‘Prisutnost’: Nešto je u kući

Film Prisutnost najnoviji je film redatelja Stevena Soderbergha. Priča filma bavi se ukletom kućom a njegova zanimljivost je da je radnju pratimo iz perspektive duha. Prava strava ovog filma nije u duhu, već u temama kojima se pozabavio iskusni scenarist David Koepp. Mana filma je što ima spori ritam te na trenutke djeluje kazališno, zbog čega glumački pomalo pati.

Oskarovac Steven Soderbergh (Traffic, 2001.) jedan je od najproduktivnijih, najzanimljivijih i najinovativnijih holivudskih filmaša. Počeo je kao nezavisni filmaš i skrenuo pažnju na sebe filmom Seks, laži i videovrpce (Sex, Lies, and Videotape, 1989.), koji mu je donio Zlatnu palmu na festivalu u Cannesu. Kasnije je režirao i holivudske blockbustere (npr., Oceanovih jedanaest/Ocean’s Eleven, 2001., koji je dobio još dva nastavka).

Inovativni film

No, kreirao je i neobične eksperimente kao što su Licem u lice (Full Frontal, 2002.) te Mjehurić (Bubble, 2005., koji imaju vizualnu estetiku kućnog filma. Ne zaboravimo i film Poremećena (Unsane, 2018.), koji je snimljen s pomoću mobitela iPhone 7 Plus. Dodajmo da je i snimatelj većine svojih filmova (pod pseudonimom Peter Andrews) te montažer (pod pseudonimom Mary Ann Bernard).

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          U kinima je zaigrao njegov najnoviji film Prisutnost (Presence, 2024.). Za scenarij filma pobrinuo se dobro znani David Koepp (Indiana Jones i artefakt sudbine/Indiana Jones and the Dial of  Destiny, 2023., Nemoguća misija/Mission Impossible, 1996., Jurski park/Jurassic Park, 1993., Jurski park: Izgubljeni svijet/Jurassic Park: The Lost World, 1997.). Odmah treba naglasiti da ga svrstavamo u red Soderberghovih inovativnih filmova.

          Priča filma je vrlo jednostavna – obitelj kupuje i useljava se u novu kuću, bliže boljem školskom okrugu kako bi zlatni sin, plivač Tyler (Eddy Maday) mogao imati veće izglede za dobivanje školarine. Njegovoj mlađoj sestri Chloe (Callina Liang) treba novi početak. Naime, njezine dvije prijateljice misteriozno su umrle u različitim predoziranjima drogom.

          Na čelu obitelji je majka Rebekah (Lucy Liu), koja je upletena u neke mutne poslove s financijama. Njezin suprug Chris (Chris Sullivan) je onaj suosjećajniji roditelj. Dok se Rebekah usredotočuje na Tylerov uspjeh i zanemaruje Chloe, on je njeguje i sluša kad ona posumnja da nešto izvanzemaljsko opsjeda njihovu kuću.Također, Chloe se upušta u vezu i s Tylerovim prijateljem Ryanom (West Mulholland), koji i nije baš onakav kakvim se čini. Čudne pojave u kući se povećavaju, kuću posjećuje i medij Lisa (Natalie Woolams-Torres), cijela obitelj se međusobno počinje sukobljavati u svađama.

          Prava strava nije duh

          Film o ukletim kućama i nije neka novost. No, ovdje je novost to što sve događaje pratimo, već od samog početka filma, iz perspektive duha. Soderbergh je za to iskoristio kretnje kamerom. Tako neki prizori djeluju kao da se dron kreće kućom a drugi pak kao da osoba drži kameru i kreće se po kući. To vizualno izgleda vrlo efektno, nosi određenu čar cjelokupnom filmu. Uz sve to uključio je i neke “klasične” scene filmova o duhovima poput pomicanja predmeta ili rušenja polica.

          Kadar iz filma “Prisutnost” (Foto: Neon)

          Druga bitna stavka ovog filma nije strava i jeza koju donosi duh koji opsjeda kuću. Pravi horor donosi obiteljska dinamika, odnosno, odnosi među članovima obitelji koji su ispunjeni čestim napetostima. Drugim riječima, Soderbergh nas suočava s temama koje svaki pojedinac radije želi preskočiti – nesuglasice u međusobnim odnosima, neprežaljena tuga, osobni moral i mogućnošću da “nismo sami” i da postoji nešto nadnaravno. Kraće rečeno, prava strava nije ona vanjska nego je dobar dio nje smješten u nama samima.

          Iznenađujući kraj

          Ovo nije klasičan horor film pa bi ljubitelji ovog žanra mogli biti i malo razočarani. Osim gore spomenutog, film je zbir scena (situacija) koje pratimo i koje se redaju. Zbog toga pati malo i glumački jer većina scena djeluje podosta kazališno a glumci nekako previše “ugušeni”. Po tim navedenim stavkama  možemo ga donekle usporediti sa Zemeckisovim filmom Ovdje (Here, 2024.) (tamo pak imamo jedan prostor i jednu statičnu kameru).

          Kraj filma je vrlo zanimljiv i za mnoge gledatelje će biti iznenađujući (ako ne i šokantan). No, tu treba naglasiti da film trebate gledati vrlo pažljivo kako biste uspjeli pohvatati “što je pisac htio reći”. To će za neke predstavljati mali problem jer je ovo film vrlo sporog ritma s puno priče. No, naš savjet je da izdržite.

          Sve u svemu, film Prisutnost solidan je filmski eksperiment redatelja Stevena Soderbergha. Njegova primarna snaga leži u scenariju Davida Koeppa. Kao što je već rečeno, žanrovski je tek djelomično vezan za horor. On je prvenstveno zanimljiva psihološka drama. Može se reći da je Soderbergh vizualno i redateljski uspio sve Koeppove zamisli i ideje na zadovoljavajući način pokazati.     

          O autoru

          O autoru