Jurski svijet: Preporod, novi nastavak legendarne franšize, stigao je u kina. Ovaj film redatelja Garetha Edwardsa i scenariste Davida Koeppa, na putu je da postane najveće ljetno otvaranje ove godine.
Dinosauri su se vratili – i to s glasnim, gotovo nostalgičnim urlikom. Novi nastavak legendarne franšize, Jurski svijet: Preporod (Jurassic World Rebirth, 2025.), stigao je u kina i oduševljava. Film je režirao vizualni majstori Gareth Edwards (Kreator/The Creator, 2023., Rogue One: Priča iz Ratova zvijezda/Rogue One: A Star Wars Story, 2016.).
Universal već slavi
Njegov pristup Preporodu vraća serijal korijenima – s više napetosti, manje CGI spektakla i većim fokusom na atmosferu, klaustrofobiju i ljudsku ranjivost naspram prirode koja izmiče kontroli. Scenarij potpisuje David Koepp, autor originalnog Jurskog parka (Jurassic Park, 1993.), što dodatno pojačava osjećaj kontinuiteta i povratka izvornim temama. U glavnim ulogama su Scarlett Johansson, Mahershala Ali, Jonathan Bailey, Manuel Garcia-Rulfo, Luna Blaise, David Iacono i Audrina Miranda.
Već u prvom danu prikazivanja Jurski svijet: Preporod ostvario je impresivnih 25,3 milijuna dolara zarade u SAD-u, čime je postavio temelje za otvaranje vikenda koje bi moglo premašiti 138 milijuna dolara. Kompanija Universal Pictures već slavi povratak svoje najunosnije franšize jer bi film time postao najveće ljetno otvaranje ove godine.
Radnja filma vodi nas u razdoblje pet godina nakon događaja iz Jurski svijet: Carstvo (Jurassic World: Dominion, 2022.). Svijet se promijenio – ljudi i dinosauri više ne dijele isti prostor, ali nova generacija znanstvenika i korporacija ponovno pokušava iskoristiti genetski materijal za vlastitu korist. No, ono što su stvorili ovaj put nije samo opasno. To je nepredvidivo.
Scarlett Johansson glumi Zoru Bennett, iskusnu plaćenicu s prošlošću koju pokušava zaboraviti, dok Bailey tumači paleontologa Henryja Loomisa, čovjeka koji vjeruje da znanost mora služiti čovječanstvu, a ne profitu. Mahershala Ali briljira kao Duncan Kincaid, kapetan ekspedicije koji se suočava s vlastitim demonima. Njihova misija: prikupiti genetski materijal s izoliranog otoka gdje se kriju posljednji primjerci dinosaura – uključujući i Distortus Rexa, genetski modificiranog predatora s deformacijama koji istovremeno izaziva strah i suosjećanje.
Oživljavanje dinosaura ostaje fikcija
Redatelj Gareth Edwards uspoređuje D-Rexa s “T-Rexom kojeg je dizajnirao H.R. Giger“, stvorenjem koje je istovremeno zastrašujuće i tragično. Vizualni efekti, pod vodstvom Davida Vickeryja iz ILM-a, kombiniraju praktične efekte i CGI, stvarajući atmosferu koja podsjeća na original Stevena Spielberga. Film ne bježi od velikih pitanja: tko ima pravo na znanstvena otkrića? Treba li genetski materijal koristiti za profit ili za opće dobro?

Loomis postaje glas savjesti, dok Zora prolazi kroz unutarnju transformaciju. Kritika prepoznaje sklad između akcijske dinamike i tematske dubine, iako se u dijaloškim trenucima povremeno osjeti potreba da se poruka izgovori umjesto da se izgradi. Lik Mahershale Alija ima ključnu ulogu u emocionalnom vrhuncu filma, što je publika na premijeri nagradila dugotrajnim pljeskom.
Popularni ScreenRant je objavio analizu znanstvene točnosti filma, ističući da on koristi stvarne koncepte poput naprednog uređivanja genoma i umjetne inteligencije u genetici. No, ideja o vraćanju dinosaura ostaje fikcija – DNA se ne može očuvati 65 milijuna godina, a stvaranje “pravih” dinosaura ostaje izvan dosega znanosti.
Razgrabljeni promotivni materijali
Iako Rotten Tomatoes bilježi 53% ocjenu kritike, publika je znatno naklonjenija. Film je pohvaljen zbog akcijskih scena, glazbe (Alexandre Desplat s motivima Johna Williamsa) i povratka osjećaju čuđenja. Neki kritičari, međutim, zamjeraju reciklirane motive i emocionalnu plitkost u pojedinim dijalozima. No publika diljem svijeta reagira s oduševljenjem – društvene mreže preplavljene su reakcijama gledatelja koji ističu da je film “napokon vratio osjećaj opasnosti” i “učinio dinosaure ponovno zastrašujućima“.
Ekskluzivni promotivni materijali — uključujući limited-edition kacige, figurice i kolekcionarske plakate – rasprodan je već u prvim danima prikazivanja. Fanovi su doslovno “pojeli” sve što je Universal ponudio, što dodatno potvrđuje ogroman interes za povratak dinosaura na velika platna. Jurski svijet: Preporod nije samo još jedan nastavak, to je pokušaj da se franšiza redefinira.
Redatelj Gareth Edwards izjavio je da film nije zamišljen kao početak nove trilogije, već kao samostalna priča i da do sada nije bilo razgovora s Universalom o mogućem nastavku. Hoće li do tog razgovora doći, tek ćemo vidjeti. Do tada, dinosauri su ponovno među nama. No, ovoga puta možda su opasniji, ali i ljudskiji nego ikad.