‘Broj 24’: Cijena slobode

Norveški film Broj 24 biografski je film o Gunnaru Sønstebyju, najistaknutijem članu norveškog pokreta otpora za vrijeme Drugog svjetskog rata. Redatelj filma John Andreas Andersen donosi upečatljivu priču o običnom čovjeku koji se upustio u borbu protiv nacističkog zla. Također, snažno se pozabavio i time “što znači biti heroj” te dao duboki uvid u moralna pitanja koje rat povlači za sobom.

Na streaming platformi Netflix osvanuo je film Broj 24 (Nr. 24, 2024.). Riječ je o norveškom filmu koji nas vraća na tematiku Drugog svjetskog rata. Film potpisuje redatelj John Andreas Andersen,u čijoj se filmografiji izdvajaju dva solidna i hvaljena filma katastrofe Potres (Skjelvet/engleski naslov: The Quake, 2018.) i Sjeverno more (Nordsjøen/engleski naslov: The Burning Sea, 2021.).

Studija transformacije

Ovaj njegov film temelji se na istinitoj priči o Gunnaru Sønstebyju, čovjeku koji je riskirao svoj život da bi služio norveškom pokretu otpora tijekom Drugog svjetskog rata protiv nacističkog ugnjetavanja. Kasnije u životu postao je ključni svjedok i predavao je studentima u mnogim ustanovama o stvarnoj težini borbe protiv nacista. Bio je i najodlikovaniji norveški borac iz redova pokreta ​​otpora.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Film prikazuj kako je Sønsteby od nepoznatog računovođe postao najistaknutija osoba u u norveškoj borbe za slobodu. I to kroz priču koja spaja Gunnara u starijoj dobi (Erik Hivju) i mlađeg Gunnara (Sjur Vatne Brean). Radnjom je film smješten u današnje vrijeme, ostarjeli Gunnar studentima drži predavanje o borbi se za slobodu u Drugom svjetskom ratu. Putem flashbackova pratimo njegov put prema i u pokretu otpora, kako je njime upravljao i i provodio diverzantske akcije u Norveškoj.

          Ovaj film redatelja Andersena temelji se na knjizi Nr. 24: Gunnar «Kjakan» Sønsteby : krigen – freden – arven (u prijevodu: Broj 24: Gunnar “Kjakan” Sønsteby: rat – mir – nasljeđe) autorskog dvojca Pettera Ringena Johannessena i Arnfinna Molanda, koja je objavljena 2024. godine. Vrijednost ovog njegovog filma je da je svog glavnog protagonista prikazao kao “normalnu” osobu sa svim svojim manama te osobu koju promijenio rat i njegova surovost.

          Broj 24 je iznimno zanimljiv jer daje pogled na transformaciju Gunnara. Kao mladić skuplja snagu i ulazi u pokret otpora (tada totalno neorganiziran a njegovi članovi neiskusni u segmentu borbe), ima određene ideale (što je sloboda i sloboda govora) te jako izraženu odlučnost da se jednostavno mora suprotstaviti nacistima. Glumac Sjur Vatne Brean (TV serija Rådebank, 2020-2021) odlično ga portretira, postupno ga mijenjajući u osobu koja je odlučna i spremna boriti za slobodu. Kroz njega je redatelj Andersen dobio i dodatni naglasak na razdoblje kojim se bavi i (zloćudnim) društvenim promjenama koje su nezaustavljivo stizale u tadašnju Europu.

          Što znači biti heroj

          Nasuprot njemu je “stariji Gunnar” u izvedbi Erika Hivja (TV serija Heksejakt/engleski naslov: Witch Hunt, 2020.), kod kojeg u prvi plan izlazi iskustvo prekaljenog borca ali i velika težina tuge. Kroz razgovor sa studentima, koji slušaju njegovo predavanje, njegovo mladenački heroizam počinje se topiti jer u prvi plan izlaze mnoga moralna pitanja (npr. na pitanje o nenasilju i Gandhiju – studentu odgovara da se Gandhi nije borio protiv nacista) ali i posljedice (teških) odluka koja je morao u ratnim vremenima donijeti (i izvršiti).

          Kadar iz filma “Broj 24” (Foto: SF Studios)

          Ta dva prikaza Sønstebyja redatelj Andersen na odličan način iskoristio je i za postavljanje pitanja “što znači biti heroj”. To pitanje spontano će se pojaviti i kod svakog gledatelja. Mladi Sønsteby pridružio se pokretu otpora jer je to osjećao kao dužnosti koju mora izvršiti. Mnoge odluke i akcije koje je obavljao nose sa sobom i pitanje “kolateralne štete”. Kao starac to je za njega jedan neugodan i težak podsjetnik da rat u svojoj srži nije nikada “crno-bijeli”, da uvijek vuče mnoge nevine žrtve i teške odluke (najupečatljivija odluka likvidacije njegovog nekadašnjeg prijatelja Erlika Solheima, kojoj je dano dosta vremena pred samu završnicu filma).

          Pet ladica u glavi

          Redateljski je film solidno odrađen a priča se prati kroz uobičajeno kombiniranje “sadašnjost – prošlost”. Ne nedostaje napetih scena a tu svakako moramo izdvojiti scenu ubojstva Karl Marthinsen, pod čijim zapovijedništvom je bio zloglasni STAPO, koja je vrhunski odrađena. Filmu ima jednu malu negativnost koja se i odražava na cjelokupni film. Naime, u pojedinim njegovim dijelovima ritam je podosta neujednačen zbog pomalo nespretnog “spajanju” nekih scena (npr. saboterska akcija, koja u sebi sadrži prilično adrenalina, spaja se s govorom “starog” Gunnara o tome što su novine pisale o toj akciji i time se naglo u potpunosti umrtvljuje napetost koja je prethodna scena u sebi nosila). Taj dio trebao je biti puno bolje dorađen.

          Film Broj 24 vuče snažnu tematsku paralelu s filmom Bonhoeffer: Pastor. Špijun. Ubojica.(Bonhoeffer: Pastor. Spy. Assassin., 2024.) o moralu u ratu i borbi protiv nacističkog zla Drugog svjetskog rata te odlukama pojedinaca da se upuste u borbu protiv istog. U svakom slučaju, s obzirom na to da je njegov glavni protagonist preživio taj rat, dobili smo jedan dublji uvid koji sa sobom nosi hrpu moralnih pitanja s kojima se on borio. To je sadržano u citatu Gunnara Sønstebyja na samom početku filma: “U glavi imam pet ladica. Tri gornje ladice otvaram stalno, četvrtu otvaram rjeđe, petu ladicu zatvorio sam 8. svibnja 1945.. I više je nisam otvorio.

          Ovaj film redatelj Johna Andreasa Andersena za svaku je preporuku. Tematika Drugog svjetskog rata uvijek je primamljiva a ovdje je njezin prikaz na najvišem nivou. Dodatni mamac za filmofile svakako je činjenica da je ovo norveški film, koje nemamo baš često prilike vidjeti (a i nema previše filmova o norveškom pokretu otpora).

          O autoru

          kinofilm
          Privacy Overview

          This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.