Adrien Brody poznat je po sposobnsti prilagodbe bilo kojem žanru i ulozi. Donosimo listu (tek) deset filmova koji pokazuju njegov talent i svestranost.
Teško je pronaći glumca s toliko različitih, moćnih i nezaboravnih uloga kao što ih ima Adrien Brody. Od ratnih drama do crnih komedija, ovaj oskarovac nikad ne igra na sigurno – svaka njegova izvedba nosi posebnu energiju i potpunu uronjenost u lik.
Brody je postao najmlađi dobitnik Oscara za najboljeg glumca zahvaljujući kultnom Pijanistu (The Pianist, 2002.), a od tada ne prestaje impresionirati – bilo u vizualnim spektaklima Wesa Andersona, mračnim trilerima ili akcijskim blockbusterima. Volimo ga jer uvijek unosi nešto neočekivano – bez obzira na to je li riječ o preživljavanju u divljini, borbi s vlastitim demonima ili sofisticiranoj komediji, Adrien Brody uvijek ostavlja trag.
Brutalist donosi novog Oscara?
Njegova karijera proteže se od indie bisera do holivudskih megahitova, a pritom je surađivao s redateljskim velikanima poput Spikea Leeja, Romana Polanskog i Woodyja Allena. Najnoviji film Brutalist (The Brutalist, 2024.), redatelja Bradyja Corbeta, u kojem tumači vizionarskog mađarskog arhitekta Lászla Tótha, koji pokušava ostvariti američki san, već je donio nove pohvale, nagrade i nominaciju za Oscara.
A koje su najbolje uloge Adriena Brodyja? Ovom prilikom podsjećamo samo na njih deset i to one koje su ga oblikovale kao jednog od najposebnijih glumaca svoje generacije.

Tanka crvena linija (The Thin Red Line, 1998.)
Terrence Malick, poznat po kontemplativnoj i vizualno impresivnoj filmskoj poetici, 1998. ponudio je ratni film drukčiji od bilo kojeg dotad viđenog – Tanka crvena linija. Umjesto klasične akcijske ratne drame, Malick je napravio duboko filozofski film o ratu, ljudskoj prirodi i unutarnjim previranjima vojnika, postavljajući pitanje: Je li rat samo brutalnost ili u njemu postoji dublji smisao?
Radnja se odvija tijekom Bitke za Guadalcanal, dakle Drugog svjetskog rata, a film prati grupu američkih vojnika koji se bore protiv japanskih snaga u pacifičkom paklu, ali se pritom suočavaju s vlastitim moralnim dilemama, egzistencijalnim pitanjima i strahovima. Umjesto tipičnog ratnog spektakla, Malick kroz unutarnje monologe likova, hipnotizirajuću kameru i nevjerojatno lijepe kadrove prirode istražuje psihološki i emocionalni danak rata.
U zvjezdanoj glumačkoj postavi, u kojoj su se našla velika imena poput Seana Penna, Nicka Noltea, Johna Cusacka i Georgea Clooneyja, Adrien Brody tumači kaplara Geoffreyja Fifea. Iako se činilo da će njegov lik imati značajnu ulogu, u konačnoj montaži Brodyjeva prisutnost na ekranu značajno je smanjena, što je rezultiralo time da je njegov utjecaj u filmu ograničen, ali i dalje upečatljiv.
Ljeto kada je ubijao Sam (Summer of Sam, 1999.)
Radnja filma odvija se u Bronxu, 1977., kad se New Yorkom širi strah od serijskog ubojice. Iako se film ne fokusira izravno na ubojstva, prikazuje kaos, nepovjerenje i paranoju koja se širi među stanovnicima radničke četvrti. Strah i nasilje ne dolaze samo od serijskog ubojice, već i iznutra – iz zajednice same, u kojoj svatko traži nekoga koga bi okrivio.
Adrien Brody tumači Richieja, ekscentričnog punk rockera čiji izgled, način života i buntovni stav izazivaju nepovjerenje među njegovim prijateljima i susjedima. Dok se zajednica sve više okreće protiv bilo koga tko djeluje drugačije, Richie postaje laka meta – njegov punk stil, sigurnost u vlastitu osobnost i sklonost provociranju tradicionalnih normi izazivaju sumnju i mržnju… Ova je uloga značila prekretnicu u Brodyjevoj karijeri – iako se do tada dokazao u nezavisnim filmovima, Ljeto kada je ubijao Samdonio mu je prvu veću ulogu u visokobudžetnom filmu. Brody je ulogu odradio s nevjerojatnom energijom, ali i ranjivošću, prikazujući Richieja kao izopćenika koji unatoč svemu ostaje vjeran sebi.
Film je također bio fizički zahtjevan za Brodyja – zbog improvizacijskog pristupa redatelja Spikea Leeja, snimanje je bilo kaotično, a sukobi između likova često su poprimali stvarne dimenzije. Glumci su ulazili u stvarne sukobe, a Brody je tijekom snimanja pretrpio fizičke ozljede. No, sve se to isplatilo jer je njegova izvedba postala jedan od najcjenjenijih elemenata filma.


Pijanist (The Pianist, 2002.)
Do sad najboljim filmom Adriena Brodyja smatra se Pijanist, redatelja Romana Polanskog, koji donosi jednu od najmoćnijih i najautentičnijih priča o preživljavanju u Drugom svjetskom ratu. Brody u najzahtjevnijoj ulozi u karijeri tumači Władysława Szpilmana. Za razliku od brojnih filmova o Holokaustu koji se oslanjaju na snažne emocije i tragične trenutke, Pijanist donosi suzdržan, ali izuzetno moćan pristup, baziran na detaljima razrušenog grada i izolacije glavnog lika. Prava snaga priče dolazi nakon što Szpilman ostane potpuno sam, odvojen od obitelji i osuđen na beskonačno skrivanje, glad i strah. Upravo tada Brody briljira, prenoseći očaj i nemoć samo kroz pokrete, izraze lica i iscrpljenost, bez potrebe za dugim monolozima ili eksplicitnim prikazima nasilja.
Kako bi se pripremio za ulogu, Brody je izgubio više od 13 kilograma, učio je svirati Chopinove skladbe, a čak se i odrekao svog stana, telefona i automobila, kako bi u potpunosti osjetio osamljenost i bespomoćnost lika.
Nakon Pijanista, Brody je postao globalno poznat, ali nikada nije težio velikim komercijalnim ulogama. Umjesto toga, nastavio je birati izazovne, kompleksne likove, no niti jedan nije dostigao emotivnu težinu i utjecaj koji je ostavio Szpilman.
King Kong (2005.)
Nakon ogromnog uspjeha trilogije Gospodar prstenova, redatelj Peter Jackson odlučio se na ambiciozan remake jednog od najpoznatijih filmskih čudovišta – King Konga. Njegov njegov, prije svega vizualni spektakl, nudi emocija više nego što bi itko očekivao od filma o gorili. Adrien Brody tumači Jacka Driscolla, dramskog pisca i nesvjesnog junaka, koji se pridružuje ekspediciji na tajanstveni Otok lubanja, gdje će se suočiti s nevjerojatnim bićima i boriti za preživljavanje. Iako se isprva ne uklapa među odvažnu filmsku ekipu predvođenu Carlom Denhamom (Jack Black), Jack postupno postaje ključna figura u borbi za spas glumice Ann Darrow (Naomi Watts), koja se sprijateljuje s legendarnim gorilom…
Iako akcijske scene s dinosaurima, čudovištima i golemim insektima dominiraju filmom, Brody uspijeva prizemljiti priču i to nudeći više slojeva lika koji je mogao ostati samo klišej heroja na misiji spašavanja. Iako ovo nije najhvaljeniji film u Brodyjevoj karijeri, King Kong mu je donio ulogu u jednom od najvećih blockbustera tog desetljeća, pokazujući da se može nositi i s akcijskim junacima i epskim spektaklima, a da pritom ne izgubi svoju prepoznatljivu emotivnu suzdržanost.


Darjeeling d.o.o. (The Darjeeling Limited, 2007.)
Ovo nije najpoznatiji film Wesa Andersona, ali je svakako jedan od njegovih najemotivnijih i vizualno najljepših projekata. Priča prati trojicu otuđe braće, koji kreću na putovanje vlakom kroz Indiju kako bi se ponovno povezali nakon smrti oca. Adrien Brody tumači Petera, jednog od trojice braće, uz Owena Wilsona (Francis) i Jasona Schwartzmana (Jack). Peter je emotivno distanciran i zbunjen, nesiguran kako se nositi s dolaskom vlastitog djeteta i gubitkom oca, čiji osobni predmeti igraju važnu simboličku ulogu u filmu. Njegova uloga u film unosi introspekciju, a quirky humor i ekscentrični likovi doprinose toploj i razigranoj atmosferi filma, čak i kada se bavi temama tuge i otuđenja.
Brody, Wilson i Schwartzman imaju sjajnu kemiju, čineći odnos braće prirodnim, iskrenim i ponekad kaotičnim, baš kao u stvarnom životu. Darjeeling d.o.o. bila je prva Brodyjeva suradnja s Wesom Andersonom, a kasnije će raditi s njim na još dva filma. Ovom ulogom, Brody je pokazao talent za suptilnu komediju i ekscentrične likove, otkrivajući drugačiju stranu svoje glume, koja se do tada obično povezivala s ozbiljnim dramama.
Ponoć u Parizu (Midnight in Paris, 2011.)
S Owenom Wilsonom glumio je Adrien Brody i u romantičnom, nostalgičnom te duhovitom filmu Woodyja Allena, Ponoć u Parizu. Film prati Gila Pendera (Wilson), američkog pisca koji dolazi u Pariz sa svojom zaručnicom Inez (Rachel McAdams). Dok se on zaljubljuje u magiju grada i njegove umjetničke legende, ona je više fokusirana na luksuz i društveni status. Jedne večeri, dok luta ulicama Pariza, Gil misteriozno biva prevezen u ’20-e godine prošlog stoljeća, gdje upoznaje F. Scotta Fitzgeralda, Ernesta Hemingwaya, Gertrude Stein, Salvadora Dalija i druge legendarne umjetnike. U samo nekoliko minuta na ekranu, Brody s nevjerojatnom energijom i teatralnošću prikazuje ekscentričnu narav slavnog slikara, s prepoznatljivim manirima i apsurdnim filozofskim razmišljanjima.
Film je romantična oda Parizu, prikazujući grad u njegovom najljepšem izdanju – kišovite ulice, umjetničke kafiće i nostalgične ulične svirače. Nagrađen je Oscarom za najbolji originalni scenarij i bio veliki hit.


Hotel Grand Budapest (The Grand Budapest Hotel, 2014.)
Film nas vodi u luksuzni hotel smješten u izmišljenoj srednjoeuropskoj državi Zubrowki, gdje ekscentrični concierge Gustave H. (Ralph Fiennes) biva upleten u misteriozno ubojstvo, krađu neprocjenjive renesansne slike i spletke moćne obitelji. Uz Fiennesa, film je pun holivudskih zvijezda, uključujući Tildu Swinton, Edwarda Nortona, Willema Dafoea, Saoirse Ronan i, naravno, Adriena Brodyja.
U svijetu Wesa Andersona, negativci su karikaturalno ekscentrični, a Adrien Brody kao Dmitri Desgoffe-und-Taxis savršeno utjelovljuje kombinaciju prijetnje i crnog humora.
Iako Brody nije imao glavnu ulogu, njegov Dmitri je ključni antagonist filma i jedan od najpamtljivijih likova. Njegov teatralni bijes i spletke savršeno se uklapaju u Andersonov stil, dok mu u isto vrijeme daju oštrinu i opasnost.
Iako film djeluje lepršavo i lagano, ova mješavina komedije, misterije i akcije, ispod površine krije duboku melankoliju i komentar o nestanku jednog svijeta.
Francuska depeša (The French Dispatch, 2021.)
Film s redateljskim potpisom Wesa Andersona, antologijska je priča, inspirirana američkim časopisom “The New Yorker”, koja kroz nekoliko priča prati ekscentrične novinare, umjetnike, revolucionare i kriminalce u izmišljenom francuskom gradu Ennui-sur-Blasé.
Iako je narativ podijeljen u tri glavne priče u časopisu “Francuska depeša”, svi su likovi povezani s njegovim osnivačem i urednikom Arthurom Howitzerom Jr. (Bill Murray). Priče su ispunjene apsurdnim humorom, neobičnim sudbinama i nostalgičnom atmosferom, čineći film pravim ljubavnim pismom klasičnom novinarstvu i umjetnosti pripovijedanja. U segmentu pod nazivom “The Concrete Masterpiece”, Adrien Brody tumači Juliana Cadazija, beskrupuloznog trgovca umjetninama koji prepoznaje potencijal Mosesa Rosenthalera (Benicio del Toro), zatvorenika i slikara čija su djela revolucionarna, ali nastaju unutar zidova zatvora. Brodyjev lik, koji sadrži niz komičnih elemenata, balansira između prevaranta i vizionara, a ima ključnu ulogu u priči o komercijalizaciji umjetnosti. Osim Brodyja, Murrayja i del Tora, u filmu glume Timothée Chalamet, Frances McDormand, Tilda Swinton, Jeffrey Wright i Léa Seydoux.


Plavuša (Blonde, 2022.)
Plavuša, redatelja Andrewa Dominika, nije klasična biografska drama o Marilyn Monroe, već mračna, stilizirana i eksperimentalna interpretacija njezina života, temeljena na istoimenom romanu Joyce Carol Oates. Glavnu ulogu tumači Ana de Armas, čija izvedba vjerno donosi rastrojenost, ranjivost i usamljenost jedne od najslavnijih žena u povijesti Hollywooda. Adrien Brody tumači pak slavnog dramatičara Arthura Millera, jednog od supruga Marilyn Monroe, kojeg film naziva samo “The Playwright”. Njegov lik predstavljen je kao intelektualni i emocionalni oslonac Marilyn, za razliku od drugih muškaraca u njezinu životu, koji je uglavnom koriste i iskorištavaju. Iako njihova veza u filmu djeluje toplije i intimnije od ostalih, i dalje nosi težinu Marilynina unutarnjeg nemira.
Iako Brody ne dominira filmom, njegova smirena i suosjećajna prisutnost daje važan kontrast intenzivnom i brutalnom prikazu Marilynina života. Njegov Arthur Miller donosi tračak nade, ali film ga ne prikazuje kao spasitelja, već kao osobu koja je pokušala pružiti ljubav ženi koju nitko nije razumio.
Manodrome (2023.)
Psihološki triler redatelja Johna Trengovea, Manodrome, bavi se toksičnom muškošću, kultovima i psihološkim slomom pojedinca. Glavnu ulogu tumači Jesse Eisenberg, kojeg gledamo kao Ralphieja, vozača Ubera i koji pokušava uzdržavati svoju trudnu djevojku, dok istovremeno osjeća egzistencijalnu krizu. Kad se pridruži tajanstvenom kultu muškosti, njegov se život ubrzano pretvara u pakleni vrtlog paranoje, agresije i gubitka identiteta. Adrien Brody tumači Dana, karizmatičnog i manipulativnog vođu grupe muškaraca koji vjeruju u ekstremnu verziju muškosti – zajednicu u kojoj se slavi potpuna neovisnost i odbacivanje tradicionalnih društvenih normi. Dan je istovremeno mentor i prijetnja – on pruža Ralphieju ono što mu nedostaje u životu: strukturu, smisao i osjećaj pripadnosti. Njegova metoda je suptilna manipulacija – uvlači Ralphieja u svoje učenje postupno, pružajući mu “mušku obitelj” koja ga navodno razumije bolje od ikoga drugog. Kako priča napreduje, Dan postaje sve mračniji i zastrašujući, a Brody svojom hladnokrvnom izvedbom savršeno utjelovljuje lik koji je istovremeno privlačan i krajnje opasan.
Manodrome nije samo triler, već i duboka psihološka studija o tome što znači biti muškarac u modernom društvu, kako potisnuta agresija može eksplodirati, te kako potraga za smislom može odvesti u ekstremizam.
