U filmu Jedan život, snažnoj priči o “britanskom Schindleru”, redatelj James Hawes donosi djelo koje nikoga neće ostaviti ravnodušnim – kako zbog emotivnog naboja, tako i zbog još jedne odlične uloge koju je ostvario Anthony Hopkins.
Film Jedan život istinita je priča koja nas vraća u praskozorje Drugog svjetskog rata i 1938. godine. U njenom središtu je skromni humanitarac Sir Nicholas ‘Nicky’ Winton. Ono što je, zajedno s pripadnicima Britanskog odbora za izbjeglice u Čehoslovačkoj, tada učinio bilo je doista nevjerojatno. Još nevjerojatnije zvuči podatak da je za njega i njegov nevjerojatan pothvat svijet čuo tek 1988. godine.
Winton i njegov tim uspjeli su, u nepunih godinu dana, uspješno organizirati i spasiti čak 669 djece od nacističkog progona.
Samo izvlačenje djece bilo je izazovno. Najbolja opcija bila je putovanje u grupama i to putem vlaka. Ukupno su tako organizirali osam transporta. Sam pothvat već na terenu imao je veliku prepreku u činjenici da su vlakovi morali putovati kroz Njemačku te Nizozemsku koja je zatvorila granice za židovske izbjeglice. Jedini način da se to izvede bile su britanske vize.
Dobivanje viza opet je za sobom vuklo administrativne zahtjeve, ali i novčana sredstva. No, sav trud i domišljatosti da se sve to izrealizira bila je iznad svih prepreka. Ipak, najveća prepreka je bilo je vrijeme i strah od zatvaranja granica. Utrka s vremenom bila je neizbježna i zadnju utakmicu s njom s izgubili. Zadnji, deveti vlak s grupom od 250 djece nikada nije stigao na odredište. Bilo je to na dan Hitlerovog napada na Poljsku, 1. rujna 1939. godine.
Film na dva kolosijeka
Scenaristički, putem filma pratimo dvije priče koje se međusobno nadopunjuju. Tako je prva fokusirana na 1988. godinu i ostarjelog Wintona (Anthony Hopkins) neposredno prije nego što se sazna za njegov humanitarni pothvat a druga ga kao prati kao mladića (Johnny Flynn) koji stiže u Prag 1938 godine.
Redatelj filma James Hawes, kojem je Jedan život prvi veliki igrani film i koji iz sebe ima rad na mnogobrojnim uspješnim serijama (npr. Vučji odgoj/Raised by Wolves, Snowpiercer), fino je izbalansirao obje priče. Priča vezana za mladog Wintona tako je ispunjena s podosta situacija napetosti. No, dojam je da redatelj ne želi previše uznemiriti gledatelje pa te tenzije nisu pretjerane već je u njegovom fokusu tu ipak radnja, odnosno, vjeran prikaz kaotične situacije pred veliki rat i svih radnji i predradnji kojima se likovi bave.
No, zato vrlo snažno gradi priču vezanu za ostarjelog Wintona. Gotovo od prvog njegovog kadra jasno je da niti jednog gledatelja neće ostaviti ravnodušnim. Polako, poput kakvog vulkana, zapljusnut će vas lavina emocija od koje ne možete pobjeći. Veliki dio posla za Hawesa tu je odradio i glumački velikan Anthony Hopkins koji je pružio još jednu snažnu ulogu.
Redateljski izazov
Redatelju Hawesu nema se što puno prigovoriti. Korektno odrađen posao koji nije bio baš jednostavan. Najveći izazov svakako je bio vjerno prikazivanje dva različita vremena (tmurne 30-e i toplije 80-e) te dodatno u njih uklopiti dva različita glumca u isti lik. Tu je vidljiv dobar međusobni rad Hopkinsa i Flynna koji imaju određene zajedničke elemente u pokretu i govoru kako bi se što bolje stekao dojam da se radi o istoj osobi u dva različita vremena.
Spomenimo da se film temelji na knjizi One Life: The True Story of Sir Nicholas Winton koju je napisala Barbara Winton, kćer Sir Nicholasa Wintona.
Sve u svemu, film Jedan život definitivno spada u one koji su vrijedni gledanja. Iz njegove dirljive priče o humanosti i hrabrosti gotovo da vrišti snažna poruka da nijedan čin dobrote, bez obzira koliko malen, nije uzaludan.