Nakon veoma uspješne 2019. godine za box office, početak 2020. je označio kraj jedne ere za kinoprikazivače.
Nakon pojave Covida, mnogo filmskih studija se okrenulo prikazivanju filmova na streaming platformama, čak i višemilijunskih blockbustera, budući da prvenstveno troškovi marketinga nemilice rastu dok je film „na čekanju“ a kraj loše situacije je bio neizvjestan.
Kina su se prošle godine počela opet otvarati globalno, no neki filmovi su svejedno izlazili istovremeno na streamingu i u kina, dijelom i zbog toga što su neka tržišta bila još uvijek u lockdownu i time je prihod od kino ulaznica bio manji.
Tako dolazimo do posjećenosti kina u Hrvatskoj nakon Covida, no mi ćemo se orijentirati samo na mjesec rujan koji nam je upravo završio i sve brojke su pristigle.
Da li se hrvatska publika vratila u kino dvorane?
Ukupan box office za rujan 2022. iznosi nešto više od 6,4 milijuna kuna dok je usporedbe radi, za rujan 2019. prije Covida iznosio blizu 8,7 milijuna. Zaslužni za brojku iz 2019. godine bili su veliki studijski naslovi Ono: Drugo poglavlje, Prevarantice s Wall Streeta i Downton Abbey, kao i kino hit koji je izašao ranije u kolovozu – Bilo jednom u Hollywoodu.
Ovog rujna nisu izlazili veliki blockbuster naslovi kao tada, pogotovo oni prikladniji za sve uzraste izuzev re-releasea James Cameronovog Avatara iz 2009.
Filmovi koji su izašli čak mjesecima ranije, ali uvelike potpomogli ovogodišnjem rujanskom box officeu su Malci 2: Kako je Gru postao Gru, DC Liga Super-ljubimaca i Top Gun: Maverick.
Prema dostupnim podacima, brojka iznad 6,4 milijuna hrvatskog box officea u rujnu je prvi put dostignuta 2016. godine sa iznosom od 8,2 milijuna kuna. Prema tome, možemo slobodno ustanoviti da se hrvatska publika vraća u kina, čak i u mjesecima kad nema „svježih“ blockbuster naslova u ponudi.
SAD i Francuska bilježe rekordno nizak box office
No negdje dalje je potpuno drukčiji slučaj nego u Hrvatskoj. Prema The Hollywood Reporteru rujanski box office za 2022. u SAD-u je najgori u posljednjih 26 godina, izuzev 2020. godine koja se u ovom slučaju ne broji.
Isto tako, rujan 2022. francuskog box officea je najgori mjesec uopće po prihodu otkad su počeli sa službenim praćenjem istoga 1980. godine (2020. godina je isključena po ovom pitanju naravno). U usporedbi sa rujnom 2021. ovogodišnja prodaja kino ulaznica u Francuskoj je pala za 20,7%, prenosi Screen Daily.
Čak i u Hrvatskoj, rujan 2021. je bio unosniji sa gotovo 7,3 milijuna kuna jer su izašli naslovi koji su primjereniji za širu publiku: Shang-Chi i legenda o deset prstenova, Mali šef: Obiteljski posao, Petar Zecimir: Skok u avanturu i posljednji Daniel Craigov James Bond film Za smrt nema vremena.
Rekordna godina za sveukupni rujanski box office u Hrvatskoj je bila 2018. sa 9,2 milijuna kuna kad su veliki naslovi poput Časna i Johnny English: Ponovno na zadatku predvodili sa zaradom.
Ako uzmemo u obzir sve navedeno, svedemo na postotak posjećenost kina proteklih godina i usporedimo domaći box office sa američkim i francuskim, čini se da Hrvati ipak više vole odlazak u kino od Amerikanaca i Francuza, barem u rujnu 2022.