Film Vitezovi kriminala istinita je priča o sukobu mafijaša Franka Costella i Vita Genovesea, u New Yorku tijekom 1950-ih. Redatelj filma je čuveni Barry Levinson. Ovo je klasična biografska mafijaška priča čiji scenarij potpisuje dobro znani Nicholas Pileggi, holivudski stručnjak za ovakve teme. U dvostrukoj glavnoj ulozi je legendarni Robert De Niro.
Ako volite istinite filmove o mafijašima na streaming platformi Max potražite film Vitezovi kriminala (The Alto Knights, 2025.). Riječ je o naslovu koji je nedavno dio sadržaja ove platforme te je odmah zasjeo i na prvo mjesto ljestvice gledanosti. Redatelj filma je Barry Levinson, poznat po svom bogatom i raznolikom filmskom opusu. Neće se nimalo pogriješiti ako se za njega kaže da je jedan je od najistaknutijih i najutjecajnijih američkih redatelja.
Iz radionice majstora mafijaških priča
Među njegove najznačajnije redateljske radove tako ubrajamo film Kišni čovjek (Rain Man, 1988.), za kojeg je nagrađen Oscarom. Tomu dodajmo da je film dodatno osvojio i onaj za najbolji film. Za film Bugsy (1991.) bio je nominiran za Oscara u kategorijama najbolje režije i filma. Tu su još naslovi Avalon (1990.), Restoran (Diner, 1982.) te I pravda za sve (And Justice For All, 1979.) koji su mu donijeli nominacije za zlatni kipić u kategoriji najboljeg originalnog scenarija.
Scenarij ovog njegovog najnovijeg filma napisao je Nicholas Pileggi, za kojeg možemo reći da se kao scenarist specijalizirao za mafijaške priče. Dovoljno je spomenuti filmove Dobri momci (Goodfellas, 1990.), Casino (1995.) i City Hall (Gradska vijećnica, 1996.) i sve će biti jasno. To ne treba nimalo čuditi jer je kao novinar desetljećima pratio organizirani kriminal. Ova njegova najnovija priča donosi istinitu priču o sukobu Franka Costella i Vita Genovesea, dvojice mafijaških titana koji se bore za kontrolu nad organiziranim kriminalom u New Yorku tijekom 1950-ih.
Šef kriminalne organizacije Frank Costello (Robert De Niro) preživljava atentat koji je naručio Vito Genovese (Robert De Niro), njegov podređeni. Umjesto osvete, Costello se odlučuje umiroviti. No, Genovese ne vjeruje u taj njegov naum. Željan vlasti i ispunjen pohlepom, organizira hladnokrvno ubojstvo Alberta Anastasie (Michael Rispoli), jednog od najutjecajnijih mafijaških vođa i potencijalnog nasljednika Costella.
Klasični mafijaški film
Mudriji Costello i dalje ne želi osvetu već smišlja kako da ukloni s puta Genovesea, svog nekadašnjeg prijatelja iz djetinjstva, a da ne okrvavi ruke. Taj plan uključuje okupljanje svih šefova mafijaških obitelji u SAD. Nakon tog okupljanja i J. Edgar Hoover, svemogući direktor FBI-a, priznao je da u SAD postoji nešto za što je javno tvrdio da ne postoji – organizirani kriminal u SAD.
Ovaj Levinsonov film klasična je biografska mafijaška priča. Ono što je tu malo naglašenije je to da je scenarist Pileggi u svojoj priči dao naglasak na (nazovimo to tako) psihološke igre moći. U fokusu njegove priče su dijalozi i planovi koje mafijaški dvojac Costello i Genovese osmišljavaju kako bi nadmudrili (za jednog je to isključivo likvidacija) jedan drugoga.
Zbog toga film nije ispunjen većom količinom akcije, više naglašava političke i strateške aspekte mafijaškog svijeta nego same nasilne obračune. No, takav pristup omogućuje gledatelju da bez ikakvog problema uroni u sve segmente priče. Treba naglasiti da je dio o zajedničkom odrastanju i prijateljstvu dvojice mafijaških protagonista, koje je bitno za čitavu priču, sasvim jasno pokazano.
De Niro u dvostrukoj ulozi
Kod ovog filma svakako treba istaći da su produkcijski dizajn i kostimografija nešto što se treba pohvaliti. Tu se doista uložilo puno truda, pazilo se na svaki detalj – od odjeće do izgleda interijera i eksterijera (gradske ulice) – pa film maestralno dočarava atmosferu 1950-ih. Tu je prisutna velika doza autentičnosti i daje jednu draž ovom filmu.

Što se tiče Levinsonove režije, osim sporog ritma filma, ona nije nešto pretjerano originalna. Dojam je da se oslanja na poznate klasične motive i elemente ovakvog tipa filmova. Puno toga ide i na dušu Pileggija koji isto tako nije previše iskoračio iz svojih ranije realiziranih mafijaških filmova. Da se razumijemo, nije ovo loše režiran film, fali mu samo malo originalnosti i svježine (na trenutke djeluje monotono ali i predvidljivo). Ovako ga možemo ocijeniti u tom segmentu kao “solidno odrađen posao”. Pileggiju se u svemu mora prigovoriti i na vrlo površnu karakterizaciju sporednih likova.
Glavni adut ovog filma je legendarni, dvostruki oskarovac Robert De Niro (Kum 2/The Godfather Part II, 1974., Razjareni bik/The Raging Bull, 1980.). U ovom filmu tumači oba glavna njegova glavna protagonista i to mu je prva dvostruka uloga u karijeri. To je odradio u skladu sa svojom dugogodišnjom glumačkom reputacijom. Iskoristio je sve svoje znanje i iskustvo te je koristio različite geste i izraze lisca te govor (ton glasa) kako bi naglasio njihove suprotstavljene osobnosti. Ovim glumačkim nastupom samo je još jednom potvrdio zašto je jedan od najboljih glumaca u povijesti Hollywooda i filma uopće.
I na dušu Warnera
Kod ovog filma treba istaknuti da je snimljen s budžetom od 45 milijuna dolara te da je u SAD (a i šire) krenuo u kino distribuciju krajem ožujka ove godine. No, već nakon dva tjedna bio je povučen iz distribucije jer je ostvario zaradu od svega 9,5 milijuna dolara. Nakon toga, pušten je u streaming distribuciju. Iako je ostvario podijeljene kritike, mnogo smatraju da je za dio tog slabog rezultata odgovorna kompanija Warner Brosa. zbog slabe promocije filma.
Za film Vitezovi kriminala odličan širi prikaz američke mafije 1950ih., uključujući i vrijeme prohibicije i političke veze koje su omogućile procvat organiziranog kriminala ali i njegovo infiltriranje u američke institucije. Velika šteta je što scenarist Pileggi i redatelj Levinson nisu ponudili pretjerano originalni film, već samo zanatski solidno odrađen. No, i kao takav nudi sasvim dovoljnu dozu zanimljivosti.