Francuski film Zvijer tematski se bavi jednakošću i ravnopravnošću, sa snažnim prizvukom feminizma (u pozitivnom smislu). Spoj je nekoliko žanrova – drame, fantastike, horora pa čak i vesterna. No, scenaristica i redateljica Emma Benestan odlično barata tim spojem. Film krasi odlična fotografija a u glavnoj ulozi je mlada Oulaya Amamra, koja je briljantna.
U naša kina stigla francuska drama Zvijer (Animale, 2024.), drugi samostalni igrani filmfrancusko-alžirske redateljice Emme Benestan. Debitirala je romantičnom komedijom Krhkost (Fragile, 2021.; engleski naslov: Hard Shell, Soft Shell), koja je većinom dobila pohvale kritike. Ovaj njezin najnoviji film premijerno je prikazan na prošlogodišnjem filmskom festivalu u Cannesu, su sklopu programa Tjedan kritike (Semaine de la Critique/Critics’ Week).
Žanrovski miks
Ovaj njezin film spoj je nekoliko žanrova – drame, fantastike, horora pa čak i vesterna. Ono što je kod redateljice Benestan odlično je to što ona izvanredno barata tim spojem. U pogledu toga njezin film u potpunosti je izbalansiran, jasno je vidljivo da je od početka do kraja jasno znala što želi. Veliki plus u tome svakako je o što je ona i napisala scenarij za film.
U regiji Camargue u južnoj Francuskoj, 22-godišnja Nejma (Oulaya Amamra) naporno trenira kako bi ostvarila svoj san – kročiti na pijesak arene kako bi izazvala bikove i postala prva žena koja je pobijedila u natjecanju borbe s bikova. Ovo nije vrsta arene za borbu protiv bikova gdje se životinje ubijaju iz sporta. Svi koji se spremaju kročiti u arenu poštuju ove životinje, brinu se o njima i uklanjaju ih iz igre ako se ozlijede.
Izazivajući i izbjegavajući životinje svojom rastućom odvažnošću, ona se pokušava dokazati jednakom muškarcima – unutar, ali i izvan arene. Ima podršku od prijatelja, ali od majke baš i ne. Nakon pijane večeri Nejma i njezini prijatelji otišli su na područje gdje su bikovi. Prilično pijana ušla je sama u ograđeni prostor za bikove i izgubila svijest.
Ujutro se probudila s nekoliko lakših ozljeda ali se ničega ne sjeća. Nedugo nakon toga počinju se događati sumnjive smrti njezinih kolega iz arene. Također, Nejma se počinje osjećati sve čudnije u svom tijelu i umu, ne shvaćajući što joj se događa. Uskoro otkriva što se zbilo te pijane večeri ali se suočava i sa silama prirode koje nadilaze granice ljudskosti.
Jednakost i ravnopravnost
Ono što odmah impresionira kod ovog filma redateljice Benestan je da je on njezino ljubavno pismo regiji Camargue. Prikaz krajolika, života ljudi i životinja zaslužuju svaku pohvalu. Svojevrsni sport, borbe s bikovima/trčanje uz bikove, s kojim se film bavi prikazan je s velikom pažnjom i poštovanjem. Tu se u prvom planu itekako ističe veliko poštovanje prema bikovima (njihovoj snazi i ljepoti) i svim onima koji se bave tim sportom (njihovoj hrabrosti i atletskim sposobnostima).

Svojim filmom Benestan se tematski bavi jednakošću i ravnopravnošću. Toj temi prilazi na jedini ispravni način – jednakost je temeljno pravo svih. Glavna junakinja filma je djevojka (žena) koja se bavi onime što voli. A to što voli smješteno je u “muški svijet”, želi da ju se gleda na jednak način kao i na njezine muške kolege (u sportskoj areni ali i van nje). Ona se bori za to, trudi se i ne dopušta da ju se maltretira (samo zato što je “žena”). Ona sve što radi radi iz strasti i ljubavi. Zbog toga traži i opravdano drži da je to njezino pravo.
Poruka koju nam redateljica šalje kroz film je snažna a možemo reći i s velikom dozom feminizma (i to u potpuno pozitivnom smislu). Ta poruka nije nova, viđena je već mnogo puta. No, bitno je da ju ona kroz svoj film vrlo jasno i vješto prenosi, znalački ispreplićući teme tradicije, muškosti, zajedništva, motivom izdaje (prijateljstva i osobe koja je poklonila povjerenje) a sve to obogaćuje i fantastikom/hororom (mitologija, horor). Dio svega toga je i bik, kao vrlo bitan simbolični element čitave priče.
Briljantna Oulaya Amamra
Ono što još treba pohvaliti je odlična fotografija, bez obzira li je riječ o noćnim ili dnevnim kadrovima. Za nju se pobrinuo hvaljeni snimatelj Ruben Impens (Titanij/Titane, 2021.). Što se tiče same režije, Benestan sve čvrsto drži pod kontrolom, ne dopuštajući da film izgubi na ritmu ili da u nekom dijelu prijeđe u dosadu (ovo je , inače, film sporijeg ritma).
U glavnoj ulozi je mlada Oulaya Amamra, koja je već surađivala s Benestan na filmu Krhkost. Njezin nastup gotovo je briljantan, uvjerljivo prezentirajući svaku emociju i empatiju svoga lika. Vezano za nju (ali i ostale glavne likove), treba izreći pohvalu Benestan kao scenaristici jer je odlično okarakterizirala likove svoga filma.
Film Zvijer scenaristice i redateljice Emme Benestan ostvarenje je koje zaslužuje svaku pažnju. Njegova priča polagano vam se uvlači u sebe ali vas ne pušta do samoga kraja. Važno je istaknuti da nije namijenjen samo filmofilima. I nezahtjevnim gledateljima nudi puno toga zanimljivog. Jednostavno rečeno, riječ je o kvalitetnom i zanimljivom ostvarenju koje vrijedi pogledati.