Redatelj Steven Soderbergh snimao je filmove iPhoneom, mijenjao pravila indie scene i ostavio neizbrisiv trag u industriji. Donosimo 10 njegovih najboljih filmova koje morate pogledati.
Njegovo ime sinonim je za neočekivano i to bez obzira na to eksperimentira li s novim tehnologijama ili režira klasične žanrovske filmove s twistom. Od nagrađivanih indie filmova do holivudskih blockbustera, svaki njegov film nosi autentičan pečat inovativnosti i pametnog pripovijedanja, pa nema razloga sumnjati da će tako biti i sa špijunskim trilerom Operacija: Black Bag (Black Bag, 2025.), koji u hrvatskim kinima gledamo od 13. ožujka. On je oskarovac Steven Soderbergh – jedan je od najfascinantnijih i najraznovrsnijih redatelja današnjice. Čime je zaslužio taj epitet, najbolje govori njegova filmografija u kojoj se nanizalo 35 naslova.
Recimo još da je karijeru započeo kao zlatno dijete američke nezavisne scene, a kroz godine je pokazao da može snimati sve – od političkih trilera i indie drama do stiliziranih pljačkaških filmova i eksperimentalnih projekata. Njegova karijera dokaz je da se u Hollywoodu može uspjeti a da se stalno “igra na sigurno”.
Prvi uspjeh ostvario je već s a svojim redateljskim prvijencem – Seks, laži i videovrpce (Sex, Lies, and Videotape, 1989.), kad je kao 26-godišnjak osvojio Zlatnu palmu i pokrenuo nezavisni filmski boom ’90-ih prošlog stoljeća. Kasnije je dokazao da može dominirati i mainstreamom – trilogijom Oceanovih jedanaest (Ocean’s Eleven, 2001., 2004. i 2007.) postavio je nova pravila u žanru pljačkaških filmova, a Traffic (2000.) mu je donio Oscara za najboljeg redatelja. No, Steven Soderbergh ne voli predvidljivost – povukao se iz mainstreama i eksperimentirao s digitalnim filmom Mjehurić (Bubble, 2005.) u kojem uloge tumače glumci-amateri, baš kao i u Potpunom doživljaju (The Girlfriend Experience, 2009.), a snimao je filmove i iPhoneom, primjerice horor dramu Poremećena (Unsane, 2018.) te sportsku dramu High Flying Bird (2019.). Osim mobilnim telefonom, snimao je i ručnom kamerom, kako bi stvorio autentičniji, dokumentaristički izgled, i to film Čarobni Mike (Magic Mike, 2012.), s Channingom Tatumom u glavnoj ulozi. Unatoč budžetu od tek 7 milijuna dolara, film je zaradio više od 167 milijuna dolara te su kasnije nastali su Čarobni Mike XXL (Magic Mike XXL, 2015.) i Čarobni Mike: Posljednji ples (Magic Mike’s Last Dance, 2023.), ali i Broadwayjska predstava “Magic Mike Live”, koju je producirao sam Tatum.
Soderberghov stil je fluidan, a utjecaji raznoliki – od europske arthouse scene do klasičnih žanrovskih filmova. Omiljeni su mu nepredvidivi, pametni narativi i likovi na rubu društva. No, jedna nit povezuje sve njegove filmove: uvijek su tehnički besprijekorni, vizualno inovativni i tematski intrigantni. Osim toga, danas 62-godišnji redatelj, poznat je po tome što ne snima previše nepotrebnih scena i često koristi samo jedan ili dva pokušaja za snimanje pojedinih kadrova.
U nastavku donosimo 10 njegovih najboljih filmova, od indie remek-djela do vrhunskih komercijalnih hitova…

1. Traffic (2000.)
Ovaj moćni krimi-triler donosi razotkrivajući pogled na rat protiv droge iz tri različite perspektive – meksičkih krijumčara, američkih agenata DEA-e i oca (Michael Douglas) koji otkriva da mu je kći Caroline (Erika Christensen) ovisnica. Soderbergh ovdje majstorski balansira više priča koristeći različite filtere boja kako bi naglasio svaki narativ. Film je bio nominiran za pet, a osvojio je četiri Oscara – za najboljeg redatelja (Steven Soderbergh), najboljeg sporednog glumca (Benicio del Toro), najbolji scenarij (Stephen Gaghan) i najbolju montažu (Stephen Mirrione). Izmakao mu je onaj za najbolji film kojeg je te godine (2001.) osvojio Gladijator Ridleyja Scotta. Osim Traffica, te je godine u utrci za Oscara bio još jedan Soderberghov film – Erin Brockovich.
2. Oceanovih 11 (Ocean’s Eleven, 2001.)
Savršena kombinacija stila, humora i napetosti, Oceanovih jedanaest je remake klasičnog pljačkaškog filma, ali s puno više šarma i dinamike. George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Julia Roberts, Andy García, Don Cheadle i ostatak glumačke ekipe donose nevjerojatnu kemiju u priču o genijalnoj pljački kasina u Las Vegasu. Riječ je dakle, o vrhunskim profesionalcima kojima je Soderbergh dao veliku slobodu pa u filmu ima puno spontanih i autentičnih trenutaka. Među njima je i možda i jedna od najsmješnijih scena u filmu – ona u kojoj Matt Damonov lik, Linus, pokušava glumiti biznismena, ali mu se usta osuše od treme.
Film je postao veliki hit i doveo do dva nastavka – Oceanovih 12 (Ocean’s Twelve, 2004.) i Oceanovih 13 (Ocean’s Thirteen, 2007.).


3. Seks, laži i videovrpce (Sex, Lies, and Videotape, 1989.)
Iako je ova psihološka drama snimljena s malim budžetom (milijun dolara), postala je ogromni hit, zaradila 36 milijuna dolara, osvojila Zlatnu palmu u Cannesu i pomogla definirati američki indie pokret ’90-ih godina 20. stoljeća. Riječ je o intimnoj drami o seksualnosti i međuljudskim odnosima, s Jamesom Spaderom kao misterioznim strancem koji unosi pomutnju u brak naizgled sretnog para, koji je na kraju u Cannesu nagrađen za najboljeg glumca.
Steven Soderbergh je scenarij napisao u samo osam dana, tijekom putovanja po Americi, te je dokazao da autorske, intelektualne priče mogu privući široku publiku. Film je bio inspiriran njegovim vlastitim promišljanjima o odnosima i komunikaciji – kako ljudi govore o seksu, a kako ga zapravo doživljavaju.
4. Erin Brockovich (2000.)
Jedan od najhvaljenijih Soderberghovih filmova, s briljantnom Julijom Roberts u ulozi stvarne žene koja je pomogla otkriti korporacijsku ekološku katastrofu. Film donosi emotivnu, ali i zabavnu priču o maloj osobi koja se bori protiv moćnog sustava. Julija Roberts je za ovu ulogu osvojila Oscara, a film je bio veliki hit po ocjeni i publike i kritike.
Erin Brockovich odlična je kombinacija pravne drame, biografije i snažne ženske priče, a i danas je inspiracija mnogima. Zanimljivo je da u filmu cameo ulogu imao i prava Erin Brockovich koja se pojavljuje kao konobarica u restoranu, a na njenoj pločici piše “Julia” (ime glumice koja ju je utjelovila). Baš kao i Traffic, i film Erin Brockovich je 2001. imao pet nominacija za Oscara (između ostalih i za najboljeg redatelja), no na kraju je pozlaćenog kipića dobila tek Julia Roberts.


5. Zaraza (Contagion, 2011.)
Zaraza je zastrašujuće proročanski triler koji prikazuje globalnu pandemiju s nevjerojatnom preciznošću. U njemu nastupaju zvijezde poput Matta Damona, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Marion Cotillard, Judea Lawa i Laurencea Fishburnea, a Soderbergh uspijeva prikazati epidemiju realističnije nego ijedan film prije ili poslije njega.
Između ostalih detalja, treba spomenuti da Gwyneth Paltrow, koja je predstavljena kao ključni lik, umire vrlo rano u filmu, što je šokiralo gledatelje i naglasilo brutalnost pandemije, te da se Kate Winslet, koja glumi epidemiologinju, za ulogu pripremala radeći s pravim stručnjacima kako bi što uvjerljivije prikazala proces praćenja kontakata i objašnjavanja osnovnih mjera zaštite.
Nakon izbijanja COVID-19 pandemije, film je doživio ogromni revival i postao nezaobilazna referenca.
6. Doušnik! (The Informant!, 2009.)
Ovaj film dokaz je da je istina ponekad čudnija od fikcije. Riječ je o crnoj komediji i biografskom trileru koji se temelji na istinitoj priči o Marku Whitacreu, jednom od najneobičnijih zviždača u povijesti. Njega glumi Matt Damon, koji se za ovu ulogu udebljao 14 kilograma, što je bila jedna od njegovih najdrastičnijih fizičkih transformacija.
Iako se bavi ozbiljnom korporativnom prijevarom, film je napravljen kao satirična crna komedija, zbog čega se ističe među tipičnim trilerima o financijskim skandalima. Kako bi naglasio satirični aspekt filma, Steven Soderbergh je za uloge FBI agenata angažirao poznate komičare, poput Joela McHalea i Patatona Oswalta. Film je snimljen s relativno skromnim budžetom i u kratkom roku, koristeći Soderberghov karakteristični minimalistički pristup filmskoj produkciji.


7. Osveta (The Limey, 1999.)
Riječ je o nepravedno podcijenjenom trileru u kojem Terence Stamp glumi osvetnički raspoloženog Britanca koji dolazi u Los Angeles kako bi razotkrio istinu o smrti svoje kćeri. Redatelj koristi nelinearnu naraciju i brze rezove kako bi stvorio stiliziranu, gotovo snovitu atmosferu. Dijalog i slike se često ne poklapaju u istom trenutku, čime Steven Soderbergh postiže jedinstveni ritam priče.
Sam redatelj, često ga ističe kao jedan od svojih osobnih favorita, zbog eksperimentalne montaže i snažnih izvedbi glavnih glumaca. Iako nije bio veliki hit na kinoblagajnama, kasnije je stekao kultni status zbog jedinstvene estetike i snažne glumačke postave, koju, uz spomenutog Stampa, čine i Lesley Ann Warren, Luis Guzmán, Barry Newman te Peter Fonda.
8. Moj život s Liberaceom (Behind the Candelabra, 2013.)
Ova biografska drama Stevena Soderbergha donosi priču o životu legendarnog pijanista i zabavljača Liberacea (Michael Douglas), s fokusom na njegovu vezu sa Scottom Thorsonom (Matt Damon). Iako je priča fascinantna i s dobro poznatim glumačkim imenima, holivudski studiji odbili su financirati film, smatrajući ga “previše gej za kino-distribuciju”. Na kraju ga je financirao HBO i premijerno prikazao na televiziji.
Na dodjeli Emmyja,Moj život s Liberaceom osvojio je čak 11 nagrada, uključujući i one za najbolji TV film, režiju i glavnog glumca (Michael Douglas). Film je snimljen u samo 30 dana, dakle, vrlo brzo i efikasno, potpuno u skladu sa Soderberghu svojstvenim minimalističkim pristupu režiji. Iako ga je slavni redatelj najavio kao svoj posljednji projekt prije odlaska u “mirovinu”, brzo se vratio režiranju filmova poput Logan Lucky i Bez naglih pokreta.


9. Logan Lucky (2017.)
Logan Lucky je akcijska komedija i kriminalistički film koji se često opisuje kao “redneck verzija Oceanovih jedanaest“. Film prati braću Logan (Channing Tatum i Adam Driver) dok planiraju pljačku tijekom NASCAR utrke u Sjevernoj Karolini. Zbog ovog filma Steven Soderbergh je prekinuo mirovinu, a scenarij je napisala misteriozna Rebecca Blunt. Posve nepoznata osoba za koju se kasnije sumnjalo da ne postoji. Mnogi su vjerovali da je to pseudonim samog Soderbergha ili njegove supruge Jules Asner, a do danas nije potvrđeno tko ga je zapravo napisao.
Zanimljivo je u filmu vidjeti i Daniela Craiga koji glumi ekscentričnog stručnjaka za eksplozive Joea Banga, daleko drugačijeg od sofisticiranog Jamesa Bonda. Njegova obojena kosa i južnjački naglasak šokirali su mnoge fanove.
Treba svakako spomenuti i to da je Steven Soderbergh sam distribuirao film, koristeći alternativne metode financiranja i reklame, a cilj mu je bio dokazati da se veliki filmovi mogu snimiti i bez velikih filmskih studija.
10. Bez naglih pokreta (No Sudden Move, 2021.)
Radnja ovog kriminalističkog trilera smještena je u Detroit 1954. i prati grupu kriminalaca koji su unajmljeni za ono što se čini kao jednostavna krađa dokumenata, ali se brzo nađu u složenoj mreži izdaje i korupcije. Za snimanje filma, Steven Soderbergh je koristio anamorfni “fish-eye” objektiv, koji stvara iskrivljeni pogled i daje filmu retro-noir estetiku, pojačavajući osjećaj paranoje i nestabilnosti.
Film okuplja vrhunsku postavu, uključujući Dona Cheadlea, Benicija del Tora, Davida Harboura, Raya Liottu, Brendana Frasera te, naravno, Matta Damona, koji se, iako u promotivnim materijalima nije najavljivan, pojavljuje u ključnom trenutku filma, u ulozi moćnog industrijalca. Treba reći da je Fraser nekoliko godina uoči objavljivanja ovog filma bio manje prisutan u Hollywoodu te da mu je ova uloga pomogla u povratku koji je kulminirao njegovom Oscarom nagrađenom ulogom u Kitu (The Whale, 2022).
Kao i u mnogim svojim filmovima, Soderbergh je i u ovom koristio pseudonime za različite svoje funkcije, primjerice “Peter Andrews” za snimatelja i “Mary Ann Bernard” za montažera.
