‘Bugonia’: Paranoja, pčele i izvanzemaljci

Najnovije ostvarenje redatelja Yorgosa Lanthimosa duhovito je, uznemirujuće, brutalno i vrlo provokativno ostvarenje. Njegova završnica, vrlo pesimistična i genijalna, stavlja jezivu točku na ‘i’ apokaliptične atmosfere koja nas obuzima od prvog kadra. Posebno se ističe da je ovo film vrhunskih glumačkih izvedbi koje su pružili Emma Stone, Jesse Plemons i Aidan Delbis.

Film Bugonia (2025) predstavlja novu suradnju redatelja Yorgosa Lanthimosa i glumice Emme Stone, treću uzastopnu (odnosno, četvrtu ako uključimo i njihov zajednički kratki film Bleat iz 2022. godine). Njihova kreativna povezanost nadilazi glumačko-redateljski odnos – ona je postala ritualna konstanta suvremenog art-filma. Stone je za ulogu u Miljenica (The Favourite, 2018.) bila nominirana za Oscara, a za Uboga stvorenja (Poor Things, 2023.) osvojila je zlatni kipić za najbolju glumicu i nominaciju kao producentica.

Metafora za teorije zavjere

Ovaj najnoviji Lanthimosov film remake je južnokorejskog filma Save the Green Planet! (originalni naslov filma: Jigureul jikyeora!) iz 2003.godine redatelja Jang Joon-hwana, koji je poznat po žanrovskoj hibridnosti a stekao je i kultni status. Scenarij filma potpisuje Will Tracy, najpoznatiji po briljantnoj TV seriji Nasljeđe (Succession, 2018. – 2023.) i hvaljenom film Meni (The Menu, 2022.).

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Naslov filma referira na drevno grčko vjerovanje da pčele nastaju iz tijela mrtvih goveda – simbolički spoj smrti i novog života. U kontekstu filma, taj motiv postaje metafora za teorije zavjere, ekološku propast i potrebu za smislom u svijetu koji djeluje izgubljeno. Svoju premijeru film je imao 28. kolovoza 2025. na Venecijanskom filmskom festivalu, gdje je bio dio glavnog natjecateljskog programa. Prikazivanje u Veneciji nastavilo je Lanthimosovu tradiciju festivalskih premijera, nakon uspjeha s naslovom Uboga stvorenja.

          Glavni likovi filma su Teddy (Jesse Plemons) i Don (Aidan Delbis), rođaci opsjednuti teorijama zavjere, koji vjeruju da je Michelle (Emma Stone), direktorica farmaceutske korporacije, izvanzemaljka iz Andromede. Uvjereni da sprema uništenje Zemlje, otmu je i zatvore u podrum Teddyjeve obiteljske kuće. Michelle im se suprotstavlja hladno i proračunato, dok pokušava zadržati kontrolu nad situacijom.

          Teddy, vođen mračnim internetskim idejama, naređuje Donu da joj obrije glavu i namaže je anti-alien losionom. Njihova teorija uključuje izumiranje pčela, lunarnu pomrčinu i drevni mit o nastanku pčela iz mrtvih goveda. Kako dani prolaze, dinamika među troje likova postaje sve napetija i nepredvidiva. Don, iako odan Teddyju, počinje sumnjati u opravdanost njihovih postupaka.

          Film vrhunskih glumačkih izvedbi

          Michelle se ne predaje tako lako te koristi taktike manipulacije, iznoseći informacije koje možda jesu, a možda nisu istinite. Uskoro Teddy otkriva osobnu traumu povezanu s majkom, što dodatno pojačava njegovu motivaciju. U zatvorenom prostoru podruma, njihova međusobna borba prerasta u sukob ideja, identiteta i sumnji.

          Odmah treba reći da je Bugonia film vrhunskih glumačkih izvedbi, u kojem troje protagonista nose priču gotovo isključivo vlastitim prisustvom. Emma Stone donosi discipliniranu izvedbu i emocionalnu slojevitost, balansirajući između kontrole i ranjivosti bez očitih prijelaza. Njezina izvedba je tehnički suverena, ali i otvorena za nijanse koje se otkrivaju tek u kasnijim scenama. Stone ovdje ne traži simpatije, već pažnju koju i uspijeva je zadržati bez oslanjanja na poznate glumačke geste. Ovaj film još jednom potvrđuje da ona daje svoje ponajbolje glumačke izvedbe upravo u Lanthimosovim filmovima.

          Aidan Delbis, Jesse Plemons i Emma Stone u filmu “Bugonia” (Foto: Focus Features)

          Jesse Plemons donosi izvedbu koja je istovremeno suzdržana i potresna, gradeći lik iznutra prema van. Ovo je njegova druga suradnja s redateljem Yorgosom Lanthimosom, nakon filma Kinds of Kindness (2024.), koja potvrđuje da se njihova suradnja temelji na međusobnom povjerenju i razumijevanju tona. Plemons ne pretjeruje u prikazu paranoje svog lika, već je gradi postupno kroz suzdržanu glumu i jasno definirane reakcije. Njegova izvedba čak priziva i empatiju, ali ne traži opravdanje.

          Glumačko otkriće filma svakako je Aidan Delbis. U svojoj prvoj filmskoj ulozi pokazuje zavidnu emocionalnu dubinu i prirodnost. Njegov Don djeluje kao tiha savjest filma, lik koji oscilira između lojalnosti i unutarnje nelagode. Za Delbisa se može reći da ne glumi osjećaje, već im jednostavno dopušta da budu prisutni, što njegovu izvedbu čini posebno uvjerljivom.

          Paranoja koja je komična i uznemirujuća

          Vizualni identitet filma, snimljen u VistaVision formatu, daje likovima monumentalnost i osjećaj zatvorenog svijeta koji istovremeno djeluje stvarno i simbolički. Kamera Robbieja Ryana (kojem je ovo ukupno četvrta suradnja s redateljem Lanthimosom i koju je započeo kada i Emma Stone, filmom Miljenica) koristi širinu kadra ne za vizualnu raskoš, već za precizno portretiranje unutarnjih stanja likova, posebno u statičnim scenama podruma.

          Produkcijski dizajn Jamesa Pricea (druga suradnja s Lanthimosom nakon filma Uboga stvorenja)  izgrađen je s iznimnom pažnjom, stvarajući kuću koja djeluje kao zamrznuta u vremenu, prostor koji odražava Teddyjevu prošlost i emocionalnu blokadu. Podrum, sagrađen kao dio cjelovitog seta, funkcionira ne samo kao mjesto zatočeništva, već kao pozornica za sukob ideja i identiteta. U tom zatvorenom prostoru, film uspijeva razviti složenu dinamiku među likovima, dok scenografija podruma postaje ogledalo njihovih unutarnjih lomova.

          Emma Stone u filmu ‘Bugonia’ (Foto: Focus Features)

          Yorgosa Lanthimosa i ovim svom filmu ostaje dosljedan svom prepoznatljivom stilu, s preciznim pomacima između komičnog apsurda i psihološke nelagode. u ovom filmu djeluje fokusirano i ekonomično, koristeći ograničen prostor za maksimalnu dramaturšku napetost. Njegova režija ne oslanja se na vizualne efekte, već na precizno tempirane prizore i kontroliranu mizanscenu. Kroz statične kadrove i suzdržanu montažu, gradi atmosferu paranoje koja djeluje istovremeno komično i uznemirujuće.

          U suradnji s Willom Tracyjem, Lanthimos uspijeva režijski artikulirati suvremenu tjeskobu bez eksplicitnih poruka, već kroz ritam, ton i odnose među likovima. Što se samog scenarija tiče, svakako treba dodati da ga karakteriziraju dijalozi koji su ritmički precizni, s jasnim dramaturškim tempiranjem koje podržava napetost i apsurd. Unatoč bizarnim situacijama, likovi govore s potpunim uvjerenjem, što dijalozima daje dodatnu uvjerljivost i psihološku težinu. Verbalni okršaji među likovima funkcioniraju kao glavni nositelji sukoba, razotkrivajući njihove ideološke razlike i unutarnje lomove.

          Genijalna i pesimistična završnica

          Bugonia je film koji ne nudi jednostavne odgovore, već poziva na preispitivanje uvjerenja, identiteta i granica stvarnosti. U zatvorenom prostoru podruma, Lanthimos uspijeva stvoriti mikrokozmos koji reflektira šire društvene podjele i suvremenu tjeskobu. Unatoč minimalizmu u radnji, ritam ostaje napet, a emocionalna dinamika među likovima nepredvidiva. Film povremeno djeluje hermetično, no upravo ta zatvorenost omogućuje fokus na nijanse i unutarnje lomove.

          Jedna od vrijednih karakteristika ovog ostvarenja redatelja Yorgosa Lanthimosa da se oslanja na preciznu režiju, međusobnu glumačku dinamiku i scenografski realizam koji podržava psihološku dubinu. Emma Stone, Jesse Plemons i Aidan Delbis oblikuju likove koji ne traže opravdanje, već svjedoče o ljudskoj krhkosti i potrebi za kontrolom. A svemu dodajmo da Lanthimos ne moralizira, već dopušta gledatelju da sam procijeni tko je u pravu – ako itko jest.

          A zbog svega što vidimo u filmu za njega možemo reći da je riječ o duhovitom, uznemirujućem, brutalnom i vrlo provokativnom ostvarenju. Njegova završnica vrlo je pesimistična i genijalna te je jeziva točka na ‘i’ apokaliptične atmosfere u koju smo uvučeni od njegovog samog početka. Sve u svemu, Bugonia je film koji nikako ne biste smjeli propustiti i koji vas neće ostaviti ravnodušnim.

          O autoru

          kinofilm
          Privacy Overview

          This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.