‘Ljubav u Mumbaiju’: Poetičan ep o ljubavi i životu u Mumbaiju

Ljubav u Mumbaiju, prvi igrani film indijske redateljice Payal Kapadije, osvojio je Grand Prix na prošlogodišnjem festivalu u Cannesu. Radnja filma smještena je u Mumbai te daje pogled na svakodnevni život žene iz radničke klase. Ovo je emocionalan i iskren film kojeg krasi impresivna fotografija, karakterizacija likova te odlične glumačke izvedbe.

Indijska romantična drama Ljubav u Mumbaiju (All We Imagine as Light, 2024.) je prvi igrani film redateljice Payal Kapadije. Ovaj njezin film nastao je u međunarodnoj koprodukciji producentskih kuća iz Francuske, Indije, Nizozemske, Luksemburga i SAD. Premijerno je prikazan na prošlogodišnjem festivalu u Cannesu, čime se indijski film vratio u glavni natjecateljski program ovog festivala nakon punih 30 godina.

Cannes kao sretno mjesto

Taj povratak indijskog filma na jedan od najprestižnijih filmskih festivala prošao je doista jajno. Redateljica Kapadija postala je prva indijska redateljica koja se natjecala za Zlatnu palmu, a njezin debitantski film postao je prvi indijski film koji je dobio Grand Prix, drugu najprestižniju nagradu festivala. Festival u Cannesu očigledno je sretno mjesto za njezine debitantske filmove. Naime, 2021. godine dobila je nagradu The Golden Eye (L’Œil d’or ) za svoj prvi dugomettražni dokumentarni film A Night of Knowing Nothing.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Nakon Cannesa prikazan je na mnoštvo festivala i osvojio sveukupno 29 nagrada. Iz obilja nominacija svakako treba izdvojiti da je film imao dvije nominacije za nagradu Zlatni globus (kategorije za najbolju režiju i najbolji strani film/film koji nije na engleskom jeziku). Također, bio je nominiran i za nagradu BAFTA (BAFTA Awards) u kategoriji najboljeg stranog filma (film koji nije na engleskom jeziku). 

          Radnja filma smještena je u Mumbai, te daje jasan pogled na svakodnevni život žene iz radničke klase. Pričom je fokusiran na dvije cimerice koje zajedno rade u gradskoj bolnici – glavnu sestru Prabhu (Kani Kusruti) i novopridošlu sestru Anu (Divya Prabha) – te njihovu kolegicu, kuharicu Parvaty (Chhaya Kadam). Prabha je iskusna medicinska sestra kojoj se započinje upucavati doktor iz bolnice iako ima supruga iz dogovorenog braka koji živi u dalekoj Njemačkoj. Anu se nalazi u romantičnoj vezi s Muslimanom Shiazom (Hridhu Haroon) koju skriva od svoje obitelji. Parvaty se, pak, nalazi pred deložacijom iz vlastitog stana.

          Ozbiljne teme

          Kroz svoj film, za koji je napisala i scenarij, redateljica Kapadija prikazuje različite aspekte života a da pri tom ne nameće svoje komentare ili politička stajališta, već daje uvid u osobne živote svojih likova na koje to sve utječe. Ona prepušta gledatelju da se zamisli nad temama kojima se bavi, koje nisu jednostavne već su složene u gotovo svakom aspektu gledanja na njih. 

          Tako se film bavi društvenom nejednakošću i klasnom nepropusnošću, u indijskom društvu tradicionalno ukorijenjenu, kulturološkim aspektima dogovorenih brakova, zabranjenoj ljubavi (djevojka iz hinduističke obitelji a on iz muslimanske što nije baš prihvatljivo), želji za vezom i ljubavlju te kako muškarci mogu istovremeno ispuniti i razočarati te žene.

          Divya Prabha i Hridhu Haroon u filmu “Ljubav u Mumbaiju” (Foto: Luxbox)

          Film ima izrazito spor ritam i polako vas osvaja i onda vas jednostavno ne napušta. Redateljica gledatelje uvlači u ritam/ritmove grada, koji je prikazan kao iscrpljujući, ali zavodljiv. Početak filma je maestralno napravljen u dokumentarističkom stilu – kadrovi noćne vožnja ulicom grada (koja je itekako aktivna) te kadrovi gužve na željezničkom kolodvoru u u kojima anonimni stanovnici Mumbaija govore o identitetu grada. Ljudi putuju iz cijele Indije kako bi ovdje pronašli posao. Tako jedna stanovnica izgovara vrlo upečatljivu misao:”Svaka obitelj iz sela ima najmanje jednog člana u Mumbaiju. U Mumbaiju je posao i novac. Zašto bi se uopće itko želio vratiti.

          Impresivna kamera i gluma

          Kapadija tijekom čitavog film teži realnom prikazu svega u svom filmu pa je tako itekako vidljivo da se pazilo na svaki detalj scenografije. Pojedini detalji upotpunjuju priču i teme kojima se bavi. Primjerice, prikaz putnice u željezničkom vagonu iznad koje se jasno ističe natpis “samo za žene od 7:00 do 23:00 sati”. Film krasi impresivna fotografija koju potpisuje Ranabir Das, koji je s Kapadijom surađivao na njezinom spomenutom  nagrađenom dokumentarcu A Night of Knowing Nothing (2021.).

          Njegovi noćni kadrovi vrlo su impresivni te na trenutke podsjećaju na radove  redatelja Michaela Manna – TV seriju Poroci Tokija (Tokyo Vice, 2022.-2024.) te filmove Collateral (2004.) i Vrućina (Heat, 1995.). Njima film istovremeno dobiva i jednu magičnost ali i svojevrsni naglasak na osamljenost i povezanost glavnih junakinja filma. Od početka filma prevladavaju nijanse plave boje (plava nijansa uniformi medicinskih sestara reproducirana je po cijelom gradu), gotovo da nema kadra u kojem nešto nije plavo.Kad se radnja filma seli iz Mumbaija, njegova fotografija postaje još senzualnija.

          Ovo je i film izvrsne glume i odlične, dubinske karakterizacije likova. Kapadijin film oslanja se na trenutke povezanosti i srcobolje, nade i razočaranja svojih junakinja. Gledajući film imate osjećaj da bi svaka od njih trebala dobiti svoj film. Njihovi emocionalni prikazi životnih borbi, problema ali i nadanja nevjerojatno su uvjerljivi.

          Film Ljubav u Mumbaiju je film koji bi svaki filmofil trebao pogledati. I to ne samo jednom. Ovo je vrlo realan, emocionalan i iskren film u kojem se redateljica Payal Kapadia pokazala i dokazala kao izvanredna pripovjedačica. Ovaj njezin film svojevrsna je oda velegradu, prijateljstvu i životnim nadanjima (a i životu općenito).  

          O autoru

          O autoru