“Filmsko novinarstvo suočava se s opasnošću od izumiranja”, pišu novinari iz cijeloga svijeta, koji su se na 81. Veneciji pobunili jer im je ograničen pristup do najvećih zvijezda.
Nakon prošle godine, kada je zbog štrajka Hollywood zaobišao Lido, 81. izdanje Filmskog festivala u Veneciji krcato je slavnim glumcima. U gondoli su se ovih dana vozili ili će se voziti Brad Pitt, George Clooney, Angelina Jolie, Nicole Kidman, Cate Blanchett, Jenna Ortega, Daniel Craig, Joaquin Phoenix i Lady Gaga — a to je samo dio poznatih imena.
Taj je popis izazvao golemi osmijeh na licu umjetničkog ravnatelja Alberta Barbere, možda i najodgovornije osobe zbog koje se Mostra u posljednjem desetljeću dosta okrenula prema Hollywoodu. Razumljivo je to, jer što se više hollywoodskih zvijezda pojavi na crvenom tepihu, to je veći medijski odjeka festivala.
Pobuna novinara u Veneciji
No, u festivalskom ekosustavu, koji podrazumijeva organizatore, publiku, autore, medije i još niz drugih sektora, jedna se grupa počela buniti. Ne zbog toga što je previše zvijezda na festivalu, nego zato što su sve nedostupnije. Pobunili su se novinari.
Za medijsko praćenje 81. Filmskog festivala u Veneciji prijavljeno je čak 2900 novinara. Raznolika je to skupina. Od predstavnika vodećih svjetskih medija kao što su BBC i New York Times preko novinara nišnih filmskih web stranica pa sve do lokalnih entuzijasta.
Među njima je i izuzetno bitna skupina međunarodnih novinara iz svih dijelova svijeta, koji na festival dolaze pisati o filmovima, ali i razgovarati s njihovim autorima. Naravno, toj skupini više odgovara intervju s Bradom Pittom i Angelinom Jolie, nego s, na primjer, dominikanskom redateljicom Johanne Gómez Terrero, autoricom filma Sugar Island. Problem je u tome što ukidanjem pristupa velikim zvijezdama, novinari (uglavnom slobodnjaci) ne mogu financijski zatvoriti konstrukciju svojeg dolaska na festival, a time i manje poznati autori ostaju bez medijskog praćenja.
Zašto se novinari bune
Tradicionalno bi hollywoodski studiji koristili velike festivale (Cannes, Venecija, Berlin) da omoguće redateljima i glumcima svojih filmova da što lakše dođu do međunarodne publike. Najlakši je način bio organizirati tzv. junket, događanje od nekoliko sati tijekom kojih bi što veći broj novinara dobio barem neki pristup zvijezdama. No, kako mediji diljem svijeta sve više gube na moći i značaju, tako se i Hollywood počeo zatvarati prema njima. Zašto se zamarati s novinarima koji znaju postaviti i neugodna pitanja, kada se promocija može odraditi uz fotografije s crvenog tepiha i izvještaj o tome koliko je minuta premijerna publika pljeskala? A sve popraćeno kratkim, nesadržajnim i nadasve nekritičkim postovima na društvenim mrežama…
Kakva je situacija ove godine u Veneciji? Od gore navedenog popisa zvijezda (Brad Pitt, George Clooney, Angelina Jolie, Nicole Kidman, Cate Blanchett, Jenna Ortega, Daniel Craig, Joaquin Phoenix i Lady Gaga), jedino će Joaquin Phoenix i Lady Gaga dati nešto veći broj intervjua za svoj film Joker: Ludilo u dvoje. Svjetsku premijeru na festivalu imao je i film Bubimir Bubimir, ali junket za odabrane novinare održan je – dan kasnije u Londonu.
Nakon godina i godina sve većeg ignoriranja i uskraćivanja pristupa glumcima i redateljima, protiv takve situacije na 81. Mostri pobunili su se novinari iz cijelog svijeta. Njihova je platforma Facebook grupa International Film Festivals Journalists, s koje je i krenulo otvoreno pismo studijima i producentima.
Pismo je već izazvalo reakciju Alberta Barbere, koji je na novinarsko pitanje odgovorio da nije bio svjestan situacije, ali i da tu nema nekog prevelikog utjecaja.
Otvoreno pismo filmskih novinara donosimo u cijelosti:
Filmsko novinarstvo suočava se s opasnošću od izumiranja. Venecijanski filmski festival je tek počeo, a već znamo da mnogi filmovi koji ove godine imaju svjetsku premijeru na festivalu neće davati intervjue za novinare. Ni jedan, nula, ništa. Ova odluka, na koju utječu filmski studiji i koju podržava mnogo PR stručnjaka, ugrožava čitavu kategoriju novinara, osobito slobodnjaka, koji svojim strastvenim i neumornim radom često doprinose uspjehu filmova, daju glas i prestiž redateljima i glumcima te potiču raspravu o projektima koji ciljaju na Oscare, Zlatne globuse i druge prestižne nagrade. Nakon višemjesečnog štrajka u Hollywoodu kako bi se spasili tisuće radnih mjesta, sada redatelji i glumci, prigrljujući politiku istih onih studija i producenata koji su im donedavno bili protivnici, dovode u opasnost jednako toliko radnih mjesta uskraćujući intervjue novinarima koji uspijevaju preživjeti zahvaljujući tim intervjuima.
U današnje vrijeme, zbog brzih i dubokih promjena u medijskom krajoliku, sve je više novinara koji postaju slobodnjaci, što znači da se sami uzdržavaju. To znači da moraju “prodavati” priče kako bi preživjeli. Svakodnevno daju sve od sebe da pišu o onome što je značajno, inovativno i od velike umjetničke vrijednosti. No, mediji uvijek favoriziraju poznata imena, zvijezde i mainstream projekte. Ako novinari dobiju te zvijezde, tada mogu osigurati da i debitantski redatelji, inovatori, kao i svi talentirani umjetnici s manjom komercijalnom privlačnošću, dobiju svoj medijski prostor, zahvaljujući njihovom trudu. Kao što organizatorima trebaju velike zvijezde da bi privukli oči svijeta na događaj, međunarodnim novinarima trebaju intervjui s njima kako bi njihov rad bio održiv.
Nakon prošlogodišnjih crvenih tepiha na kojima nije bilo holivudskih zvijezda i većine filmskih stvaratelja uključenih u štrajkove SAG-AFTRA i WGA, ovo izdanje obećava da će biti prepuno zvijezda. Problem je što gotovo svi glavni akteri 81. Mostre del Cinema neće biti dostupni za aktivnosti s novinarima, osim za šetnju crvenim tepihom i sudjelovanje na službenoj konferenciji za novinare. Poruka PR stručnjaka o “samo aktivnostima na crvenom tepihu” već se neko vrijeme širi, i to i na drugim festivalima, poput Cannesa i Berlinalea. Međutim, opseg njihove nedostupnosti tijekom ovog nadolazećeg festivala je bez presedana. Festival dovodi imena kako bi postigao prestiž i medijsku izloženost, ali kao da razvija amneziju kada su u pitanju stvarni novinari.
Smatramo ovo šokantnim i duboko zabrinjavajućim. Tražimo promjenu ove politike koja već dugo kontaminira sve velike festivale i povratak intervjuima s novinarima na filmskim festivalima. Danas je prosvjed tek započeo, ali uskoro bi stotine novinara i medija moglo bojkotirati filmove i umjetnike koji odbijaju pristupiti intervjuima na festivalima. Na kraju bi prosvjed mogao obuhvatiti i same festivale, što bi moglo dovesti do odlaska stotina akreditiranih novinara i publikacija, a komentare o filmovima i mišljenja njihovih autora preuzela bi umjetna inteligencija.