Robert Eggers čekao je gotovo cijeli život da snimi film Nosferatu, remake kultnog klasika F. W. Murnaua. U tome je i uspio i sada je preda nama jedan vizualno impresivan film koji će svakoga zadiviti. Ono što je još važnije, on vas neće šokirati nego će vas iz kadra u kadar uznemiravati svojom perfektno kreiranom nijansom jeze. Ovo je fascinantno ostvarenje koje ne smijete zaobići!
Davne 1922. godine glasoviti njemački redatelj F. W. Murnau prikazao je svoj nijemi ekspresionistički vampirski film Nosferatu (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens; engleski naslov: Nosferatu: A Symphony of Horror). Scenarij za film potpisao je Henrik Galeen, koji ga je djelomično temeljio na romanu Brama Stokera Drakula(Dracula,1897.). Ovo Murnaovo djelo, koje danas nosi kultni status, umalo je bilo zauvijek izbrisano za sve generacije. Kao što nosi kultni status, tako se može nazvati i jednim od najvećih plagijata moderne kulture.
Najosobniji film
No, bilo kako bilo, Nosferatu je postao jedna od nezaobilaznih ikona horor (vampirskih) filmova i za njim su mnogi posezali. Za njom je posegnuo i jedan od najzanimljivijih redatelja današnjice Robert Eggers. Taj svoj status stekao je filmovima Vještica (The Witch, 2015.), Svjetionik (The Lighthouse, 2019.) i Sjevernjak (The Northman, 2022.). Svoju inspiraciju za navedena djela našao je u povijesti, religiji, folkloru i mitologiji. I njegov Nosferatu (2024.) savršeno se uklapa u navedene karakteristike a ima i jedan bitan dodatak.
Ovaj film njegov je i najosobniji film, to je priča koju nije on stvorio, već ona s kojom živi i koju sanja još od svog djetinjstva. O samoj filmskoj adaptaciji maštao je desetak godina. No, kako je to sam priznao, sretan je što ga nije snimio ranije jer mu je ovo proteklo razdoblje pomoglo da bolje zaokruži priču. Također, status koji je stekao sa svoja tri filma bila su dovoljna da dobije dovoljno povjerenja od studija da mu dopusti da ga snimi na svoj način.
Eggers je već jednom adaptirao Nosferatua i to kao srednjoškolac. S kolegom iz razreda napisao je kazališnu adaptaciju Murnauvog klasika. U toj predstavi čak je i glumio naslovni lik a njena kvaliteta privukla je pozornost umjetničkog ravnatelja Edouarda Langloisa. On je pozvao Eggersa da izvede predstavu u njegovom kazalištu Edwin Booth Theatre (Dover, New Hampshire). Neće se pogriješiti ako se kaže da je to bila jedna od iskri koje su zapalile njegovu težnju da se jednog dana pozabavi i filmskom adaptacijom koja je napokon pred nama.
Vizualno impresivno
Priča filma smještena je u 1838. godinu, u grad Wisborg u Njemačkoj. Agent za nekretnine Thomas Hutter (Nicholas Hoult) dobiva zadatak od svog nadređenog da otputuje u Transilvaniju. Tamo ga čeka sastanak s grofom Orlokom (Bill Skarsgård) kako bi se zaključio ugovor o kupnji trošne nekretnine koju grof kupuje. Thomas brigu o svojoj supruzi Ellen (Lily-Rose Depp), dok je na putu, povjerava zajedničkim prijateljima Friedrichu Hardingu (Aaron Taylor-Johnson) i njegovoj supruzi Anni (Emma Corrin). Mučena vizijama i sve većim osjećajem straha, Ellen se susreće sa silom daleko izvan njezine kontrole.

Eggersov Nosferatu je vizualno impresivan film koji će svakoga zadiviti. Film je većinom sniman u Pragu pa su Eggers i direktor fotografije Jarin Blaschke, Eggersov stalni suradnik koji je nominiran za Oscara za svoj rad na filmu Svjetionik (The Lighthouse, 2019.), izvanredno su iskoristili njegovu gotičku arhitekturu i stopili je s pričom filma. Blaschke majstorski odrađuje svoj posao. Njegova fotografija često je predivna igra svjetla i sjena a ton mračan, gotovo da se spušta na razinu crno-bijelog filma. Njegovi pojedini kadrovi poprimaju i svojevrsnu stripovsku vizuru koja dodatno pojačava nadnaravne elemente priče filma.
Treba odmah napomenuti da ovo nije film koji će vas šokovima tjerati da iskočite sa svog sjedala. Ovo je film koji će vas svojom scenografijom i kadriranjem iz minute u minutu jednostavno uznemiravati. Eggers je postigao perfektnu nijansu jeze koju dodatno pojačava i često vrlo bučnom zvučnom kulisom (glazbenom podlogom) Robina Carolana (Sjevernjak/The Northman, 2022.).
Vrhunske glumačke izvedbe
Eggers je primijenio još jedno scenarističko rješenje za građenje cjelokupne nelagode i neizvjesnosti filma. Naime, on grofa Orloka postepeno razotkriva kako film odmiče. I on, kao i gotovo svi glavni protagonisti filma, prolazi kroz određenu transformaciju (stalno vrebajući iz svoje sjene) prije nego što on i njegovo zlo poprime potpuni oblik stvarnosti. Takav potez je doista odlična ideja koja se pokazala u potpunosti svrsishodna.
Glumačkim izvedbe su na vrhunskom nivou. Bill Skarsgård (Vrana/The Crow, 2024., John Wick 4/John Wick:Chapter 4, 2023.), iako neprepoznatljiv po izgledu, dao je hvalevrijednu i nadahnutu interpretaciju opakog vampirskog stvora (da ne kažemo “kralja štakora”). Posebnu pohvalu zaslužuje Lily-Rose Depp (TV serija Idol/The Idol, 2023.) čiji lik je sve samo ne jednostavan – od voljene supruge do žrtve opsjednutosti. U njega je ugradila doista jednu veliku dozu emocionalne dubine.
Nicholas Hoult (Porotnik broj 2/Juror #2, 2024., Renfield, 2023.) sjajan je u svojoj izvedbi. Njegov lik također je prilično kompleksan i emocionalno nabijen. Aaron Taylor-Johnson i Emma Corrin vrlo dobro su se našli u sporednim ulogama i portretiranju likova koji ne vjeruju u nadnaravne sile. Od ostalih treba izdvojiti veterana Willema Dafoea (Kinds of Kindness, 2024., Uboga stvorenja/Poor Things, 2023.) koji je izvanredan u svojoj ulozi profesora kojeg se odrekla medicinska struka jer je fasciniran okultnim (nadnaravnim).
Redatelj Robert Eggers filmom Nosferatu je fascinantno ostvarenje koje ne smijete zaobići i koje će, bez ikakve sumnje, postati klasik. Eggers je ostvario svoj san i on je sada jedna veličanstvena filmska noćna mora koja će vas još dugo proganjati.