Godzilla – čudovište koje obožavaju u cijelom svijetu

Najpoznatije japansko čudovište Godzilla iduće će godine proslaviti 70. rođendan, a njegovi obožavatelji su dobili sjajane poklone – čak dva nova filma koja su podcrtala da razarajuće biće goleme moći ima dvije povijesti, japansku i američku.

Od kada je Godzilla 1954. prvi put došao pred gledatelje u filmu Gojira, do danas je snimljeno čak 38 filmova – 33 filma u japanskoj i 5 filmova u američkoj produkciji. Ta dvojnost se pokazuje i ovih dana kada je u kinima japanski film Godzilla Minus One, dok u travnju iduće godine dolazi američki nastavak Godzilla x Kong: The New Empire.

Kao uvod važno je spomenuti kako se japanski Godzilla filmovi dijele na ere. Trenutno ih je četiri, a kronološki to su: Showa, Heisei, Millennium i Reiwa. Reiwa je najnovija era i ima tek 2 filma, od kojih je posljednji ujedno i najnoviji Godzilla Minus One. Stoga se neće spominjati budući da nema dovoljno materijala da se napravi analize cijele ere.

Showa era (1954. – 1975.)

Prva era o ovome svjetski poznatom čudovištu započela je 1954. godine izlaskom originalne Gojire. Priča filma i njena tematika inspirirane su američkim testiranjima hidrogenske bombe te iste godine. Također služio kao japanska kritika nuklearnog oružja općenito, što nije bilo nimalo čudno jer tada nije bilo prošlo niti deset godina od tragičnog nuklearnog bombardiranja Hirošime i Nagasakija. Lik Godzille alegorijski predstavlja hidrogensku bombu i njenu destruktivnu moć.

Film je vrlo ozbiljnog tona i prikazuje Godzillu kao zlo čudovište odlučno da sravna Japan sa zemljom. Promovira temu očuvanja okoliša kroz lika doktora Yamanea. On se zalaže za to da se Godzilla ne ubije, već da se uhvati i proučava u svrhu napretka ljudske rase.

Budući da koncept CGI-ja nije postojao, Godzillu je u kostimu igrao Haruo Nakajima. Navodno je kostim bio iznimno težak te bilo je nemoguće ostati u njemu više od 30 minuta. Stoga se često znalo dogoditi da Nakajima padne u nesvijest. Pri kraju radnje Godzilla je ubijen koristeći oružje koje je stvorio doktor Serizawa. Način na koji je njegov lik razvijen sumnjivo je sličan J. Robertu Oppenheimeru, tvorcu atomske bombe.

Ne zna se je li to namjerno budući da je film izašao tek 10 godina nakon bombardiranja Hiroshime i Nagasakija. Mnogi misle kako ljudi koji su radili na Gojiri nisu znali ništa specifično o Oppenheimeru, no otprilike su pokušali pogoditi kako bi se osjećala osoba koja kreira takvo oružje.

Za razliku od prvog filma u ovoj eri, ostali nemaju jednako mračan ton. Otkačeniji su i generalno prikazuju Godzillu kao heroja koji spašava Zemlju od drugih čudovišta. Također nisu u istom kontinuitetu kao originalni film iz 1954. Usporedbi s prvim filmom nisu imali nekakvu specifičnu poruku koju se željeli prenijet publici. Jednostavno su postojali za zabavu i to je to.

Kao iznimku možemo izdvojiti Godzilla vs Hedorah. Film promovira očuvanje okoliša kroz čudovište koje je nastalo zbog zagađivanja oceana, no to je više koncept nego poruka.

Neki od najvažnijih filmova ove ere su: Ghidorah, Three-Headed Monster, King Kong vs Godzilla, Son of Godzilla, Destroy All Monsters, te naposljetku Godzilla vs Mechagodzilla. Ovi filmovi su na jedan ili drugi način pripomogli kreiranju Godzillinog identiteta. Neki su dobri, a neki apsolutno grozni.

Godzilla vs Mechagodzilla (Foto: Toho Co. Ltd.)

King Kong vs Godzilla, snimljen 1962., važan je zato što je to bio prvi put da su se ova dva titana susreli na bojnom polju. Jedan je od razloga zašto je Godzilla (čudovište) postao ikona diljem svijeta.

Destroy All Monsters (1968.) je po ideji vrlo sličan Osvetnicima. U radnji ovog filma 5 čudovišta (uključujući Godzillu) se udružuju kako bi pobjedili vanzemaljce koji teroriziraju Zemlju.

Son of Godzilla smatran je najgorim u cijeloj franšizi. Upoznaje nas s Godzillinim posvojenim sinom i priča prati Godzillu u ulozi tate. Izbjegavajte ovaj film pod svaku cijenu. Ili, ako ste ljubitelj “toliko grozno da je dobro” estetike, gledajte ovaj film pod svaku cijenu.

Ostali filmovi ove ere predstavljaju nam Godzilline ikonične neprijatelje poput troglavog zmaja Ghidore, robotske verzija Godzille, Mothre, Rodana, itd…

Era je završila 1975. godine izlaskom filma Terror of Mechagodzilla. Općenito ovaj period zapamćen je po svojim bizarnim pričama i činjenicom da je sam začetak mitologije o Godzilli.

Heisei era (1984. – 1995.)

Heisei je započeo 1984. godine filmom Return of Godzilla. Era je nastavak originalnog filma, no nije povezana s ostatkom Showa ere. Svih sedam filmova u istom su kontinuitetu te se međusobno referiraju. Slično kao i u prethodnoj eri, Godzilla je započeo kao zlikovac, no onda se pretvorio u heroja. U ovome periodu vidimo povratak zlikovaca poput Ghidore, Mothre i Mechagodzille.

Poster za film Godzilla vs King Ghidorah (Foto: Toho Co. Ltd.)

Za razliku od Showe filmovi su dosta ozbiljniji, no imali su i dašak čudnih sci-fi elemenata poput putovanja kroz vrijeme. Smatran je najboljem periodom Godzilla fimova zbog svoga naglaska na kreiranje jedinstvenih čudovišta, međusobno povezane priče i neočekivano kompleksnih tema.

Naime, ova era bavi se biološkoj, znanstvenoj i moralnoj strani Godzillinog lika. Također po prvi puta ikad doznaje se nešto konkretno o Godzillinom postanaku.

Ova era smatrana je najikoničnijom i zaslužna je za oživljavanje franšize nakon što su zadnjih par Showa filmova bili pomalo neuspješni.

Millennium era (1999. – 2004.)

Millennium era započela je 1999. godine s Godzillom: 2000. Period se sastoji od 6 filmova koji nisu ni na jedan način povezani međusobno. Jednako tako nemaju veze s prijašnje dvije ere.

Trajala je od 1999. do 2004., što znači da je i najkraća era. Svaki film predvodio je drugi redatelj. Zbog toga se smatra eksperimentalnom erom. Svaki film imao je jedinstveni stil, atmosferu i način na koji prepričava priču.

Godzilla 2000 (Foto: Toho Co. Ltd.)

Bez obzira na svoju kratkotrajnost, era je bila hit i prema mnogima sadrži najbolji Godzilla film ikad (Godzilla: MKG, 2001.). Period je završio 2004., što je i godina Godzilline pedesete obljetnice. Naslov filma slovi Godzilla: Final Wars. Priča prati Godzillu kako putuje Zemljom i bori se protiv čudovišta inspiriranim državama diljem svijeta.

Ovaj film imao je ulogu završiti kompletnu franšizu Godzille u jednom ogromnom epskom finalu, makar na neko vrijeme.

Američka MonserVerse saga (2014- )

MonsterVerse saga započela je 2014. godine. Još nije gotova, a najnoviji nastavak (Godzilla x Kong: The New Empire) uskoro dolazi u kina. Ovoga puta Godzilla je već heroj, te se odmah u prvom filmu, jednostavno nazvanom Godzilla, bori za opstanak ljudi. Prvi film ove sage generalno je smatran i najboljim. Sam Godzilla pojavljuje se poprilično rijetko, te zbog toga njegova prisutnost nosi određenu „težinu“. To je aspekt filma koji se svidio mnogim obožavateljima. Šteta je kako se to izgubilo u nastavcima.

Filmovi ove sage dio su jednog kontinuiteta i svaki film nastavlja priča iz prošlog. U svima je srce priče ljudska drama koja je na jedan ili drugi način povezana s Godzillom ili organizacijom Monarch. Američka verzija Godzille donosi novitete franšizi u obliku Monarcha i koncepta Titana.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Riječ Titan odnosi se na čudovišta koja su vladala svijetom prije ljudi. Tu ubrajamo Godzillu, Angeirusa, Rodana, Mothru, itd… U filmovima oni su objašnjeni kao Zemljin vlastiti obrambeni mehanizam koji se budi kada god je svijet u opasnosti. Tako se Godzilla probudio 2014. god. zbog pojave misterioznih MUTO-a koji su namjeravali uništiti svijet. Naravno Godzilla ih je sprječio te je njihova borba služila kao katalizator za buđenje ostalih Titana.

          Zbog toga imamo priliku vidjeti ostala čudovišta u Godzilli 2 i ostalim MonsterVerse filmovima. Monarch je ime organizacije koja se bavi pronalaženjem i proučavanjem navedenih Titana. Na taj način razlikuju se od Američke vlade koja jednostavno želi ubiti Titane ni ne znajući jesu li pozitivci ili ne.

          Zasada MV saga je relativno uspješna. Godzilla, Kong: Skull Island i Godzilla vs Kong postigli su umjeren kritički i ogroman financijski uspjeh, dok je Godzilla 2 malo manje uspješan. Najnoviji dio ovog serijala jest TV serija Monarch: Legacy of Monsters. Do sada izašlo je 5 od 10 planiranih epizoda, a generalno je hvaljena od strane kritičara i fanova.  

          Razlike između američkog i japanskog pristupa

          Japanski filmovi o Godzilli češće imaju nekakvu vrstu poruke koju žele izraziti kroz svoje priču. Te poruke sežu od ekoloških tema, alegorija nuklearnih oružja, kritika birokracije, kapitalizma, itd… Američki MonsterVerse se više fokusira na spektakl i velike borbe između čudovišta. Naravno i Japanci to imaju, ipak većina filmova iz Showa ere se samo rade o Godzillinim bitkama s raznim čudovištima.

          Nijedan pristup se ne može smatrati krivim, točnim ili boljim. Sve ovisi o tome u čemu uživate. Želite li film koji potiče na razmišljanje i pri tome uključuje ogromnog radioaktivnog guštera kao negativca, samo pogledajte Shin Godzillu ili Minus One. U drugu ruku ako se želite opustiti i uživati u uzbudljivim i šarenim bitkama MonsterVersa, slobodni ste to napraviti.

          Naposljetku te sve stvari čine Godzillu jedinstvenom i razlog su zašto je franšiza i dalje aktualna 7 desetljeća kasnije!

          O autoru

          O autoru