Filmovi Luca Bessona, francuskog majstora akcije

Poznati francuski redatelj Luc Besson se vratio s novim filmom ‘Dogman’, a ovim putem ćemo se prisjetiti njegovih ostalih filmova.

Luc Besson je poznati redatelj i scenarist čija je karijera ostavila neizbrisiv trag u svijetu kinematografije, a to čini još i danas. Sa svojom jedinstvenom vizijom i sposobnošću prenošenja iste na velika platna, Besson je osvojio publiku posebnim stilom i sposobnošću stvaranja vizualno zapanjujućih filmova.

Malavita
Robert DeNiro je glava mafijaške obitelji koja pokušava pobjeći od prošlosti u filmu Malavita (Foto: EuropaCorp)

Od ‘Posljednje bitke’ do ‘Nikite’

Bessonova karijera započela je 1980-ih kada je režirao svoj prvi igrani film Posljednja bitka koji je označio i suradnju s glumcem Jean Renoom na njegovih prvih nekoliko filmova. Ovaj postapokaliptični film dobio je pohvale kritičara i postavio ga kao obećavajućeg redatelja na kojeg treba obratiti pozornost. Svoje ime u svijetu filma nastavio je graditi na ovom uspjehu s filmovima kao što su Podzemlje i Veliko plavetnilo, koji su dodatno pokazali njegov talent za spajanje žanrova i stvaranje impresivnih kinematografskih iskustava.

Jedno od Bessonovih najslikovitijih (i najnasilnijih) djela pojavilo se 1990. s filmom Nikita. Ovaj akcijski triler ne samo da je učvrstio njegovu reputaciju majstora inovativnih priča, već je i upoznao publiku sa snažnom ženskom protagonisticom koja će postati stalna tema u mnogim njegovim budućim filmovima.

Uranjanje u različite filmske žanrove

Tijekom svoje karijere, Besson je pokazao impresivan raspon, zalazeći u različite žanrove poput znanstvene fantastike, akcije, krimića, romantike, drame, pa sve do animacije. Filmovi kao što su Lucy, Leon profesionalac i Nikita postali su kultni klasici, prikazujući Bessonovu sposobnost stvaranja vlastitih priča dok pomiče granice vizualnih efekata kao u Petom elementu.

Arthur u zemlji Minimoya
Animirani serijal od tri filma Arthur u zemlji Minimoya nije dočekan baš s oduševljenjem (Foto: EuropaCorp)

Osim režije, Besson je dao značajan doprinos i kao scenarist i producent. Njegov angažman u projektima kao što su franšize 96 sati (Taken) i Transporter dodatno naglašava njegovu sposobnost stvaranja eksplozivnih akcijskih filmova koji su osvojili publiku diljem svijeta.

S brojnim priznanjima iza sebe, uključujući nagradu César (francuski ekvivalent Oscara) za najbolju režiju i najbolji scenarij, Luc Besson nastavlja nadahnjivati ambiciozne filmaše svojim inovativnim tehnikama vizualnog pripovijedanja. Njegov jedinstveni stil i predanost pomicanju kreativnih granica učvrstili su ga kao jednu od najutjecajnijih osoba u suvremenoj kinematografiji.

Posljednja bitka

(Le dernier combat, 1983.)

Žanr: sf
Sinopsis: U postapokaliptičnoj budućnosti u kojoj nitko ne može govoriti, nekoliko preostalih ljudi bori se za resurse kako bi preživjeli.
O filmu: Luc Bessonov prvijenac odmah je pokazao kakav tip filma se može očekivati od mladog redatelja u usponu. Potpuno uspostavljen i uvjerljiv svijet, poseban naglasak na stil i atmosferu te ženske likove koji “dovode grubijane u red”. Niskobudžetan, no snažan film za koji ne trebate ni titlove jer su u njemu izgovorene samo dvije riječi. Uključen je u knjigu “1001 film koji svakako trebate pogledati”, dakle – filmska lektira. Prvo pojavljivanje Jean Renoa u Bessonovom filmu.

Podzemlje

(Subway, 1985.)

Žanr: kriminalistički
Sinopsis: Nakon što ukrade tajne dokumente bogatog biznismena, Fred traži utočište u modernom i surealnom svijetu pariškog metroa gdje susreće njegove raznolike stanovnike, biznismenove ljude i njegovu razočaranu mladu ženu.
O filmu: Podzemlje pršti energijom od samog početka gdje Fred bježeći od policije u autu traži kazetu s pravom glazbom koja će svirati tijekom potjere. Glazba je jedna od glavnih stvari koja pokreće film i likove te je stalno prisutna, kao i neobična ljubav između Christophera Lamberta i Isabelle Adjani. Ostali likovi iz podzemne su veoma živopisni i upamtljivi, bez obzira što nemaju neku pozadinsku priču ali su prava slika ovog pomalo ekscentričnog filma. Style over substance rekli bi neki, no stil je ono što vodi ovu priču budući da ga svaki od likova ima napretek. Jean Reno je jedan od njih.

Veliko plavetnilo

(Le grand bleu, 1989.)

Žanr: avantura, drama, sport
Sinopsis: Rivalstvo između Enza i Jacquesa, dvojice prijatelja iz djetinjstva, a danas svjetski poznatih ronilaca na dah, postaje predivno i opasno putovanje u same sebe i nepoznato.
O filmu: Veliko plavetnilo je za Bessona bio film koji mu je istinski pokrenuo karijeru i do danas je jedan od najuspješnijih filmova u Francuskoj. Vizualno predivan, spokojan, pomalo i bajkovit, pogotovo u scenama pod vodom gdje prevladava plava boja i glazba Érica Serre, kompozitora koji je s Bessonom na skoro svakom filmu. Jean Reno i Jean-Marc Barr su fantastični u glavnim ulogama kao prijatelji i rivali koji nazdravljaju šampanjcem pod vodom. Jedan od najvažnijih francuskih kultnih filmova.

Nikita

(Nikita, 1990.)

Žanr: akcija, kriminalistički, drama
Sinopsis: Osuđenoj ubojici Nikiti lažiraju smrt u zatvoru te je prisiljena uzeti novi identitet i biti obučena kao špijunka/ubojica za tajnu organizaciju.
O filmu: Film koji je pokrenuo trend akcijskog filma s femme fatale likovima gdje snažne žene dominiraju velikim ekranom. Još jedno kultno Bessonovo ostvarenje koje mnogi proglašavaju jednim od najvažnijih filmova svog žanra, no najveća zamjerka mu je premalo emotivnog razvoja glavne junakinje nakon što postane ubojica. Jean Reno je ovdje glumio nimalo klasičnog čistača. 1993. snimljen je američki remake Nikite s Bridget Fondom u glavnoj ulozi, te su 1997. i 2010. snimljene i uspješne serije inspirirane filmom.

Leon profesionalac

(Léon, 1994.)

Žanr: akcija, kriminalistički, drama
Sinopsis: 12-godišnju Mathildu nevoljko pod svoje uzima Léon, profesionalni ubojica, nakon što je njezina obitelj ubijena. Nastaje neobičan odnos dok ona postaje njegova štićenica i uči zanat ubojice.
O filmu:
Prema mnogima, Leon profesionalac je Bessonov najbolji film i niti jedna lista najboljih filmova ikad snimljenih neće proći bez Leona u njoj. Uloga Mathilde je za Natalie Portman bio glumački debi, i izabrana je između ostalih 2 tisuće mladih glumica. Dok je Jean Reno kao Leon smiren i odmjeren, Gary Oldman je u ulozi detektiva i zlikovca Stansfielda potpuno nasilan i psihotičan da su kritičari rekli kad se kamera približi Oldmanu, svi se požele odmaknuti od ekrana. Osim što je Leon proglašen jednim od najboljih akcijskih filmova ikad snimljenih, Oldmanov Stansfield je proglašen jednim od najboljih zlikovaca na filmu. Previše je razloga za ne propustiti Leona profesionalca.

Peti element

(The Fifth Element, 1997.)

Žanr: akcija, avantura, sf
Sinopsis: U šarenoj budućnosti, bivši vojni specijalac koji je trenutno taksist nesvjesno postaje središnja figura u potrazi za legendarnim kozmičkim oružjem koje će savladati g. Zorga i spasiti svijet od Zla.
O filmu: Rijetki mogu svemirskoj operi Peti element pronaći i najmanju zamjerku jer sadrži sve što ovaj tip filma treba: fantastične svjetove, odlične likove, dinamičnu akciju i šašavi humor, i to u savršenom omjeru što tvori jedan od najzabavnijih sf akcijskih filmova. Za film koji je prepun specijalnih efekata, Peti element se i danas, 26 godina kasnije, može staviti uz bok velikim blockbusterima po svojoj uvjerljivosti. Ovo je definitivno jedan od najpotpunijih filmova koje je Luc Besson snimio, a sve po njegovoj vlastitoj priči i ideji.

Anđel-A

(Angel-A, 2004.)

Žanr: komedija, drama, romansa, fantazija
Sinopsis: Lijepa i misteriozna žena pomaže nespretnom prevarantu da sredi svoj život i vrati ono što duguje kriminalcima.
O filmu: Dok je publika naviknula uglavnom dobiti filmove ispunjene akcijom od Luca Bessona, pojavio se Anđel-A koji je daleko od toga. Prvotne reakcije na film bile su podijeljene no tijekom vremena stekao je kultni status među ljubiteljima romantičnih komedija s elementom fantazije. Jamel Debbouze kao nervozni Andre je nevjerojatno simpatičan i očarat će svakog, no ono što nosi cijeli film je romansa u nastajanju između Andrea i Angel-Ae koju glumi danska glumica Rie Rasmussen. Kao i svaki Bessonov film, Anđel-A je pravo malo vizualno savršenstvo, ali ovaj puta, u crno-bijeloj boji.

Pustolovine Adele Blanc-Set

(Les aventures extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec, 2010.)

Žanr: akcija, avantura, komedija, fantazija, obiteljski
Sinopsis: Avantura smještena u rani dio 20. stoljeća koja prati popularnu spisateljicu i njezine odnose s potencijalnim udvaračima, policajcima, čudovištima i drugim smetnjama.
O filmu: Prvi film Luca Bessona koji nakon njegovog Posljednja bitka nije išao u američka kina. Prema mnogima, ovo je najfrancuskiji film kojeg je redatelj ikad snimio, i to ne kao nešto ekstravagantno već puno ultra-zabavnih klišeja koji su mogući samo u ovom tipu filma. Urnebesno zabavan i ispunjen nevjerojatnim avanturama naslovne junakinje koja zna i može sve što poželi, Pustolovine Adele Blanc-Set je ekranizacija francuskog stripa autora Jacquesa Tardija.

Lucy

(Lucy, 2014.)

Žanr: akcija, sf, triler
Sinopsis: Žena kojoj gangsteri drogom slučajno otključaju potpuni kapacitet mozga, okreće se protiv svojih otmičara i pretvara u nemilosrdnu ratnicu kojoj su dane nove moći.
O filmu: Financijski najuspješniji film kojeg je Luc Besson režirao bio je upravo Lucy sa Scarlett Johansson u naslovnoj ulozi. Iako je ideja o funkcioniranju mozga zasnovana na činjenicama, sve je ostalo prepušteno Bessonovoj mašti koju je ovdje razigrao do krajnjih granica. Nakon Petog elementa, Lucy je definitivno najinovativniji i najzabavniji film kojeg je snimio uz akcijske scene koje su ludo pretjerane, i držat će sve željne eksplozivne zabave prikovane za fotelju. Što se tiče akcije, Luc Besson je pravi inovator.

Valerian i grad tisuću planeta

(Valerian and the City of a Thousand Planets, 2017.)

Žanr: akcija, avantura, fantazija, sf
Sinopsis: Mračna sila prijeti Alfi, golemoj metropoli i domu vrsta s tisuću planeta. Specijalni operativci Valerian i Laureline moraju zaštititi ne samo Alfu, već i budućnost svemira.
O filmu: Svemirska opera temeljena na stripu Valérian et Laureline Pierrea Christina i Jean-Claudea Mézièresa najveći je financijski podbačaj u redateljevoj karijeri. Dok je Valerian doista dobar sf film ispunjen velikim glumačkim imenima (i Rihannom), najveće kritike su jeftin dijalog i priča te prvenstveno neuvjerljivi dvoje glavnih glumaca, Dane DeHaan i Cara Delevingne. Unatoč svojim nedostacima, Valerian je vizualni spektakl vrijedan gledanja samo zbog njegove maštovitosti i zapanjujuće velikog svijeta u kojem žive tisuće različitih vrsta vanzemaljskih bića.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          O autoru

          O autoru