Pripreme za uloge koje prakticira Adrien Brody često prelaze granice fizičke i emocionalne izdržljivosti, a najnoviji film Brutalist još je jedan dokaz glumčeve predanosti i autentičnosti.
“Ova uloga dala mi je priliku da odam počast članovima obitelji – majke te djeda i bake koji su 50-ih godina prošlog stoljeća emigrirali iz Mađarske u SAD“, rekao je 51-godišnji glumac Adrien Brody, o svojoj najnovijoj ulozi mađarsko-židovskog arhitekta Lászla Tótha u filmu Brutalist (The Brutalist, 2024.) koja mu je donijela drugu nominaciju za Oscara.
Naime, prije 22 godine, Brody je Oscarom nagrađen za još jednu ulogu žrtve holokausta u filmu Pijanist (The Pianist, 2002.). Najvažnija je to uloga u njegovoj karijeri kojom je ujedno i ispisao povijest ove prestižne filmske nagrade s obzirom na to da ju je osvojio kao 29-godišnjak čime je postao najmlađim dobitnikom Oscara za najboljeg glumca. Osim Oscara na najboljeg glumca, film je osvojio i Oscare za najboljeg redatelja, najboljeg glumca i najbolji adaptirani scenarij. Osim toga, nagrađen je i sa sedam francuskih nagrada Cesar, uključujući najbolji film, najboljeg redatelja i najboljeg glumca za Brodyja.
Dakle, u filmu Romana Polanskog, Pijanist, Brody glumi poljskog glazbenika Władysława Szpilmana, koji preživljava holokaust, a ulogom mađarskog arhitekta u filmu redatelja Bradyja Corbeta, za koju je već dobio niz nagrada, među kojima i Zlatni globus, potvrdio je da se njegova glumačka autentičnost donekle temelji na osobnim iskustvima i povijesti. Ipak, veći dio uspjeha može zahvaliti kombinaciji talenta i iznimne posvećenosti glumi koja se očituju i u njegovim brutalnim priprema za uloge koje prihvaća.
Od izgladnjivanja do luđačke košulje
Primjerice, za ulogu kriminalca i otmičara u filmu redatelja i scenarista Richarda Sheparda, Kisik (Oxygen, 1999.), Brody je nosio metalne proteze na zubima kako bi izgledao prijeteće i neobično, odnosno tako je želio naglasiti zlokobnu i manipulativnu prirodu lika koji tumači.
Poznato je i da je za ulogu veterana Zaljevskog rata koji pati od amnezije i halucinacija, a koji je nepravedno optužen za zločin te je smješten u mentalnu ustanovu, gdje ga podvrgavaju eksperimentalnoj terapiji koja uključuje odijevanje luđačke košulje i zatvaranje u skučeni sanduk, od redatelja SF psihološkog trilera Pomračenje (The Jacket, 2005.), Johna Mayburyja, tražio da iskusi osjećaj zatečenosti u luđačkoj košulji. Ipak, ekstremnima se smatraju njegove pripreme za ulogu u Pijanistu zbog koje je, kako je sam priznao, razvio poremećaj prehrane i posttraumatski stresni poremećaj (PTSP). Osim poremećaja prehrane, Brody je nakon snimanja tog filma patio od nesanice i napadaja panike, a pripremajući se za tu ulogu, prodao je svoj automobil i izbacio druge pogodnosti poput stana i telefona iz svog života. Pospremio je i ostale osobne stvari kako mu ne bi odvlačile pažnju te se podvrgnuo rigoroznoj dijeti. Naime, dopuštao si je samo male količine proteina dok je vježbao svirati klavir. Na kraju je težio tek 58 kilograma, a tijekom priprema za ovu ulogu prekinuo je i sa svojom tadašnjom djevojkom.
“To je bila fizička transformacija koja je bila neophodna za priču. Ali onda me to na neki način duhovno otvorilo, počeo sam razumijevati prazninu i glad na posve drugačiji način”, priznao je Brody.
Kontroverze i oko uloge u Brutalistu
Dakako, i u Brutalistu je težio perfekcionizmu te je Corbet koristio umjetnu inteligenciju kako bi glumac imao uvjerljiv mađarski naglasak, što je izazvalo kontroverze, ali i naglasilo Brodyjevu posvećenost autentičnosti.
Sve spomenuto vezano uz pripremu za ulogu u Pijanistu, jasno daje do znanja da mu je i privatni život obilježen posvećenošću glumačkom zanatu. Ipak, nakon premijere tog filma uzeo je godinu dana pauze od glume kako bi se oporavio od fizičkih i emocionalnih posljedica ekstremne transformacije kroz koju je prošao. Njegov otac, Elliott Brody, otkrio je da je Adrien nakon osvajanja Oscara odbio mnoge uloge koje su mu se činile neprimjerenima njegovom uspjehu, čime je dodatno potvrdio svoju predanost izboru kvalitetnih i izazovnih projekata.
Od ostalih njegovih filmova, treba spomenuti King Kong (2005.), redatelja Petera Jacksona, u kojem Brody tumači Jacka Driscolla, scenarista i dramaturga koji se nađe u opasnoj ekspediciji na otok Lubanja, gdje susreće čudovišnog King Konga. Njegova ljubavna priča s Ann Darrow (Naomi Watts) filmu daje emotivnu dimenziju ovom filmu.

Kao hladnog i vještog vojnika koji predvodi grupu boraca i kriminalaca, nastojeći preživjeti u smrtonosnom lovu, možemo ga gledati u filmu mađarsko-američkog redatelja Nimróda Antala, Predatori (Predators, 2010.). Naravno, i za tu se ulogu Brody adekvatno pripremio te je napornim treninzima značajno ojačao kako bi uvjerljivo prikazao akcijskog junaka.
Andersonov omiljeni glumac
Govoreći o njegovoj filmografiji, svakako treba spomenuti njegove suradnje s redateljem Wesom Andersonom, poznatom po jedinstvenom vizualnom stilu i pričama koje vješto balansiraju humor i emocije. Naime, Brody j glumio u četiri njegova filma i time se svrstao u redovite članove Andersonovog zvjezdanog ansambla glumaca.
Uz Owena Willsona i Jasona Schwartzmana, glumio je jednog od trojice braće u filmu Darjeeling d.o.o. (Darjeeling Limited, 2007.), koji govori o njihovom duhovnom putovanju kroz Indiju vlakom, tijekom kojega pokušavaju ponovo izgraditi međusobne odnose. Manju, glasovnu ulogu ima i u Andersonovom animiranom filmu Fantastični gospodin Lisac (Fantastic Mr. Fox, 2009.), a kao glavnog negativca možemo ga gledati u filmu Hotel Grand Budapest (The Grand Budapest Hotel, 2014.).
U Francuskoj depeši (The French Dispatch, 2021.) glumio je pak umjetničkog trgovca u priči o ekscentričnom umjetniku i njegovom jedinstvenom djelu.
Bez brutalnosti u Brutalistu
Iako rijetko dijeli detalje iz privatnog života, poznato je da gaji strast prema umjetnosti i kolekcionarstvu. A kad je ljubav u pitanju, povezivalo ga se sa španjolskom glumicom i modelom Elsom Pataky (od 2006. do 2009.). Trenutačno je pak (već pet godina) u vezi s engleskom modnom dizajnericom i glumicom Georginom Chapman, s kojim se počeo viđati dok je ona još bila u braku s nekadašnjim filmskim producentom Harveyjem Weinsteinom.

Zaključno, mogli bismo reći da Adrien Brody nije samo glumac, nego i umjetnik koji neprestano pomiče granice onoga što je moguće na filmu. Uloga u Brutalistu još je jedan dokaz njegove posvećenosti glumi, a osim toga, ulogom mađarsko-židovskog arhitekta proširuje lepezu uloga umjetnika. Treba reći i da naziv filma korespondira s arhitektonskim stilom (brutalizam) koji se razvio sredinom 20. stoljeća, a poznat je po upotrebi sirovih, neobrađenih materijala (najčešće betona) i naglasku na funkcionalnosti i čvrstoći. Dodatno, naziv filma simbolizira i njegov umjetnički izraz oblikovan traumom i izazovima koje je pred njega postavio život…