Povijesna drama Hane Jušić ‘Bog neće pomoći’ prikazat će autentičnost nekadašnjeg života koji je u nekim segmentima puno sličniji današnjici nego si svi žele priznati.
Službeni sinopsis: Čileanka Teresa dolazi u izoliranu zajednicu pastira na Dinari tvrdeći da je udovica starješininog brata koji je poginuo u čileanskom rudniku. Njen dolazak poremeti čvrstu strukturu zajednice i donese nemir, ali Teresa donese i slobodu.
Višestruko nagrađivani film dolazi na velike ekrane
Bog neće pomoći je prije hrvatske premijere ovog studenog na Zagreb Film Festivalu obišao svjetske festivale i nije se vratio praznih ruku. Povijesno-misteriozna drama nastala u suradnji Hrvatske, Italije, Rumunjske, Grčke, Francuske, i Slovenije svoju svjetsku premijeru imala je na Filmskom festivalu u Locarnu gdje su glavne glumice Manuela Martelli i Ana Marija Veselčić osvojile nagradu Leopard za najbolje glumačko ostvarenje u glavnom natjecateljskom programu.
Nakon toga uslijedile su nagrade na festivalima u Sarajevu (Specijalna nagrada za promicanje spolne ravnopravnosti), CinEastu u Luksemburgu (Specijalna nagrada žirija), te Solunu (Najbolja glumica – Manuela Martelli, Najbolje umjetničko ostvarenje). Filmski kritičari oduševljeni su viđenim, dok osim glumačkih izvedbi svi ističu impresivne kadrovi prirode te atmosfera koja gledatelja uvlači u svijet Dinare i seoskih običaja, što se može zahvaliti direktorici fotografije Jani Plećaš, kostimografkinji Katarini Pilić i skladateljima glazbe Stavrosu Evangelou, Irisu Asimakopoulou, i Vasilisu Chontosu.

Dolazak Tereze kao nešto mistično
Radnjom smješten na početak 20. stoljeća, Bog neće pomoći gledatelje baca u pastirsku zajednicu koja je okružena planinama Dinare i zelenim proplancima. Zbog samog perioda u kojem se radnja odvija, ondašnji stanovnici nisu imali previše kontakata s ostatkom svijeta tako da je dolazak nepoznate žene koja priča čudnim jezikom izgledalo kao nešto iz drevnih priča.
Istog je mišljenja i scenaristica/redateljica Hana Jušić kojoj je dolazak Čileanke Tereze na takvo mjesto izgledao kao nešto mistično, ali je imalo i povijesnu poveznicu.
“Povijesno gledano, mnogi su Hrvati u to vrijeme emigrirali u Čile iz ekonomskih razloga. Mislila sam da bi bilo zanimljivo preokrenuti to putovanje: da netko dođe s druge strane svijeta. Tada, ako je netko otišao u Ameriku ili Južnu Ameriku, u osnovi je bio izgubljen, nikada se nije vratio. Stoga se Terezin dolazak činio gotovo nadnaravnim; ona dolazi iz druge dimenzije. Nije govorila jezik, a ljudi tada nikada nisu ni čuli strani jezik.”

Neočekivano ogledalo današnjice
Za stanovnike zajednice gdje se pojavila, Tereza je u isto vrijeme svačija fascinacija, kao i razlog za nedaće koje se krenu događati. No, najgora stvar koju je ona donijela sa sobom je promjena u njihovoj svakidašnjici, poremećena je njihova tradicionalna rutina. Mada je ideja za film došla puno prije nego su migracije na području Hrvatske uzele maha, Bog neće pomoći se pokazao kao ogledalo današnjice po tom pitanju.
“U razdoblju dok sam pisala scenarij, Hrvatska je prvi put u svojoj povijesti postajala odredište za imigrante, imigrante iz zemalja kulturno udaljenih od nas, poput Nepala i Filipina. Ksenofobija i strah od nepoznatog u scenariju, okrutnost ljudi koji se nikada prije nisu morali nositi s različitošću, odjednom su počeli djelovati vrlo relevantno.”

Što se stvari više mijenjaju, to više ostaju iste
Tradiciju vlastitog kraja treba cijeniti i sačuvati. Ali, ako njeno postojanje znači da se jedna skupina ugnjetava na bilo koji način, tada je nužno da se tradicija preispita i prestane ju se provoditi jer tada ona postaje nasilje. U ovom slučaju to se prvenstveno odnosi na patrijarhat te poziciju muškarca i žene u društvu.
U Bog neće pomoći, Milenu, najmlađu sestru Terezinog pokojnog muža, ostala braća i stanovnici fizički i psihički zlostavljaju zbog trivijalnih stvari, a sve prolazi ‘pod normalno’ jer je najmlađa i jer je žena. Redateljica je na jedinstven način ovdje približila takvu ‘tradiciju’ gdje žene nisu imale pravo glasa, i mada su se desetljećima kasnije događale tranzicije u boljem smjeru po tom pitanju, vraća se vrijeme gdje mnogi spominju nostalgiju za nekadašnjim ulogama muškarca i žene te starim, nepopustljivim društvenim normama. Prkosno samopouzdanje lika Tereze uznemirilo bi čak i suvremeniji patrijarhat i dovelo u pitanje obiteljsku dinamiku u bilo kojem dobu.
Mnogo tradicionalnih, pozitivnih vrijednosti se možda izgubilo tijekom godina u našem društvu što je možda normalna stvar i nedostaju većini, ali pozicija žene kao nečega što se posjeduje sigurno nije nešto što se treba vratiti.
“Željela sam da se te dvije žene prepoznaju i shvate da se mogu obratiti jedna drugoj i pomoći jedna drugoj tamo gdje Bog neće. One ne trebaju biti spašene,” izjavila je redateljica te pojasnila odnos dvije protagonistice, dvije žene na koje su svi gledali kao izopćenice jer imaju vlastito mišljenje.

Tko glumi u ‘Bog neće pomoći’?
Renomirana čileanska glumica i redateljica Manuela Martelli (Il futuro, 2013.) u ulozi je Tereze koja dolazi u mjesto odakle potječe njen pokojni muž Marko, Ana Marija Veselčić (Divlje pčele, 2025.) tumači Milenu, sestru Terezinog pokojnog muža Marka, Filip Đurić (Za danas toliko, 2024.) je Ilija, Markov najstariji brat koji prihvaća Terezu, Mauro Ercegović Gracin (Garbura, 2022.) je najmlađi brat Nikola, nasilnik koji želi oženiti Terezu kako bi mu pripao Markov dio stoke, Nikša Butijer (Svećenikova djeca, 2013.) i Ivan Skoko (Božji gnjev, 2024.) su Stanko i Krste, rođaci koji Terezin dolazak vide kao loš predznak, Tina Orlandini (Tajni život vila, 2016.) u ulozi je Ilijine supruge Đuke, dok je Bogdan Farcaș (Watcher, 2022.) Marko, Terezin pokojni muž.

Tko stoji iza ‘Bog neće pomoći’?
Bog neće pomoći napisala je i režirala Hana Jušić, kojoj je ovo drugi dugometražni film nakon nagrađivanog Ne gledaj mi u pijat (2016.). Osim tih filmova Jušić je režirala hrpu kratkih filmova, dok je zaslužna za scenarije hit filmova poput Zagonetni dječak (2013.) i Uzbuna na Zelenom vrhu (2017.).
U kinima od 27.12.
Trailer:
GLUMCI: Manuela Martelli, Ana Marija Veselčić, Filip Đurić, Mauro Ercegović Gracin, Nikša Butijer, Tina Orlandini, Ivan Skoko, Bogdan Farcaș, Vinko Kraljević
REŽIJA: Hana Jušić
SCENARIJ: Hana Jušić
PRODUCENTICA: Ankica Jurić Tilić
ŽANR: drama

















