody u filmu “Brutalist” (Foto: Universal Pictures)

          Uklopljena je i obrađena na perfektan način, kroz niz “epizoda”, dijaloga te je poput kakve aveti stalno prisutna. Tu je središnja točka SAD kao “obećana zemlja” koja to zapravo i nije. Ona prihvaća svakog pojedinca, nudeći mu priliku da ostvari svoj san. No, za tako nešto treba proliti mnogo krvi i znoja. Ta Amerika i njezin kapitalistički sistem izrabljivat će svakoga, na svoj način i po svojim pravilima bez ikakve grižnje savjesti. Cijena uspjeha je, ako ga uopće i ostvarite, vrlo visoka za svakoga. U tu cijenu je uključeno i lišavanje vlastitog identiteta (treba  gotovo zaboraviti svoje porijeklo).

          Uz to ide i činjenica da Brutalist nije film o arhitekturi, već o odnosu kapitala koji financira umjetnost. To je izvanredno obrazloženo kroz prikaz međusobnog odnosa Van Burena i Tótha. To je jedan izrazito kompleksan odnos, koji se gradi tijekom filma i pred samu završnicu u potpunosti šokantno kulminira. Tu završnicu možemo nazvati i totalno brutalnom.

          Vrhunske glumačke izvedbe

          Velika vrijednost filma su i glumačke izvedbe. Adrien Brody je, kao što smo to već napomenuli, osvojio svog drugo Oscara (prvi je bio Pijanist/The Pianist, 2002.). pružio je jednu doista izvanrednu ulogu lika koji je prilično kompleksan i napaćen. Njegovo izražajno lice i geste često govore više od riječi. Moramo reći da dobar dio zasluga za njegov Oscar ide kamermanu Lolu Crawleyju koji je sve to uhvatio. Na kraju krajeva, svoje majstorstvo zanata u ovom filmu potvrdio je osvojenim Oscarom.

          Izvanredne uloge pružili su Guy Pearce (Tajna Maora/The Convert, 2024., Memento, 2000.) i Felicity Jones. Jedan i drugi u oskarovsku noć ušli su s nominacijama za najbolju sporednu ulogu. Za Jones je to bila druga nominacija za Oscara u karijeri (prva je bio za glavnu žensku ulogu u filmu Teorija svega/ The Theory of Everything, 2014.).

          Film Brutalist vrhunski je režiran te bez obzira na svoje dugo trajanje nema oscilacija u ritmu. U sebi nosi jednako puno emocija ali i hladnoće (kao nezaobilaznog elementa prikaza “američkog sna”), što mu daje jednu veliku dozu realnosti. U svakom slučaju, ovo je vrijedan film koji se ne bi smio propustiti.  

          O autoru

          O autoru