Devet kraljica jedan je najboljih filmova argentinske kinematografije. Riječ je o izvanrednom žanrovskom filmu, čiji scenarij i režiju potpisuje Fabián Bielinsky. Njegova priča nudi mnogobrojne detalje i obrate a njegovo gledanje je poput vožnje toboganom. Jednostavno, ovo je film koji će vas držati na rubu do samog kraja. U glavnim ulogama su sjajni Ricardo Darín i Gaston Pauls.
Na streaming platformi Max odnedavno možete pogledati argentinski krimi triler Devet kraljica (Nueve Reinas, 2000.; engleski naslov: Nine Queens). Njegovu režiju i scenarij potpisuje Fabián Bielinsky, kojem je ovo bio debitantski igrani film. Nažalost, preminuo je 2006. godine a nakon ovog filma snimio je još film Aura (El Aura, 2005.; engleski naslov: The Aura), koji je također bio vrlo hvaljen.
Argentinski filmski kultni klasik
Kad je krenuo u svoju domaću kino distribuciji brzo je postao “filmski hit godine”, pogledalo ga je više od 1,5 milijuna gledatelja. To mu je donijelo zaradu od preko 1,2 milijuna dolara. I u međunarodnoj kino distribuciji bio je vrlo uspješan te je zaradio više od 11,1 milijun dolara. Tako je s budžetom od 1,5 milijuna dolara i sa sveukupnom zaradom od preko 12,4 milijuna bio i više nego financijski uspješan.
Film je dobio i ponešto festivalskih nominacija, nagrada i priznanja. Među njima svakako treba istaknuti čak sedam nagrada koje mu je dodijelilo Argentinsko društvo filmskih kritičara (Asociación de Cronistas Cinematográficos de la Argentina), među kojima su i one za najbolji film, režiju, scenarij i glavnu mušku ulogu.
Po anketi koju su 2022. godine organizirali specijalizirani časopisi La vida útil, Taipei i La tierra quema, koja je predstavljena na Međunarodnom filmskom festivalu Mar del Plata (Mar del Plata International Film Festival), svrstan je na deseto mjesto najboljih filmova argentinske kinematografije. Također, iste godine film je uvršten na popis dvadeset najboljih argentinskih filmova svih vremena španjolskog časopisa Fotogramas. Zbog svega nabrojenog, ovaj film redatelja Bielinskogu Argentini se smatra kultnim klasikom.
Glavni protagonisti filma su dvojica prevaranata Huan (Gaston Pauls) i Marcos (Ricardo Darín). Njih dvojica upoznaju se jednoga ranog jutra na benzinskoj postaji, kada je Huan izvodio prevaru s vraćanjem kusura i bio uhvaćen. Marcos se umiješa, tvrdeći da je policajac, te izvuče Juana iz trgovine. Nakon što su se vratili na ulicu, Marcos otkriva da je i on prevarant te poziva Juana da mu bude partner u jedan dan.
Nakon nekoliko sitnih prevara ukaže im se prilika da odrade posao na kojem mogu zaraditi gotovo pola milijuna dolara. A da se dočepaju tog novca moraju prodati krivotvoreni set inače vrlo rijetkih maraka, nazvanih Devet kraljica.
Prednost dijalozima
Čitav posao se treba odraditi u hotelu u kome radi Marcosova sestra Valeria (Leticia Brédice), s kojom nije u najboljim odnosima. Pregovori oko posla nisu lagani a hrpa sumnjivih likova počinje ulaziti u čitavu priču. No, Marcos i Huan odlučni su posao privesti kraju. Kako stvari odmiču a ulozi rastu, tako rastu dvoličnost i prijevare a glavno pitanje koje se postavlja je tko koga vara i zašto.

Scenarij filma je vrlo originalan i njime je Bielinsky pobijedio 1988. godine na natječaju Novi kinematografski talenti (Nuevos talentos cinematograficos), što je i pomoglo realizaciji filma. U ovakvom tipu filmova scenaristički se obično daje prednost akciji a ne dijalozima. A time je dobio jedno briljantno istraživanje odnosa između istine i povjerenja. Ovo je jedan od filmova koji gledatelja non-stop drži na rubu, a njegovo gledanje možemo usporediti s vožnjom na toboganu. Gledatelj je stalno u sumnji jer nikada nije siguran što je istina a što laž. U svemu je bitno da svaka scena logično vodi do iduće i nema praznog hoda nigdje.
Posebna stavka su likovi koji se pojavljuju. Njih “čitate” onako kako se pojavljuju i predstavljaju. U potpunosti je nemoguće sagledati neku širu sliku vezanu za njih (tko je tu tko i zašto je uopće tu) ali i uopće predvidjeti što slijedi dalje. Odlična stavka filma (scenarija) je da se ne bavi moraliziranjem, čvrsto se prati priča do samog kraja. Dodatna čar je da film ima mnogobrojne obrat pa njegovo gledanje možemo usporediti i s vožnjom na toboganu. Njegov kraj je iznenađujući iako se mora napomenuti da je istovremeno i pomalo nevjerojatan.
Redateljski je Bielinsky unio i veliku dozu autentičnosti u film jer je dosta scena odigrava na ulicama Buenos Airesa. Odlična je scena kada Marcos Huanu pokazuje i objašnjava kakvi se sve igrači nalaze na ulicama užurbanog grada. Takve scene posredno se odražavaju i karakterizaciju glavnih protagonista. U spomenutoj scenu oni se osjećaju sigurno, oni su dio te ulice. No, kada ih radnja odvede u interijer skupocjenog hotela, priča je sasvim drugačija. Tada su nesigurni i ranjivi, okruženi prevarantima u odijelima koji nisu dio njihovog svijeta.
Četiri remakea
Ovaj film vrlo je jak i svojim glumačkim izvedbama. Samo ćemo spomenuti da se ovaj film jednostavno mora pogledati i zbog Ricardo Darín (Tajna u njihovim očima/El secreto de sus ojos, 2009.; engleski naslov: The Secret in Their Eyes; Argentina, 1985., 2022.), jednog od najboljih i najplodnijih glumaca argentinske kinematografije.
Zanimljivost filma je da su snimljena četiri njegova remakea. Prvi je bio američki Prevara (Criminal, 2004.), koji je režirao Gregory Jacobs (Čarobni Mike XXL/Magic Mike XXL, 2015.) a jedan od njegovih producenata je i Steven Soderbergh (Operacija: Black Bag/Black Bag, 2025.). Preostala tri dolaze nam iz Indije – bolivudski Bluffmaster! (2005.), Gulumaal: The Escape (2009.), koji se smatra “neslužbenim” remakeom i koji je snimljen na malajamskom jeziku te njegov remake All the Best (2012.), snimljen na teluškom jeziku. Sve u svemu, ukoliko još niste pogledali Devet kraljica svakako to učinite. Riječ je o izvanrednom žanrovskom filmu, koji zbog mnogo detalja s kojima se bavi u priči itekako vuče na kultni filma Privedite osumnjičene (The Usual Suspects, 1995.). Njegove kvalitete su neupitne a ono što pruža je doista je vrhunsko. Jednostavno, prepustite se njegovim mnogobrojnim obratima i uživajte.