Streaming naslov Na vrhu svojom radnjom istražuje moć i utjecaj tehnoloških lidera. Također, bavi se i tamnom stranom umjetne inteligencije. Jedna od odlika filma su realni, sarkastični i vrlo britki dijalozi. U ovom filmu Jesseja Armstronga glavne uloge tumače Steve Carell , Jason Schwartzman, Ramy Youssef i Cory Michael Smith. Ako volite satire, ovo je pravi izbor za vas.
Na streaming platformi Max odnedavno je dostupan film Na vrhu (Mountainhead, 2025.), koji se na vodi kao HBO originalni sadržaj. Kao scenarist i redatelj iza njega je stao Jesse Armstrong, koji je najpoznatiji kao kreator popularne i uspješne serije Nasljeđe (Succession, 2018.- 2023.). Ovaj film njegov je prvi dugometražni redateljski projekt.
Upozorenje na AI
Inspiraciju za njega pronašao je u svijetu tehnoloških milijardera i njihovom utjecaju na društvo. Točnije, istraživao slučaj Sama Bankman-Frieda, osramoćenog kripto investitora, što ga je potaknulo da napiše scenarij. Armstrong je tijekom produkcije prilagođavao scenarij kako bi odražavao stvarne geopolitičke promjene, uključujući izmjene u prikazima međunarodnih sukoba.
Svojom radnjom istražuje moć tehnoloških lidera, njihovu moralnu ambivalentnost i utjecaj na globalne krize. Važna stavka u samoj strukturi priče je veliki značaj ima i uloga AI (umjetne inteligencije) u današnjem društvu. Armstrong kroz film prikazuje i upozorava kako AI tehnologije, poput generativnih modela i deepfake sadržaja, može izbrisati granicu između stvarnosti i fikcije, stvarajući svijet u kojem je istina relativan pojam.
Tehnološki poduzetnik Hugo “Pučko” Van Yalk (Jason Schwartzman), tehnološki poduzetnik koji osjeća da je u sjeni moćnijih kolega, organizira okupljanje na svom imanju Mountainhead. Poziva trojicu svojih bogatijih i utjecajnijih prijatelja kako bi stekao njihovo priznanje i pokazao da pripada njihovom krugu: Venisa “Ven” Parisha (Cory Michael Smith), vlasnika društvene mreže Traam, koja je vrlo ekstremna verzije postojećih i širi dezinformacije, Jeffa Abredazija (Ramy Youssef), vlasnika Biltera, AI kompanije za provjeru činjenica, te Randalla Garretta (Steve Carell), investitora koji se suočava s terminalnom bolešću.
Iako Pučko želi da okupljanje bude prilika za umrežavanje i potvrdu njegove vrijednosti, razgovori brzo prelaze u sukob interesa. Ven želi kupiti Bilter kako bi ublažio posljedice koje Traam stvara, dok Jeff odbija prodaju, znajući da njegov AI postaje sve vredniji kako se globalna nestabilnost pogoršava. Randall se nada pronaći transhumanističko rješenje za svoju bolest, a Pučko očajnički traži investicije za svoju aplikaciju za meditaciju, u nadi da će napokon steći priznanje.
Briljantni dijalozi
Oni provode rituale poput ispisivanja svoje neto vrijednosti na prsa ružem za usne, simbolizirajući opsesiju bogatstvom i statusom. Kako se svijet izvan imanja raspada – vlade gube kontrolu, financijski sustavi kolabiraju – njihovi razgovori postaju sve očajniji. Također, vide priliku da zavladaju i svijetom. No, kako se njihovi razgovori zaoštravaju, postaje jasno da Jeffovo odbijanje suradnje ugrožava ambicije ostalih, čineći ga opasnim protivnikom u igri moći.

Ovaj Amstrongov film solidna je satira koja u jednom trenutku prelazi u gotovo apsurdnu crnu komediju. Njegova najveća vrijednost su briljantni, realni, sarkastični i vrlo britki dijalozi. Moramo napomenuti da sadrže i vrlo inteligentne reference koje daju, primjerice, jasne aluzije na stvarne tehnološke mogule i političke lidere (prikriveni komentari o Elonu Masku ili Marku Zuckerbergu, društvena mreža Traam neodoljivo vuče na ime američkog predsjednika Donalda Trumpa) a tu su i filozofske rasprave o moći i etici koje se oslanjaju na ideje Nietzschea ili Hannah Arendt.
To ne treba čuditi jer je Amstrong već serijom Nasljeđe pokazao koliko je nadaren za to. Na to se nadovezuje i njegov prikaz tehnoloških mogula kao karikatura ali takav prikaz niti u jednom trenutku nije se odrazio na realnost ambicija kojima oni teže. Također, njegovi likovi nalaze se u nekoj svojevrsnoj “sivoj zoni” etike jer njihove odluke balansiraju između osobnih interesa i društvenih posljedica (npr., vjera da manipulacija informacijama putem aplikacijeTraam može dugoročno oblikovati društvo na “koristan” način).
Kao manu filma treba istaknuti da je prilično neujednačenog ritma a neki njegovi dijelovi djeluju pomalo razvučeno. Za prvu polovicu filma možemo reći da je redateljski bolje i čvršće odrađen (sukobi između likova su jasni a dijalozi su vrhunski). U drugoj polovici radnja naglo ubrzava i postaje sve kaotična i apsurdistička (neki ozbiljan ton filma iz prve polovice u potpunosti se izgubio).
Realan i aktualan
Za Jasona Schwartzmana (Queer, 2024.) i Ramyja Youssefa (Uboga stvorenja/Poor Things, 2023.) treba reći odskaču u svojim glumačkim izvedbama. U svoje likove unijeli su veliku dozu slojevitosti i autentičnosti. Nekako se čini da su i scenaristički njihovi likovi dobili više pažnje, što su oni i na najbolji mogući način i iskoristili.
Steve Carell (Čovjek iz sjene/Vice, 2018., Foxcatcher, 2014.) nije loš kao filozofski nastrojeni i vrlo proračunati ali i vrlo ranjivi investitor (suočen s opakom bolešću). Cory Michael Smith (Saturday Night, 2024.) unio je u svoj lik hladnu, proračunatu i manipulativnu energiju koja itekako podsjeća na stvarne tehnološke mogule. Uglavnom, što se tiče glume njih četvorica, kao nositelji čitavog filma, odradili su svoje i više nego solidno.
Sve u svemu, film Na vrhu donosi sasvim dovoljno smijeha svojim balansiranjem između satire i neke ozbiljne (aktualne) društvene kritike. Također, uspješno izaziva i nelagodu i po tom pitanju vrlo je realan i aktualan (manipulacija informacijama itekako je prisutna u svim medijima danas). Na neki način on je briljantna analiza današnjeg društva koja ostavlja snažan dojam. Ako volite satire, ovaj film redatelja Jesseja Armstronga pravi je izbor za vas.