Otišao je “Mr. Blonde”, pjesnik prerušen u odmetnika

Preminuo je Michael Madsen, glumac koji je ostavio neizbrisiv trag u nezavisnoj i žanrovskoj kinematografiji. Bio je oličenje “tough guy” arhetipa, ali s dubinom i ranjivošću koje su ga činile nezaboravnim. Iza filmskih uloga, bio je i pjesnik – tih, sirov i stvaran.

Michael Madsen, legendarni američki glumac poznat po ulogama u filmovima Quentina Tarantina i neizbrisivom tragom koji je ostavio u nezavisnoj i žanrovskoj kinematografiji, preminuo je jučer, 3. srpnja 2025., u 67. godini života od posljedica srčanog zastoja. Glumac je pronađen u svom domu u Malibuu, a vijest je potvrdio njegov dugogodišnji menadžer Ron Smith.

Tough guy ali i strastveni pjesnik

Madsen je bio oličenje “tough guy” arhetipa – ali s dubinom, ranjivošću i poetskom nijansom koju su prepoznavali i publika i redatelji. Njegova karijera trajala je više od četiri desetljeća, a uključivala je više od 300 filmskih i televizijskih naslova. Ipak, najviše će ostati upamćen po ulogama u Tarantinovim filmovima: kao sadistični Mr. Blonde u kultnom klasiku Reservoir Dogs (1992), kao Budd u Kill Bill: Vol. 1 (2003) i Vol. 2 (2004), te kao Joe Gage u Mrska osmorka (The Hateful Eight, 2015.). Pojavio se i u filmovima Thelma & Louise (1991), Moj prijatelj Willy (Free Willy, 1993.), Wyatt Earp (1994.), Vrsta (Species, 1995.), Donnie Brasco (1997), James Bond 007: Umri drugi dan (Die Another Day, 2002.), Sin City (2005) i Bilo jednom… u Hollywoodu (Once Upon a Time in Hollywood, 2019.).

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Njegova sposobnost da u lik unese tihu prijetnju, ali i emocionalnu slojevitost, učinila ga je omiljenim među redateljima. Quentin Tarantino ga je smatrao svojim “filmskim bratom“, a Robert Rodriguez mu je dopustio improvizaciju u Sin Cityju, nazvavši ga “većim od života“. Harvey Keitel ga je nazvao “američkim pjesnikom“, dok su kolege poput Vivice A. Fox, Jamesa Woodsa i Billyja Baldwina istaknuli njegovu karizmu, toplinu i autentičnost. Madsen je tijekom karijere osvojio niz nagrada, uključujući Best Actor na Boston Film Festivalu (2007.) i New York International Independent Film Festivalu (2008.) za izvedbu u filmu Strength and Honour (2007.), te Ensemble of the Year na Hollywood Film Awards za Mrsku osmorku.

          No, ono što mnogi ne znaju jest da je Michael Madsen bio i strastveni pjesnik. Pisao je gdje god je stigao – na hotelskim papirićima, šibicama, salvetama – između snimanja, putovanja i osobnih lomova. Njegov stil bio je sirov, introspektivan i često uspoređivan s Charlesom Bukowskim i Jackom Kerouacom. Neposredno prije smrti radio je na knjizi Tears for My Father: Outlaw Thoughts and Poems, koja je trebala objediniti poeziju i memoare, s predgovorom Quentina Tarantina.

          Njegove pjesme često govore o izgubljenim očevima i sinovima, hotelskim sobama koje mirišu na kraj, ženama koje su otišle, ali ostale u stihu te glumi kao bijegu i pisanju kao jedinom istinskom glasu. Sve one našle su svoje mjesto u nekoliko zbirki njegove poezije – Beer, Blood and Ashes (1995.), Eat the Worm (1995.), Burning in Paradise (1998.) – dobitnica nagrade Firecracker Alternative Book Award, A Blessing of the Hounds (2002.), 46 Down: A Book of Dreams and Other Ramblings (2004.), When Pets Kill (2005.), American Badass (2009.), Expecting Rain (2012.) i The Complete Poetic Works: 1995–2005 (2005.), antologija šest zbirki u jednoj knjizi.

          Michael Madsen nije pisao da bi ostavio dojam, već da bi ostavio trag – tih, ali neizbrisiv. Njegova poezija ne traži aplauz, već tišinu nakon čitanja, onu u kojoj čitatelj osjeti da je upravo dotaknuo nešto stvarno. Jedna od njegovih na najcitiranijih pjesama, Clint Eastwood, završava stihom: “I never wanted to be him / I just wanted to be the silence between his words.” (Nikad nisam želio biti on / Samo sam želio biti tišina između njegovih riječi).

          Michael Madsen u filmu “Mrska osmorka” (Foto: TWC)

          Nažalost, nijedna od njegovih zbirki nije službeno objavljena u Hrvatskoj, niti prevedena u obliku knjige. No regionalno, njegov pjesnički glas ipak je pronašao put do čitatelja. Portal Žurnal.info iz Bosne i Hercegovine objavio je izbor iz zbirke The Complete Poetic Works: 1995–2005, u nekoliko nastavaka. Prijevod potpisuje Elma Mujagić, a pjesme su predstavljene u sirovom, ogoljenom tonu koji vjerno prenosi Madsenovu poetiku, onu koja ne traži savršenstvo, već istinu. Iako bez originala uz prijevod, objavljeni tekstovi pružaju rijedak uvid u njegovu drugu stranu – onu tišu, ranjiviju, ali jednako snažnu kao i njegovi filmski likovi.

          Sirov, tih, stvaran

          Njegova sestra, glumica Virginia Madsen, oprostila se od njega riječima koje su više od izjave: “Moj brat Michael napustio je pozornicu. Bio je grom i baršun. Pjesnik prerušeni u odmetnika. Pola legenda, pola uspavanka.” U tim rečenicama stala je cijela njegova dualnost – sirova snaga i nježna tišina, glumac koji je znao šutjeti snažnije od monologa i pjesnik koji je znao kako se bol pretvara u stih. Njezine riječi nisu samo oproštaj s bratom, već i s jednim od posljednjih istinskih lica američkog filma. I ne samo lica, već i njegove duše.

          U jednoj od svojih izjava je rekao:

          I don’t act, I react. I write because I can’t scream.” (Ne glumim, reagiram. Pišem jer ne mogu vrištati)

          U toj rečenici stao je cijeli on – sirov, tih, stvaran. To nije bila poza ili replika, to je bila njegova istina…. A možda i epitaf… Počivaj u miru, Michael.

          O autoru

          kinofilm
          Privacy Overview

          This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.