Sutra (a dobro, već je to danas) u domaća kina stiže Dandadan: Evil Eye. Prije nekih… malo manje od godinu dana, pisali smo kritiku filma Dandadan, koji je bio uvodni film u prvu sezonu popularnog animea. Sada, pred dolazak drugog filma, osvrnut ćemo se kako je Dandadan postao takav hit.
Yukinobu Tatsu započeo je izdavanje mange Dandadan 2021. godine. U relativno kratkom vremenu, manga je dobila svoju anime adaptaciju, čija je prva sezona od 12 epizoda prikazana prošle godine. Druga sezona počinje ovoga ljeta, a prije toga vidjet ćemo uvodni film, Evil Eye, koji će biti kompilacija prvih epizoda druge sezone, isto kao što je First Encounter prošle godine bio za prvu sezonu.
U našoj prošlogodišnjoj kritici, rekli smo da bi Dandadan vrlo lako mogao biti ogroman jesenski hit i ispostavilo se da je upravo tako i bilo. Kombinacija nekoliko temeljnih faktora doprinijela je uspjehu ovog anime, a u ovom ćemo tekstu objasniti kako je Dandadan uspješno postao globalni fenomen.
Provjerena formula, ali na moderan i dovitljiv način
Dandadan je tipološki klasični shonen anime po svim kriterijima. Fokus priče je love-hate dinamika između glavnog muškog i glavnog ženskog lika, koji su naizgled jako suprotni, ali su u suštini vrlo slični. Razlika je u tome što se kreću u različitim krugovima pa ih te različitosti sprečavaju da odmah prihvate jedno drugo, što dovodi do jako dobrog razvoja likova i njihovog odnosa. Ali također i do velike količine humora.
Provjerena formula borbe protiv zla ovdje je jako dobro iskorištena, a glavni su likovi tinejdžeri tako da se ciljana publika Dandadana vrlo lako može poistovjetiti s tim likovima i njihove osobne probleme, oni koji nadilaze borbu protiv demona i vanzemaljaca, percipirati kao slične vlastitim problemima.
Međutim, sve ovo o čemu smo dosad govorili tipično je za shonen anime, tako da i dalje ostaje pitanje – kako se Dandadan uspio izdignuti iz mase? U posljednjih nekoliko godina, shonen nam je donio nekoliko sjajnih naslova – Hell’s Paradise, Solo Leveling, Kaiju No. 8, Frieren i mnogi drugi, ne računajući povratnike poput Bleacha ili remakeove poput Rurounija Kenshina. Među svim tim naslovima, samo su se dva animea uspjela izdignuti iz mase – Frieren i Dandadan.
I dok je Frieren vjerojatno najkvalitetnije što smo vidjeli od vremena „Velike trojke“, to je priča za sebe pa se ovdje nećemo posebno osvrtati ne to, a i Frieren je po svemu atipičan tako da ga je vrlo teško usporediti s ostalim nabrojenim naslovima.
Dandadan je vrlo sličan, na idejnoj razini, ostalim novim naslovima, međutim ima ono nešto. Naime, i Hell’s Paradise, i Solo Leveling, i Kaiju No. 8 izvrsni su naslovi, ali to su više-manje standardne herojske priče o jednom ili više protagonista koji se suočavaju sa zlom koje moraju poraziti. Likovi su dobro poznati tipovi koje možemo pratiti i po drugim sličnim djelima, a iako je svaka ta priča posebna, nije ponudila ništa novo.
Dandadan je, s druge strane, uspješno kombinirao klasičnu formulu s modernim pristupom koji je jako blizak modernoj publici, naročito Generaciji Z i mlađima. Dandadan je dinamičan, otkačen, na momente i neočekivano hrabar, vizualno shizofren s vremena na vrijeme, a fanservice je uklopljen taman toliko da bude točno ona mjera kolika je potrebna da ga ne bude previše.
Nijedan od ostalih naslova nema tu kombinaciju modernosti koja je potrebna modernoj publici i idejne osnove koja je kroz posljednjih 30-ak godina definirala shonen kao žanr.
Produkcija dostojna filma
No, osim što Dandadan ima taj specifični appeal koji drugi slični projekti nemaju, ne možemo zanemariti i izrazito kvalitetnu produkciju, a koja je posljedica spremnosti animatora da prihvate Tatsuov specifičan stil.
Animaciju je odradio studio Science Saru (saru je „majmun“ na japanskom), koji – ruku na srce – nije imao neki hit projekt prije Dandadana (možda je najbliže hitu bio Devilman Crybaby, koji je također bio sjajno animiran, ali je imao ograničen domet) tako da je cijeli projekt bio određeni rizik, koji se na kraju isplatio.
Science Saru izvanredno je animirao Tatsuove panele i cijela ta dinamičnost, koja je doista sjajna i vrlo fluidna, puno fluidnija nego što smo navikli, doprinijela je općem estetskom dojmu koji je vrlo usklađen s osebujnim kriterijima modernih gledatelja. Međutim, osim kvalitete same animacije, treba istaknuti i da Dandadan uspješno kombinira nekoliko različitih stilova s obzirom na to da postoji nekoliko slojeva (ljudski, demonski, vanzemaljski), svaki od kojih ima poseban stil.
Spremnost animatora da se prilagode tim zahtjevima i da efektno iskombiniraju sve te slojeve u jedinstvenu cjelinu svakako je podigla i objektivnu kvalitetu animea.
Naravno, uspjehu treba dodati i uvodnu pjesmu „Otonoke“ japanskog dua Creepy Nuts, čiji su hitovi obilježili prošlu godinu. Creepy Nuts je nagrađivan i za „Otonoke“ i za uvodnu pjesmu animea Mashle, koju pamtimo kao jedan od hitova prošle godine.
O uspjehu Dandadana govore i činjenice
No, da ne mislite samo da mi nešto trabunjamo… manga je nakon animea uspjela u dva mjeseca povećati prodaju za milijun primjeraka (za usporedbu, u periodu od godinu dana prije premijere anime, manga je prodana u samo 800,000 primjeraka; dakle, u dva je mjeseca manga prodala više nego u godinu dana prije tog period), a dobila je i nekoliko nagrada. Ovdje bismo posebno izdvojili sedmu epizodu, “To a Kinder World”, koja je dobila salve pohvala zbog priče i animacije te se s pravom smatra jednom od najboljih epizoda 2024. godine.
Sam anime također je dobio niz nagrada i nominacija, što za sam anime, što za pjesmu „Otonoke“, koja je doista jedna od najboljih anime pjesama 2024. godine (i žao nam je što će druga sezona dobiti novu OP pjesmu).
Da bi postao ovako veliki hit, Dandadan je morao spojiti subjektivno i objektivno, a u tome je i uspio. Anime je zapravo uspješno kombinirao visoko kvalitetnu produkciju s dobrom pričom i dobrim likovima, što glavnim, što sporednim, i sve one elemente koje suvremena publika traži od jednog dobrog projekta. Je li malo razbacan na sve strane? Jest, neupitno, ali Dandadan nas na samom početku priprema i navikava na tu razbacanost, tako da u tom smislu odmah znate na čemu ste i anime vas dosljedno vodi kroz taj neobično dobar kaos.
Dobro smo predvidjeli da će se ova formula svidjeti gledateljima, a nakon što danas pogledamo Evil Eye, u novom ćemo vam tekstu reći hoće li anime nastaviti u istom pravcu. Do tada, uživajte još malo u sjajnoj pjesmi!