Iako je 2019. godine Brazil bio jedno od najvećih kino tržišta prema posjećenosti publike, nakon pandemije se taj poredak znatno promijenio u ovoj južnoameričkoj državi.
Iako je film kao medij u Brazilu predstavljen 1898. od strane braće Lumière, njegovi počeci kao oblik zabave su trajali duže nego u ostalim državama. Osim nezainteresiranosti države u ulaganje razvoja te grane kulture, jedan od najvećih razloga je bila velika nepokrivenost gradova električnom energijom kako bi kino dvorane funkcionirale.
Kinematografska ovisnost o stranim hitovima
Početkom XX. stoljeća, dok je snimanje nijemih crno-bijelih filmova bilo još jeftino, pojavilo se dosta filmskih entuzijasta koji su snimali svoje filmove bez pomoći velikih ulagača i države. Izuzetno je bilo popularno kino ‘pjesme’ gdje bi se glumci sakrili iza platna i pjevali svoj dio u filmu koji se prikazivao pred publikom.
Brazil je oduvijek po pitanju kinoprikazivaštva bio ovisan o filmovima većinom američke produkcije, te je bilo jako teško, gotovo i nemoguće dobiti poticajna sredstva za snimanje malo većeg domaćeg filma. Zato su izvan kino dvorana najpoznatije ipak brazilske telenovele ili sapunice, poput Marisol i Esmeralde koje smo imali prilike gledati i u Hrvatskoj 1990.ih.
Promjene u filmovima domaće produkcije
U šezdesetima i sedamdesetima, brazilska kina su preplavili niskobudžetni filmovi horor tematike i seks komedije, te ‘meki’ porno filmovi, a sve kako bi se ispunila kvota lokalnih filmova u godini za što je država mogla isplatiti manje poticaje i financiranja. Oko cenzure tih filmova nije bilo velikih prepreka, budući da je veći problem bila politička nego kulturna cenzura s obzirom da je tada Brazil bila militaristička država.
Čitavo vrijeme brazilska kinematografija je bila na ‘staklenim nogama’, no to se promijenilo u drugoj polovici devedesetih kada je donesen novi poticajni zakon i više se počelo ulagati u filmove domaće produkcije. Baš zbog toga, brazilska kinematografija je svijetu podarila jedne od najboljih filmova u posljednjih nekoliko desetljeća poput hvaljenih djela Božji grad (Cidade de Deus, 2002.) i Elitna postrojba (Tropa de Elite, 2007.) i njegova još boljeg nastavka.
Najgledaniji filmovi u Brazilu
A što se posljednjih mjeseci gleda u Brazilu? Već četvrti vikend u nizu na prvom mjestu gledanosti je Black Panther: Wakanda zauvijek (Black Panther: Wakanda Forever), dok je drugo mjesto zauzeo Disneyev animirani film Čudesan svijet (Strange World).
Pridošlica na trećem mjestu je božićna akcijska komedija Divlja noć (Violent Night), koji je u isto vrijeme i u Hrvatskoj krenuo sa prikazivanjem, a ostali filmovi su horor komedija Meni (The Menu) i superherojski Black Adam.
Stariji hollywoodski hitovi i azijska kinematografija
Na šestom mjestu gledanosti je film iz 2009. godine – fantasy romansa Sumrak (Twilight) koji se u brazilskim kinima prikazuje koji tjedan prije njegove godišnjice izlaska u kina.
Isto tako, vikend ranije je prikazan Harry Potter i Odaja tajni (Harry Potter and the Chamber of Secrets, 2002.) koji je završio na drugom mjestu gledanosti, a na svoju 20. godišnjicu izlaska u kina. Steven Spielbergov E.T. (E.T. the Extra-Terrestrial, 1982.) je također prikazan u studenom na svoju 40. godišnjicu i bio je jedan od najgledanijih tog vikend
Osim hollywoodskih filmova, u Brazilu su kino hitovi bili južnokorejske produkcije poput akcijskog trilera Sirova snaga (Beomjoidosi 2), Eksplozivna veza (Balsinjehan) i fantasy horora Prokletstvo: Buđenje mrtvih (Bangbeob: Jaechaui), te uvijek popularnog japanskog anime filma One Piece Film: Red.
Gdje su domaći filmovi?
Jedini brazilski film u posljednjih mjesec dana koji je zauzeo bolje mjesto na top listi najgledanijih je brazilska drama Ništa nije slučajno (Nada é Por Acaso), te je u vikendu izlaska bio na trećem mjestu, odmah iza Black Panthera i Black Adama. Od ostalih domaćih naslova tu je još i komedija Dobrodošli u Quixeramobim (Bem-vinda a Quixeramobim) koja se svako toliko pojavila na začelju liste najgledanijih.
Box office lista najgledanijih filmova izgleda gotovo ista kao ona u SAD-u, prvenstveno iz razloga što se Brazil teško oporavlja od pandemije i globalnih restrikcija koje su nastupile u svakom životnom aspektu, pa tako i u kino dvoranama.
Iz navedenog razloga, ljudi su se tokom pandemije masovno okrenuli streaming servisima i online gledanju filmova, a inflacija i nova ekonomska kriza samo još više doprinose tome da ljudi neće izdvojiti novce za kino ulaznice zbog cjelokupnog lošeg financijskog standarda stanovnika, već će pogledati film doma.
Kinematografija će u Brazilu rasti 32% godišnje, ali prihodi kao prije pandemije vratit će se tek 2026.
Poticaji i financiranja filmova su se kao posljedica pandemije usmjerili više na lokalne filmove i sadržaje za streaming servise jer na taj način, sigurnije je ulaganje.
Prema posljednjim istraživanjima konzultantske kuće PwC, očekuje se da će nacionalna kinematografija zabilježiti godišnju stopu rasta od 32,1% od 2022. do 2026., dok je procijenjeni godišnji rast tržišta streaminga 9,8% u istom razdoblju.
Izvori: Terra, Omelete, CNNBrasil, altfg, Conspiracao, Wikipedia, Statista, Portugal Posts, Filme B,