Afrički film Saloum moderan je akcijski horor. Kongoanski redatelj Jean Luc Herbulot u njega je unio iznimno privlačan duh špageti vesterna. Film je vrlo stiliziran a krase ga odlični specijalni efekti, fotografija i gluma. Ljubitelji horora ne bi ga smjeli propustiti jer je doista riječ o jednom osvježavajućem filmskom ostvarenju.
Film Saloum (2021.), koji možete pogledati na platformi Max, odličan je spoj akcijskog i horor filma. Na njega moramo obratiti pažnju jer se radi o filmu koji nam dolazi iz Afrike. Redateljski ga otpisuje kongoanski redatelj Jean Luc Herbulot, koji je i koscenarist filma s Pamelom Diop. Njihova produkcijska kuća Lacmé je jedna od onih koji stoje iza njega u ovoj francusko senegalskoj koprodukciji.
Afrički špageti-vestern
Plaćenici Chaka (Yann Gael), Minuit (Mentor Ba) i Rafa (Roger Sallah), poznati kao Hijene Banguija, oslobađaju meksičkog dilera droge Felixa (Renaud Farah) iz zatvora u Bissau, glavnog grada Gvineje Bisao. Pri tom uzimaju i njegove zlatne poluge te bježe avionom. Zbog kvara avion se mora spustiti u blizini delte Saloum u Senegalu. Ova delta poznata je kao područje kanibalskih mitova, ukletih kraljeva i demona.
Dolaze do izoliranog resorta kojeg vodi prijateljski nastrojen Omar (Bruno Henry). On im nudi besplatan smještaj u zamjenu za pomoć oko zemlje koja erodira. Hijene Banguija i Felix upoznaju se s ostalim gostima odmarališta. Između ostalog, tu je i gluhonijema djevojka Awa (Evelyne Ily Juhen), koja jedina odmah zna tko su oni. Gostima se ubrzo pridruži i lokalni šef policije Souleymane (Ndiaga Mbow).
Ubrzo shvaćamo da dolazak Hijene Banguija u ovo odmaralište nije slučajnost. Polako počinju izranjati tajne iz prošlosti a lokalni folklor (priče o demonima) počinje dobivati svoje konkretne obrise…
Ovaj Herbulotov filma u sebi nosi duh špageti-vesterna Sergia Leonea i Quentina Tarantina. Vrlo je dojmljivo početno predstavljanje glavnih protagonista (Hijene Banguija) koje je izvedeno krupnim pauziranim kadrovima i natpisima (vrlo je upečatljiv kadar otvaranja kofera sa zlatnim polugama, kada ih prvi puta vidimo). Na kraju krajeva, sam plakat filma osmišljen je u stilu špageti-vesterna a slogan na njemu glasi “Bilo jednom u Africi…”.
Specijalni efekti na zavidnoj razini
Vidljivo je da je scenaristički i redateljski veliki utjecaj na Herbulota imao i redatelj Robert Rodriguez i njegov horor klasik Od sumraka do zore (From Dusk Till Dawn, 1996.). Svemu dodajmo da vidljiv i utjecaj honkonških akcijskih filmova. Kad sve zajedno pogledamo, mora se priznati da je Herbulot pokazao da je doista filmski “nagledan” autor.

Ovaj film redateljski je sasvim solidno odrađen. Vrlo je dinamičan a napetost redatelj vješto održava i pojačava napetost tijekom cijelog filma. Tu je se Herbulot pokazao kao pravi znalac jer vješto barata žanrovima i s lakoćom prelazi iz jednoga u drugi. Treba svakako naglasiti da je film vrlo stiliziran (posebno u svojoj prvoj polovici).
Specijalni efekti u filmu doista su na zavidnoj razini i to treba doista naglasiti. Tomu treba pridodati odličnu fotografiju za koju je zaslužan Gregory Corandi (izvanredni noćni kadrovi). Treba uzeti u obzir da je ovo film koji nije imao veliki budžet te da dolazi iz Afrike. Službena cifra nije nigdje navedena ali to je vidljivo samo po sebi jer se film praktički odigrava na samo jednoj lokaciji. Kada vidite rezultat koji je pred vama ostajete doista i više nego ugodno iznenađeni.
Mali prigovor filmu može se uputiti na scenarističkoj razini. Neki dijelovi mogli su se bolje “popeglati” i bio bi još kvalitetniji. To se odrazilo i na trajanje filma koje je otprilike 85 minuta. Da su se neki dijelovi scenarija bolje odradili dobila bi se i koja minuta više ali ta minuta sa sobom bi nosila i dodatnu kvalitetu. No, ono što je najbitnije je to da niti jednog trenutka film nije nezanimljiv niti nejasan.
Osvježavajuće filmsko ostvarenje
Glumački je film vro dobro odrađen. Na glumačke izvedbe glavne trojke – Yanna Gaela, Mentora Baa i Rogera Sallaha – nećete ostati ravnodušni. Tome uvelike pridonosi i njihov izgled koji je sve samo ne uobičajeni. Dovoljno je da pogledatei fotografije iz filma ili njegov trailer i bit će vam već sve jasnije. Dodatnu pohvalu treba uputiti i Evelyne Ily Juhen na vrlo vrlo dobrom nastupu.
Saloum možemo ocijeniti kao privlačan i moderan žanrovski hibrid. Posebno je dojmljiva njegova uvoda i završna scena. Ljubitelji horora ovaj film ne bi trebali propustiti jer je doista riječ o jednom osvježavajućem djelu. Njegov scenarist i redatelj, Jean Luc Herbulot, pokazao se kao zanimljiv filmski autor s puno potencijala. I više nego dovoljan razlog da ga ne preskočite.