‘Jurski svijet: Preporod’: Jurski svijet kakav još nismo vidjeli

Jurski svijet: Preporod, redatelja Garetha Edwardsa i scenariste Davida Koeppa, ne dolazi kao nastavak po inerciji, već kao svježa prilika da se franšiza ponovno izgradi. Velika novost je da se njegova radnja odvija na više frontova a ne na jednoj lokaciji. Prvo ime filma je Scarlett Johansson a slijede ju oskarovac Mahershala Ali, Jonathan Bailey i Manuel Garcia-Rulfo.

Novi zalet i nova uzbuđenja iz svijeta dinosaura donosi nam Jurski svijet: Preporod (Jurassic World Rebirth, 2025.). Režiran od vizualnog majstora Garetha Edwardsa (Kreator/The Creator, 2023., Rogue One: Priča iz Ratova zvijezda/Rogue One: A Star Wars Story, 2016.) i potpisan scenarijem Davida Koeppa, čovjeka koji stoji i iza originalne ekranizacije Jurskog park (Jurassic Park, 1993.). Ovaj nastavak ne skriva ambiciju da se vrati duhu tom redateljskom ostvarenju Stevena Spielberga, ali ga istovremeno obogaćuje vlastitim heist-movie ritmom i spektaklom na moru, kopnu i u zraku – te otvara novo poglavlje franšize koja je od Michael Crichtonove knjige preko John Williamsove glazbene teme i Spielbergove režije rasla do trilogije s globalnim prihodima iznad dvije milijarde dolara.

Svježa prilika, a ne nastavak po inerciji

Trilogija je završila 2001. godine a dinosauri su se vratili u velikom stilu s filmom Jurski svijet (Jurassic World, 2015.), koji je otvorio novo poglavlje i ponovno zapalio globalnu fascinaciju prapovijesnim čudima. Nakon njega slijedio je Jurski svijet: Pad kraljevstva (Jurassic World: Fallen Kingdom, 2018.), koji je franšizu odveo u mračnije i intimnije okruženje – od napuštenog otoka do tajnih laboratorija i izolirane vile u kojoj se dinosauri više ne promatraju, već prodaju, kloniraju i kontroliraju.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Treći dio, Jurski svijet: Carstvo (Jurassic World: Dominion, 2022.), spojio je stare i nove likove u završnici koja je zatvorila trilogiju, ali i ostavila prostor za novi početak. Sva tri filma nastavila su tradiciju spektakla, ali i pokazala da publika još uvijek želi gledati kako se znanost, pohlepa i priroda sudaraju u najnepredvidljivijim oblicima. Ova trilogija bila je financijski vrlo uspješna, na kino blagajnama zaradila je preko 4 milijarde dolara. Spomenimo i to da je ova čitava franšiza, započeta Spielbergovim filmom, do danas zaradila više od 6 milijardi dolara.

          Jurski svijet: Preporod ne dolazi kao nastavak po inerciji, već kao svježa prilika da se franšiza ponovno izgradi – s novim tonom, novim prostorima i novim srcem. Kao da se franšiza resetira, ali ne briše vlastitu prošlost nego ju koristi kao uzgon za novi početak. On se oslanja na svoje temelje i ostavštinu, ali ne ovisi o njoj. Umjesto nostalgije, nudi viziju u kojoj dinosauri prestaju biti muzejski primjerci i bića za koje su ljudi izgubili interes, već postaju nositelji genetskog znanja i potencijalni izvor otkrića koje može promijeniti ljudsku budućnost.

          Radnja filma vodi nas u razdoblje pet godina nakon događaja iz Jurski svijet: Carstvo. Dinosauri opstaju isključivo u izoliranim ekvatorijalnim staništima. U želji da dohvati genetski materijal najimpozantnijih bića biotehnološka korporacija ParkerGenix pokreće tajnu operaciju pod vodstvom Martina Krebsa (Rupert Friend), hladnokrvnog stratega s duboko skrivenim ciljevima.

          Kao vođu misije u terenskom smislu, on angažira Zoru Bennett (Scarlett Johansson), iskusnu operativku s vlastitom prošlosti i odgovornostima. Njezin tim čine Duncan Kincaid (Mahershala Ali), vjerni partner i pilot patrolnog broda The Essex, te paleontolog dr. Henry Loomis (Jonathan Bailey). Njihov glavni cilj je uzeti DNK uzorak tri vrste dinosaura – Quetzalcoatlusa, Mosasaurusa i Titanosaurusa. Njihov DNK mogao bi, naime, revolucionirati liječenje srčanih bolesti kod ljudi.

          Radnja na više frontova

          Na putu spašavaju obitelj Delgado – Reubena (Manuel Garcia-Rulfo) s kćerima Teresom (Luna Blaise) i Isabellom (Audrina Miranda) te Xavierom (David Iacono) – kada se morski predator Mosasaurus obruši na njih i potopi njihov brod La Maripose. Nedugo zatim, svi završe nasukani na zabranjenom Ile Saint-Hubertu. U dubini džungle i napuštenim InGen laboratorijima, otkrivaju neuspjele pokuse i mutirane organizme. Paralelno s tim, Krebs sve više razotkriva svoje interese – ne znanstvene, već one tržišne.

          Kadar iz filma “Jurski svijet: Preporod” (Foto: Universal Pictures)

          Narativno i vizualno, Jurski svijet: Preporod napušta jedinstvenu lokaciju kao središnju pozornicu – umjesto jednog otoka, radnja se odvija na više frontova. Od ekvatorijalnih mora, preko zabranjenih džungli Ile Saint-Huberta, pa sve do podzemnih laboratorija, film koristi dinamičnost prostora za dodatnu dramaturgiju. To je prvi put da se franšiza istinski otvara kao globalna ekspedicija, umjesto zatvorenog parka koji izmiče kontroli.

          Cijeli njegov prvi čin leži na vodi. Sudar s morskim predatorom Mosasaurusa otvara film i postavlja adrenalinski ton. Scena potonuća La Maripose donosi klaustrofobiju, razvaljene metalne kabine i vodu koja prodire u kadrove s precizno doziranom panikom. Redatelj Edwards donosi morsku avanturu kakvu franšiza do sada nije imala – kombinaciju heist-filma i creature-feature horora, s oceanskim horizontima kao autentičnim filmskim prostorom.

          Preslatka Dolores, deformirani Distortus Rex

          Za film slobodno možemo reći da nikada ne miruje – Od azurno plavih mora i vapnenačkih litica do poplavljenih kamenoloma i džungle Ile Saint-Huberta, svijet filma pulsira kao da je stvaran. Tako Quetzalcoatlus para nebo, tlo podrhtava pod koracima Titanosaura – a dodatno nam pružaju i jednu monumentalnu i emocionalno snažnu scenu koja se ne zaboravlja – dok Mosasaurus sablasno uranja ispod brodova.

          Eksplozivni “hook” za klince – i jedan od najnježnijih trenutaka filma – dolazi u liku Aquilopsa Dolores. Riječ je o malenom, šiljatom dinosauru dugačkom tek 18 cm (razvijenom kao animatronik s nevjerojatnom ekspresivnošću zahvaljujući čak sedam motora u glavi i vratu). Dolores posjeduje neodoljive staklene oči, uz kombinaciju radoznalog njuškanja i nespretne gracioznosti koja osvaja sve generacije.

          U trenucima njezina bliskog kontakta s likom Isabellom, emocije koje prenosi nisu “namještene” već instinktivne, kao da je lik iz stvarnog svijeta. Jedna od scena, u kojoj Dolores iznenada priljubi glavu uz djevojčicu u toplom zagrljaju punom tuge, donosi smirenje koje rastvara napetost filma i nudi emocionalni most između ljudi i dinosaura. Nije samo “slatka”, već sadržajno važna, kao neko emotivni sidro koje ne dopušta da film otplovi u čisti spektakl.

          Distortus Rex, kadar iz filma “Jurski svijet: Preporod” (Foto: Universal Pictures)

          Nasuprot slatke Dolores, u drugom spektru priče stoji Distortus Rex – deformirani, šesteronožni mutant iz napuštenih laboratorija, genetski ostatak neuspjelih eksperimenata. Nije samo čudovište, već trag pogrešnih ambicija. To je stvorenje koje boli i pogledati, ali se ne može zaboraviti. Njegovo kretanje podsjeća na nešto što ne bi smjelo postojati, a svaki njegov urlik zvuči kao krik nečega što nikad nije tražilo da bude rođeno. U svijetu gdje su dinosauri ponovno postali priroda, on je podsjetnik da znanost može stvoriti i noćnu moru. To je stvorenje koje ne prijeti samo fizički, već i moralno.

          Gareth Edwards režira s osjećajem za prostor i tišinu, što filmu daje ritam koji nije diktiran samo montažom, već i disanjem kadra. Njegova kamera ne juri za akcijom – ona je čeka, promatra i onda ju pušta da eksplodira. Zahvaljujući režiji, film ne gleda dinosaure sa sigurne udaljenosti, on nas vodi ravno u njihov svijet, gdje kamera diše s njima, a ne samo za nas.

          Gluma – snažan adut filma

          Istaknimo da direktor fotografije John Mathieson (Gladijator II/Gladiator II, 2025.) daje gustu paletu boja, gdje i džungla i brodski metal imaju taktilnu prisutnost. Glazbene varijacije Alexandrea Desplata na teme Johna Williamsa stvaraju emocionalni luk, a scenografija Jamesa Clynea (Kreator/The Creator, 2023) integrira se s prirodom. Film ima ritam, teksturu i slojeve i u konačnici nije samo vizualna poslastica nego i živa naracija.

          Za glumu u Jurski svijet: Preporod jedan je od najsnažnijih aduta filma, osobito u kontekstu blockbustera koji se često više oslanjaju na spektakl nego na glumačke izvedbe. Za Scarlett Johansson (Feničanska spletka/The Phoenician Scheme, 2025., Povedi me na mjesec/Flay Me to the Moon, 2024., Black Widow, 2021.) možemo reći da je prvo ime filma. kao Zora Bennett zrači autoritetom i ranjivošću, balansirajući hladnu preciznost operativke s emocionalnim pukotinama koje se otkrivaju u ključnim trenucima.

          Scarlett Johansson u filmu “JUrski svijet: Preporod” (Foto: Universal Pictures)

          Jonathan Bailey (Zlica/Wicked, 2024.)kao dr. Loomis malo je “više od znanstvenika”, njegova izvedba donosi inteligenciju, ironiju i tihu hrabrost, a kemija s Johansson je autentična i nenametljiva.Dvostruki oskarovac Mahershala Ali (Mjesečina/Moonlight, 2016., Zelena knjiga: Vodič za život/Green Book, 2018.), unosi toplinu i duhovitost kao Duncan Kincaid. On je prisutnost koja drži ton filma u ravnoteži, nenametljiv ali ključan kad napetost zavlada kadrom (pogotovo u završnici filma).

          Franšiza nije samo oživjela

          Rupert Friend (Feničanska spletka / The Phoenician Scheme, 2025.; Pratnja / Companion, 2025.) i Manuel Garcia-Rulfo (Pedro Páramo, 2024.; serija Odvjetnik iz Lincolna / The Lincoln Lawyer, 2022.–2024.) također zaslužuju riječi hvale – prvi zbog portreta čovjeka koji nije jednoznačan “negativac”, već figura rastrgana između etike i ambicije, a drugi zbog izvedbe koja filmu donosi očinsku toplinu i tihu, gotovo zaštitničku snagu.

          Jurski svijet: Preporod nije puka CGI atrakcija. To je probuđeni svijet u kojem dinosauri nisu tek efekti, već dio drame, misterija i emocije. Film spaja akciju, znanstvenu spekulaciju i srce – ono stvarno, koje traži puls i u tišini. Možemo ga nazvati “blockbusterom s dušom“, on je točka gdje se dinosauri i ljudske priče ponovno susreću i koja vas pogađa ravno u srce.

          Valja istaći da uvodi teme poput genetske odgovornosti, etike znanosti i emocionalne povezanosti s prirodom. To sve čini ga dubljim i relevantnijim u suvremenom kontekstu. Jednostavno, ovaj film Garetha Edwardsa ne nameće se efektima, ali osvaja pažnju i povjerenje pažljivo građenim scenama. Ako je ovo početak nove ere Jurskog svijeta, onda je on snažan, s filmom koji gradi, a ne samo nastavlja. Franšiza nije samo oživjela – dobila je novi smjer.

          O autoru

          kinofilm
          Privacy Overview

          This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.