Iako je film prije svega vizualna umjetnost, i riječi imaju veliku moć, pogotovo one prve izgovorene u filmu. Evo nekoliko dobro poznatih filmskih uvoda…
Dobro je poznato da je prilikom svake prezentacije ili osobnog predstavljanja od iznimne važnosti prva rečenica koju ćemo napisati li izgovoriti. Njome se obično izaziva zanimanje publike za našu temu, dok je funkcija posljednje rečenice što dulje se zadržati u memoriji onih koji su nas slušali.
Isto vrijedi i za film. Naravno, film je prije svega vizualna umjetnost pa je važnost prve scene neupitna. Ona kreira prvi dojam i gledateljima na neki način nagovještava što mogu očekivati od filma.
A što je s prvom rečenicom? Ona, zbog vizualne komponente, često pada u drugi plan, a ponekad je teško i prisjetiti se kako je točno ona glasila jer se stopila s dijalozima u prvim minutama filma.
Ipak, pravi filmski majstori, osim prvoj sceni, veliku pažnju pridaju i prvoj rečenici u scenariju koja kod publike može izazvati snažnu emociju, pobuditi zanimanje i cijelom filmu dati određeni ton.
Zbog toga upravo prva rečenica može biti ono po čemu se film pamti, a Movieweb ističe 14 takvih filmova. Mahom su to oni snimljeni prema književnim predlošcima.
14. Kriminalci na godišnjem (2008.)
Nakon što sam ga ubio, bacio sam pištolj u Temzu, oprao ostatke s ruku u kupaonici Burger Kinga i otišao kući čekati upute.
Rečenica je to kojom počinje crnohumorna kriminalistička komedija Martina McDonagha s Colinom Farrellom i Brendanom Gleesonom u ulogama plaćenih ubojica koji se, po nalogu svoga šefa (Ralph Fiennes) skrivaju u belgijskom Bruggeu. Prvi je to dugometražni film Martina McDonagha koji odlično balansira između humora i dubokoumnosti. Film se često se navodi kao primjer izvrsno napisanog scenarija u kojem ništa nije “slučajno” izgovoreno, odnosno svaka riječ ima “svoje mjesto” kasnije u filmu.
Film, dakle, prati dvojicu plaćenih ubojica, Rayja (Farrell) i Kena (Gleeson), koji se po službenoj naredbi svog šefa Harryja, moraju pritajiti u belgijskom Bruggeu. Dok Ken pokušava uživati u znamenitostima grada, Ray se samo želi zabaviti. Tako upoznaje preprodavačicu droge, mladu Chloë, koja se mota oko američke filmske ekipe. Osim toga, susret i nezgoda s kanadskim turistom, a nakon toga i s Chloinim dečkom zakomplicirat će mu prvotno monotoni boravak u gradu…
13. Dobri momci (1990.)
Otkad znam za sebe, htio sam biti gangster.
Kriminalistički film Martina Scorsesea snimljen je prema knjizi Nicholasa Pileggija “Wiseguy:Life in a Mafia Family”. Scenarij su zajedno napisali Scorsese i Pileggi, a radnja prati uspon i pad Henrya Hilla i njegovih prijatelja u mafijaškoj obitelji Lucchese u periodu od 1955. do 1980. U glavnim se ulogama pojavljuju Ray Liotta kao Henry Hill, Robert De Niro kao Jimmy Conway i Joe Pesci kao Tommy DeVito.
Dobri momci jedan je od najznačajnijih filmova slavnog američkog redatelja sicilijanskog podrijetla i smatra se klasikom gangsterskih filmova. Iako citirana rečenica nije baš prva u filmu, pojavljuje se na samom početku filma i zahvaljujući svojoj upečatljivosti često se smatra uvodom u film.
Naime, u njoj je sadržan i šarm i okrutnost ovog “zanimanja”, a i sam je redatelj jednom prilikom rekao da je prava zvijezda filma način života, a ne lik. Uvodna rečenica na najbolji mogući način upravo to ističe.
12. Prestiž (2006.)
Pratite li pozorno?
Pitanje kojim započinje film Prestiž, a nakon kojeg Michael Caine objašnjava da se svaki iluzionistički trik sastoji se od tri dijela – obećanja, preokreta i prestiža. Upravo prestiž ističe kao najteži dio jer nešto što je, npr. nestalo, treba i vratiti.
Film je to Christophera Nolana, snimljen prema istoimenom romanu Christophera Priesta. Priča prati Roberta Angiera (Hugh Jackman) i Alfreda Bordena (Christian Bale), protivničke iluzioniste u Londonu na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće. Opsesivni osmišljavanjem najboljeg trika upuštaju se u nemilosrdno rivalstvo s tragičnim posljedicama.
Pitanje postavljeno na početku filma “visi u zraku” tijekom cijelog filma i podsjeća gledatelja da propituje sve što vidi.
11. Psi iz rezervoara (1992.)
Dopustite mi da vam objasnim značenje pjesme “Like a Virgin”.
Redateljski debi Quentina Tarantina započinje raspravom o velikom Madonninom hitu koja počiva na seksualnim aluzijama. Iako nema nikakve veze s radnjom filma, ta je uvodna rasprava koja se odvija usporedo s uvodnom špicom, nešto što se pamti u ovom filmu i ujedno najavljuje ono što je postalo zaštitni znak i ostalih Tarantinovih filmova – izvrsno napisani dijalozi.
Razgovor s početka filma pokazuje koliko Tarantino može biti verbalno brutalan i provokativan, ali istodobno zabavan i originalan. Osim samog značenja pjesma, raspravlja se i o značenju napojnica za život konobarica i konobara, a u razgovorima je teško ne primijetiti poseban stil. Iako se Madonna nije složila s interpretacijom teksta, te unatoč provokativnosti cijelog dijaloga, Madonna nije ništa zamjerila slavnom redatelju. Dapače, postala je velika obožavateljica filma.
10. Klub boraca (1999.)
Ljudi me uvijek pitaju poznajem li Tylera Durdena.
Karizmatičan i opasan lik Tylera Durdena kojeg glumi Brad Pitt, okosnica je ovog filma. Čak i glavni lik, bezimeni pripovjedač kojeg glumi Edward Norton i koji se na početku filma pojavljuje u posebno teškom stanju – krvava lica i s cijevi pištolja u ustima, ne priča svoju, nego priču Tylera Durdena.
Upravo uvodna rečenica u potpunosti zanemaruje opasnu situaciju u kojoj se pripovjedač nalazi i fokus stavlja na Durdena i u gledatelja izaziva zanimanje za tog lika.
Film je snimljen prema debitantskom romanu Chucka Palahniuka.
9. Strah i prijezir u Las Vegasu (1998.)
Bili smo negdje oko Barstowa, na rubu pustinje, kad je droga počela uzimati maha.
Film se temelji na istoimenom romanu američkog autora Huntera S. Thompsona iz 1971., a radnja prati Raoula Dukea kojeg glumi Johnny Depp, sportskog novinara, koji dobiva zadaću napisati članak o motorističkoj utrci u Las Vegasu, a kasnije i o tamošnjoj policijskoj konvenciji o narkoticima. Na putovanju mu se pridružuje njegov odvjetnik Dr. Gonzo, poludjeli Samoanac. Opremivši se velikim količinama raznih droga i alkohola, odlučuju se provesti u gradu; neprestano pod utjecajem opojnih sredstava doživljavaju nevjerojatne halucinacije, uništavaju hotelske sobe i automobile, krše zakone i teroriziraju lokalno stanovništvo.
Upravo zato, uvodna rečenica predstavlja “pozornicu” za ovu priču u kojoj gledatelj cijelo vrijeme na umu mora imati baš to što u njoj stoji.
8. Kum (1972.)
Vjerujem u Ameriku. U Americi sam se obogatio.
Film Kum danas ima kultni status. Režirao ga je Francis Ford Coppola prema romanu Marija Puza, a glumačku podjelu predvode Marlon Brando (Vito Corleone), Al Pacino (Michael Corleone), James Caan (Sonny Corleone), Robert Duvall (Tom Hagen) i Diane Keaton (Kay Adams).
Iako odlična glumačka izvedba Marlona Branda same uvodne rečenice gura u drugi plan, one su itekako važno ponajprije stoga što objašnjava kulturnu pozadinu u kojoj se film odvija. Kum jasno pokazuje kako u osobi može prevladati njegova “tamna strana”, ali je istovremeno i priča o američkom snu.
7. Građanin Kane (1941.)
Ružin pupoljak.
Nema sumnje, ovo je jedna od najpoznatijih uvodnih rečenica u cijeloj dosadašnjoj kinematografiji. Doduše, Građanin Kane Orsona Wellesa smatra se najboljim i najvažnijim filmom u povijesti, a predstavlja bezvremensku priču o čovjekovom usponu i padu. Film započinje doslovno na kraju života Charlesa Fostera Kanea, njegovim posljednjim riječima koji potiču na istraživanje tajkunova života. Na kraju, nitko nije ništa mudriji o Kaneovim posljednjim riječima, osim gledatelja koji konačno te riječi tumači kao žal za izgubljenim djetinjstvom.
6. Trainspotting (1996.)
Odaberi život, odaberi posao, odaberi karijeru, odaberi obitelj. Odaberi veliki prokleti TV…
Nabrajao je to heroinski ovisnik Mark Renton (Ewan McGregor) na početku kultnog filma Trainspotting kako bi upozorio da je bolje živjeti dosadan život nego pakao droge. Crnohumorna britanska drama Dannyja Boylea jedan je od najboljih filmova koji tematiziraju ovisnost o drogama. Ono po čmu se film posebno izdvaja su oštri i duhoviti dijalozi. Uvodni pak monolog značajan i stoga što se pojavljuje i na samom kraju filma, ali s posve suprotnim značenjem – na početku Mark Renton u potpunosti odbija te riječi i postaje ovisnik, a na kraju filma je doživio potpunu transformaciju i prihvaća ih.
5. Nestala (2014.)
Kad pomislim na svoju ženu, uvijek pomislim na njezinu glavu. Zamišljam kako joj razbijam ljupku lubanju.
U napetoj priči o supruzi koja se ne pojavi na proslavi pete godišnjice braka u glavne uloge tumače Ben Affleck i Rosamund Pike. Oni glume savršen bračni par, Nicka i Amy, koji mirno živi u provinciji nakon preseljenja iz New Yorka. Omiljeni članovi malene zajednice postat će glavna vijest kada potraga za nestalom Amy pokaže da je Nick glavni osumnjičenik, a njezin dnevnik otkrije potpuno drugačiju stranu njihovog besprijekornog braka…
Ovaj film Davida Fincha školski je primjer filma s nepouzdanim pripovjedačem i brojnim nevjerojatnim preokretima. Uvodne rečenice inspirirane su prvom riječima istoimenog romana Gillian Flynn.
4. Sedmi pečat (1957.)
Tko si ti? Ja sam smrt.
Ingmara Bergmana često nazivaju najvećim redateljem svih vremena, a ovaj je film njegovo najpoznatije djelo. Bergmanova filmografija ispunjena je eksperimentalnim radovima koji postavljaju duboko egzistencijalna pitanja, a u Sedmom pečatu pokušao se suočiti sa svojim strahom od smrti. Ideja je rodila kultnu sliku personificirane Smrti koja igra partiju šaha s vitezom. To je slika koja se ponavlja kroz cijeli film. Ali što je najvažnije, film tako počinje – sa Smrću koja se predstavlja dezorijentiranom vitezu.
3. Evin rukavac (1997.)
Pamćenje je izbor slika, neuhvatljivih ili pak trajno pohranjenih u mozgu. Onog ljeta kad sam ubila oca, imala sam deset godina.
“Glava” velike obitelji Batiste je šarmantni liječnik Louis (Samuel L. Jackson). Iako ima prekrasnu suprugu Roz, Louis ne može odoljeti prvilačnim ženama. Jedan dan on koketira s Metty, ne znajući da je to primijetila njegova najmlađa kćerka Eve. Za Eve je to strašna trauma, koju podijeli sa starijom sestrom…
Eve se kao odrasla osoba prisjeća događaja iz djetinjstva, a uvodne rečenice na najbolji mogući način pridonose stvaranju uznemirujućeg tonprisutnog tijekom cijelog filma.
2. Samoubojstvo nevinih (1999.)
Cecilia je prva otišla.
Nakon samo nekoliko kadrova mirnog predgrađa, film počinje uznemirujućom scenom – beživotnim tijelom mlade Cecilije koja je pokušala počiniti samoubojstvo, a kratka rečenica izgovorena je baš u trenutku kad u kadar ulazi Cecilija bez svijesti u kadi.
Priča je smještena u SAD 70-ih godina prošlog stoljeća i prati obitelj Lisbon. Obitelj je specifična po tome što roditelji imaju petoro djece – prelijepe kćeri u dobi od 13 do17 godina. Budući da u ulici žive dječaci njihovih godina, one postaju predmet njihova obožavanja. Međutim, nakon što dođe do tragične smrti najmlađe Cecille, ionako strogi roditelji svojim kćerima daju slobode na kapaljku…
Film je prema knjizi Jeffreyja Eugenidesa snimila Sofia Coppola kojoj je to bio prvi dugometražni film. Članove obitelji lisbon glumili su James Woods, Kathleen Turner, Kirsten, A. J. Cook, Hanna R. Hall, Leslie Hayman i Chelse.
1. Gospodar prstenova: Prstenova družina (2001.)
Svijet se promijenio. Osjećam to u vodi. Njušim to u zraku. Mnogo toga što je bilo, izgubljeno je. Jer se toga nitko živ ne sjeća.
Nema sumnje, ovo je prikladan početak prvog od triju filmova snimljenih prema knjigama engleskog pisca J. R. R. Tolkiena. Naime, prvih nekoliko minuta Prstenove družine prolazi kroz veliko vremensko razdoblje i savršeno postavlja scenu za radnju filma aludirajući na dugu povijest prstena.
U filmu Petera Jacksona glavne uloge tumače Elijah Wood, Sean Astin, Viggo Mortensen, Ian McKellen, Dominic Monaghan, Billy Boyd, Sean Bean, Orlando Bloom, John Rhys-Davies, Liv Tyler, Cate Blanchett, Christopher Lee, Hugo Weaving, Ian Holm i Andy Serkis.