Psihološki kriminalistički triler iz 1948., Uže, slavnog redatelja Alfreda Hitchcocka dobiva moderni remake za koji je zadužen David Fincher. Nije ni najpoznatiji ni najbolji Hitchcockov film, no svakako je najinovativniji.
Brandon Shaw i Phillip Morgan prijatelji su od ranog djetinjstva i potječu iz dobrostojećih obitelji. Žive zajedno u lijepo uređenom njujorškom stanu, a teza njihovog nekadašnjeg profesora filozofije, prema kojoj je ubojstvo za većinu ljudi zločin, no za neke – superiorne – je privilegij, navodi ih da jedne večeri užetom udave svog prijatelja Davida i njegov leš sakriju škrinju za odjeću. Zločin su počinili jer se smatraju superiornijim od Davida, ali i kako bi dokazali da mogu počiniti zločin i proći nekažnjeno.
Sažetak je to priče filma Alfreda Hitchcocka Uže (Rope, 1948.), prvog filma u boji “majstora napetosti”. Nije to njegov najpoznatiji, ali je svakako jedan od najinovativnijih filmova čiji bi remake mogli uskoro gledati.
Ženska glavna uloga?
Nezahvalan je to posao kojeg će se prihvatiti suvremeni “majstor napetosti”, David Fincher. Štoviše, redatelj filmova Sedam (Se7en, 1995.), Klub boraca (Fight Club, 1999.) i Zodijak (Zodiac, 2007.) već se gotovo deset godina spominje kao redatelj remakea Hitchcockovog filma Nepoznati iz Nord Ekspresa (Strangers on a Train, 1951.), s Bradom Pittom i Benom Affleckom u glavnim ulogama, no sad je navodno odustao od tog projekta kako bi preuzeo režiju Užeta za Netflix.
Iako poznati streaming servis nije želio komentirati postoji li projekt remakea ovog filma, to je potvrdio Kasey Moore, osnivač i glavni urednik websitea What’s on Netflix.
Očekivano, za sada se ne zna puno o Fincherovim planovima za Uže, za koje je nacrt scenarija napisao Steven Knight, scenarist britanske serijePeaky Blinders (2013. – 2022.), s Cillianom Murphyjem u glavnoj ulozi. Ipak, projekt je tek potvrđen što je i više nego dovoljno da se počne pričati tko će u filmu glumiti, a za sada se najčešće spominje ime ženske zvijezde filma Pobješnjeli Max: Divlja cesta (Mad Max: Fury Road, 2015.), Charlize Theron.
“Srodni” redatelji
Unatoč tome što njegovi filmovi redoviti izazivaju veliku pažnju gledatelja pa stječu i kultni status (Klub boraca), mnogi sumnjaju da je itko, pa i Fincher, dorastao napraviti remake bilo kojeg Hitchcockovog filma. Ipak, treba reći da dvojica redatelja imaju nekoliko ključnih dodirnih točaka. Prije svega, obojica su majstori stvaranja napetosti i tjeskobe, no Hitchcock više naginje psihološkoj napetosti, dok Fincher često koristi mračne, ponekad brutalne prikaze. Osim toga, oba su redatelja sklona igri s percepcijom gledatelja i to uvodeći likove i događaje koje gledatelji ne mogu lako predvidjeti, a poznati su i po tehničkoj preciznosti u režiji – Hitchcock je bio pionir u korištenju kamera, dok je Fincher poznat po korištenju digitalne tehnologije i stvaranju vizualno upečatljivih i mračnih scena.
Kako smo rekli, Uže nije najpoznatiji, ali je svakako jedan od najzanimljivijih filmova Alfreda Hitchcocka i to zbog svojih tehničkih inovacija i jedinstvene priče. Naime, sniman je tako da se čini da je cijeli film snimljen u jednom neprekinutom kadru. Hitchcock je koristio dugotrajne kadrove (do 10 minuta, koliko je tada film mogao trajati u kameri) te ih je spajao tako da se stvori dojam kontinuiteta. Iako film nije doslovno snimljen u jednom kadru, ovaj trik učinio ga je vrlo inovativnim i tehnički izazovnim.
Film je temeljen na kazališnoj predstavi Patricka Hamiltona, a inspiriran je stvarnim događajem – slučajem Leopolda i Loeba, dvojice studenata koji su 1924. godine počinili ubojstvo iz želje da dokažu svoju superiornost. Upravo to čine Brandon (John Dall) i Phillip (Farley Granger) – ubijaju svog prijatelja samo kako bi dokazali da mogu počiniti savršeno ubojstvo. Film se zapravo bavi Nietzscheovom idejom o nadčovjeku, posebno kroz lik Brandona, koji vjeruje da su neki ljudi rođeni superiorni te da imaju pravo na život ili smrt drugih. Njihov profesor, Rupert Cadell (James Stewart), koji je na neki način oblikovao njihove misli, kasnije se suočava s posljedicama svojih učenja.
Hitchcockov (uspjeli) eksperiment
Film je poseban i po tome što se radnja događa se u stvarnom vremenu, dakle događaji u filmu odvijaju se u istom razdoblju kao i trajanje filma. Time se dodatno pojačava napetost i omogućuje gledateljima da prate svaki trenutak bez osjećaja preskakanja događaja. A odvija se u jednom prostoru (stanu), što je još jedan znak Hitchcockove genijalnosti zahvaljujući kojoj je i u skučenom prostoru uspio postići napetost u filmu.
Osim što je inovativan, Hitchcockov film Uže je i kontroverzan. Naime, u kasnim ’40-im godinama prošlog stoljeća, kad je film objavljen, film je izazvao lavinu reakcija zbog implicitnih homoseksualnih aspiracija između dvojice glavnih likova, što je u to vrijeme bilo tabu tema u Hollywoodu. Iako se to nikada eksplicitno ne spominje, dinamika između Brandona i Phillipa jasno odražava njihov emocionalni i intelektualni odnos.
Kako će David Fincher sve to “upakirati” u remake, tek ćemo vidjeti, a da će znati nositi s time, pokazuju njegovi već spomenuti filmovi, ali i psihološki triler Nestala (Gone Girl, 2014.), ali i tri filma koja su donijela tri nominacije za Oscara u kategoriji najboljeg redatelja. Riječ je o fantastičnoj romantičnoj drami Neobična priča o Benjaminu Buttonu (The Curious Case of Benjamin Button, 2008.), s Bradom Pittom u glavnoj ulozi, zatim biografskoj drami Društvena mreža (The Social Network, 2010.) u kojoj smo Jessea Eisenberga gledali kao Marka Zuckerberga, te biografskoj drami o scenaristu Hermanu J. Mankiewiczu i njegovom pisanju scenarija za Građanina Kanea – Mank (2020.) – s kojom je započeo suradnju Netflixom.
Nakon Manka, također za Netflix, snimio je akcijski triler Ubojica (The Killer, 2023.), temeljen na istoimenom francuskom grafičkom romanu. U filmu je riječ o profesionalnom ubojici, kojeg tumači Michael Fassbender, a koji nakon učinjene pogreške na posljednjem zadatku, preispituje svoj način života i metode rada. Progonjen osjećajima krivnje i nesigurnosti, on pokušava pobjeći od prošlosti…
Kao i u drugim njegovim trilerima, radnja se vrti oko intenzivne psihološke napetosti, introspektivnih momenata i moralnih dilema protagonista.