INTERVJU Elene Naveriani: Seksualnost je usko povezana sa slobodom

Gruzijska redateljica Elene Naveriani, dobitnica Srca Sarajeva za najbolji film s dramom Kos kos kupina, govori o svojoj neobičnoj junakinji, ali i opasnosti koja se nadvila nad gruzijsku kinematografiju.

Što je ljubav? Što je sreća? Što je neovisnost? To su pitanja koja gruzijska redateljica Elene Naveriani istražuje u filmu Kos kos kupina, priči o Etero, ženi koja živi u malom selu u Georgiji i nikada nije željela muža. Film je adaptacija istoimenog romana Tamte Melashvili, a u glavnoj ulozi zablistala je glumica Eke Chavleishvili.

Na 29. Sarajevo Film Festivalu, održanom od 11. do 18 kolovoza, neobična drama osvojila je Srce Sarajeva za najbolji film.

Seksualno buđenje 48-godišnje djevice nije nešto što obično gledamo na velikom platnu. Što vas je privuklo ovoj priči?

Elene Naveriani: Osobitost Etero ne leži samo u njenom seksualnom buđenju, već i u njenoj kompleksnosti u tome kako percipira svijet oko sebe i kako se s njim nosi. U priči me inspirirala njezina osobnost, njezina težnja ka slobodi i njezin intuitivni neposluh prema unaprijed određenoj ulozi žena u društvu. Ono što je važno i osnažujuće u njezinoj priči je da naše društvo često funkcionira na pretpostavkama, a jedna od njih je da se ženska seksualnost smanjuje nakon određene dobi. Međutim, Etero, kao i svi drugi ljudi, zadržava vlastitu seksualnost, te je prihvaća, voli i uživa u njoj unatoč tome što je društvo oko nje smatra ‘zastarjelom’. Taj aspekt priče je nevjerojatno moćan.

Koliko je Tamta Melashvili, autorica romana “Kos kos kupina”, bila uključena u proces snimanja filma?

Elene Naveriani: Kada sam došla na ideju snimiti film prema romanu te sam o tome razgovarala s Tamtom, bilo je jasno da ona nema namjeru miješati se u proces nastanka filma. Tamta mi je rekla: ‘Završila sam sa svojom Etero; ona postoji na papiru. Ne mogu se petljati u tvoj svemir. Zato samo naprijed…’ Izuzetno mi je važno bilo njezino povjerenje. Omogućilo mi je da film radim s vlastitom vizijom te pronađem svoj jedinstveni pogled na Etero i kako ispričati njezinu priču.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Koji su bili najveći izazovi s kojima ste se susreli pri adaptaciji romana?

          Elene Naveriani: Sam tekst je vrlo bogat i ispripovijedan u prvom licu. Predstavlja monolog koji putuje kroz različite vremenske tokove – prošlost, sadašnjost, djetinjstvo i snove, sve zamršeno i isprepleteno. U početku je najveći izazov bio odlučiti na koji se aspekt fokusirati: obitelj, susjede, prošla iskustva ili traume? Bilo je toliko mnogo elemenata koji su pridonijeli i oblikovali Eterinu osobnost. Izuzetno je teško bilo pažljivo izdvojiti ključne elemente iz romana i kasnije ih prožeti vlastitim naglascima, a da pritom ostanemo vjerni esenciji romana.

          Jeste li mogli snimiti ovaj film bez glavne glumice, Eke Chavleishvili? Što ste vidjeli u njoj zbog čega ste vjerovali da bi bila savršena za tu ulogu?

          Elene Naveriani: To je vrlo hipotetsko pitanje. Vjerujem da sam mogla snimiti film s nekom drugom glumicom u ulozi Etero. Međutim, to bi bio posve drugačiji film. Sviđa mi se kakav je sada. Eka je bila savršen slušatelj; jednako je kao i ja razumjela i dijelila otkucaje srca ove priče. Jednostavno, ona je morala glumiti u filmu, a odradila je fantastičan posao.

          Koliko vam je bilo važno koristiti koordinatora intimnosti tijekom snimanja scena seksa?

          Elene Naveriani: Ključno je priznati da intimne scene zahtijevaju drugačiji pristup u glumi. Ono što je naša intimna koordinatorica Liana Norton tijekom nekoliko dana radila s glumcima bilo je čarobno i vrlo zanimljivo iskustvo, i njima i meni. Njezina tehnika omogućila je glumcima da drugačije gledaju na svoje pokrete.

          Sami proces rada s koordinatoricom intimnosti uključivao je dobivanje pristanka, međusobno upoznavanje tijela, osmišljavanje pokreta i razumijevanje razloga i namjera iza svakog pokreta u cijelom plesu (koji na kraju postaje ljubavna scena). Ovaj proces doveo je do dubokog poštovanja tuđega tijela i boljeg razumijevanja međusobnih osjećaja. Glumci su stekli više samopouzdanja i povjerenja jedni u druge, ali i u proces snimanja filma.

          Kao rezultat toga, tijekom tri mjeseca imali smo radno okruženje puno povjerenja. Bitno je prepoznati kako se ponašati i poštivati delikatne trenutke na setu jer su glumci u puno ranjivijoj situaciji nego ostatak ekipe iza kamere.

          Scena iz filma ‘Kos kos kupina’
          Zašto mislite da je seksualnost tako blisko povezana sa ženskom slobodom?

          Elene Naveriani: To je pitanje svačije slobode.

          Lako vam je pokazati stvarna tijela onakva kakva jesu. Što mislite, zašto to više šokira gledatelje od glamuriziranih tijela koja inače vidimo na ekranu?

          Elene Naveriani: Nisam to snimila kako bih ikoga šokirala; nikada nije bilo ni pomisli na to. Na kraju, nema ništa šokantno vidjeti tijela koja su izvan konvencionalnih oblika i formi. Ako je netko šokiran, to je njegov problem, jer ako pogledate oko sebe, svi imamo tijela različitih oblika, boja… Svako tijelo ima pravo postojati.

          Više od desetljeća živite u Švicarskoj. Vjerujete li da vam ovaj pogled sa strane pruža jasniju perspektivu o gruzijskom društvu?

          Elene Naveriani: Ne vjerujem da vam puko premještanje s jednog mjesta na drugo automatski daje jasniji pogled na ono drugo društvo. Sagledati jedno društvo je puno kompleksnije od jednostavnog dobivanja distance i gledanja iz različitih perspektiva. Ali da, život u Švicarskoj dao mi je drugačiji pogled na sebe i kulturu u kojoj sam odrasla.

          Koliko vam je lakše snimati filmove živeći u Švicarskoj? Mislite li da biste u Gruziji imali manje mogućnosti?

          Elene Naveriani: Nikada nije lako snimati filmove, bilo gdje…

          Međutim, postoji značajna razlika u trenutnom stanju gruzijske kinematografije. Filmski autori i filmovi, koji se s kritičkog stajališta bave stvarnim političkim i društvenim temama, suočeni su s cenzurom. Institucijom zaduženom za film upravljaju pojedinci koji su nekvalificirani i pristrani. Gruzijska vlada aktivno radi na suzbijanju bilo kakvih kritičkih stajališta u različitim kulturnim sferama.

          Mnogi snažni i jedinstveni gruzijski filmaši ostali su bez prilike za snimanje filmova koji bi preispitali trenutnu političku i društvenu situaciju u Gruziji. Struktura filmske industrije se raspada, a taj kolaps potiče gruzijska vlada. Opasnost je vrlo stvarna. Gruzijska kinematografija uskoro bi mogla nestati s međunarodne karte te bi opstala samo unutar granica Gruzije. Bilo bi pogubno izgubiti ovo mjesto u globalnom filmskom svijetu.

          Dakle, da usporedim ovu situaciju sa svojim drugim domom u Švicarskoj, doista mi je lakše snimiti film ovdje nego što bi mi bilo tamo…

          Intervju je prvo objavljen u dnevnom časopisu Festival Daily Sarajevo Film festivala.

          O autoru

          kinofilm
          Privacy Overview

          This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.