M3GAN 2.0 redatelja Gerarda Johnstonea donosi vizualno raskošan, akcijski i žanrovski osvježen nastavak koji se svjesno udaljava od horora originalnog filma. Kombinirajući znanstvenu fantastiku, tehnološki triler i etičke dileme, film širi originalni svijet i postavlja temelje za ambicioznu franšizu. Uz sve promjene, jedno ostaje isto – M3GAN je i dalje glavno lice priče.
Kad je film M3GAN stigao početkom 2023., nitko nije očekivao da će android-lutka s baletnim pokretima i ubilačkim instinktom postati pop-kulturni fenomen. Snimljen sa skromnim budžetom od 12 milijuna dolara, film je zaradio višestruko više – preko 180 milijuna diljem svijeta. Kao lik, M3GAN je lansirana među najprepoznatljivije horor ikone desetljeća, a njezina je popularnost eksplodirala na društvenim mrežama zahvaljujući viralnim scenama i memovima.
Najstrašniji algoritam od svih
U kina je upravo stigao M3GAN 2.0 (2025.), nastavak koji ponovno režira Gerard Johnstone, zadržavajući tako autorski pečat i tonalitet prvog dijela. Jedan od producenta filma je svestrani James Wan – scenarist, redatelj i producent – kojeg svi dobro pamtimo po franšizama Slagalica strave (Saw), Prizivanje (The Conjuring) – ovdje ostaje ključna kreativna sila, i to ne samo kao producent, već i kao koscenarist originalnog filma, što mu daje status arhitekta M3GAN univerzuma od samih početaka.
Njegovo iskustvo u hororu i radu s nadnaravnim, ali i emocionalno slojevitim likovima, jasno je osjetljivo i u ovom nastavku, koji nastoji proširiti svijet M3GAN i žanrovski zakoračiti prema tehnologiji, etici i osobnoj odgovornosti. Nastavak tako ne pokušava samo ponoviti formulu uspjeha, već nudi širenje mitologije, složenije emocije i jasnije uloge u tehnološkom ekosustavu koji sve više nalikuje stvarnosti.
Kako bi nastavila priču tamo gdje je stala, ali i zakoračila u novu fazu odnosa između čovjeka i stroja, ovaj nastavak kombinira obiteljsku dramu, tehnološki triler i novu dozu horora. On je svojevrsni horor-hibrid koji zna da je majčinstvo (i odrastanje) ponekad najstrašniji algoritam od svih. Tako se radnja odvija dvije godine nakon što je M3GAN, čudo umjetne inteligencije, postao nestašan i krenuo u ubilački (i besprijekorno koreografirani) pohod te potom uništen, Gemma (Allison Williams), kreatorica M3GAN-a, postala je poznata autorica i zagovornica vladinog nadzora nad umjetnom inteligencijom.
Ne znajući to, moćni obrambeni dobavljač ukrao je i zloupotrijebio temeljnu tehnologiju za M3GAN kako bi stvorio oružje vojne klase poznato kao Amelia (Ivanna Sakhno), ultimativna špijunka za infiltraciju ubojica. Ali kako se Amelijina samosvijest povećava, ona postaje odlučno manje zainteresirana za primanje naredbi od ljudi. Ili za njihovo zadržavanje u blizini.
Neponavljanje kao glavni adut
S budućnošću ljudskog postojanja na kocki, Gemma shvaća da je jedina opcija oživjeti M3GAN (Amie Donald, glas Jenne Davis) i dati joj nekoliko nadogradnji, čineći je bržom, jačom i smrtonosnijom. Dok se njihovi putevi sudaraju, originalna lutka s umjetnom inteligencijom uskoro će sresti sebi ravnu.

Najveći adut ovog filma je njegova sposobnost da se ne ponavlja. Umjesto da kopira formulu prethodnika, M3GAN 2.0 širi svijet, povećava uloge i uvodi nove tematske slojeve, od etike umjetne inteligencije do pitanja kontrole nad tehnologijom. Vizualno, film koristi estetiku retro-futurizma i stilizirane akcije, s jasnim utjecajem klasičnih SF-akcijskih filmova 80-ih i 90-ih. Po vlastitim riječima redatelj Johnstone bio je inspiriran filmovima poput Terminatora 2 (Terminator 2: Judgment Day, 1991.), RoboCopa (1987.) i Alien 2 (Aliens 2, 1986.) i to je itekako vidljivo (u potpuno pozitivnom smislu!).
Akcijske scene su dinamične, koreografirane s iznenađujućom elegancijom. Tu posebno trebamo istači završni obračun između M3GAN i Amelie, koji kombinira brutalnost i veliku dozu emocionalnog naboja. U tom ključnom okršaju sažima se sve što M3GAN 2.0 nastoji biti – žanrovski adrenalinska, ali emotivno motivirana priča o kontroli, zaštiti i granicama identiteta. Taj završni sudar nije samo borba između dviju tehnologija, nego i refleksija borbe oko toga tko – ili što – uopće zaslužuje pravo na budućnost.
No koliko god bio vizualno zavodljiv i tematski ambiciozan, M3GAN 2.0 nije bez svojih proklizavanja. Upravo u pokušaju da uravnoteži spektakl i introspekciju, film povremeno gubi ritam ili mekoću u razradi likova i njihovih motiva. Također, mali prigovor se može uputiti na prvi čin koji je pomalo prenatrpan i dramaturški zbrkan, s previše likova i informacija koje mu usporavaju početak.
M3GAN i dalje prva zvijezda filma
Na nedovoljnu razrađenost sporednih likova možemo i prestati gledati kao na manu, jer to očigledno postaje boljka većine filmova koji nam dolaze. Bit će da je u Hollywoodu uveden neki novi standard po tom pitanju. Možda više ne možemo očekivati da svaki lik u ovakvom filmu dobije svoj trenutak svjetla, ali to ne znači da ne žalimo što ga neki nisu dobili. Bilo kako bilo, u vremenu kad se kvantiteta često maskira kao kompleksnost, M3GAN 2.0 još uvijek uspijeva ostaviti dojam filma s glasom ali i svrhom.

Glumački, Allison Williams (Bježi/Get Out, 2017.) donosi nijansiraniju verziju Gemme, introspektivnu, krhku, ali odlučnu. Violet McGraw (Božićna zagonetka/A Christmas Mystery, 2022., M3GAN, 2022.) kao Cady pokazuje zrelost i emocionalnu dubinu. Posebno treba pohvaliti nastup Ivanne Sakhno (TV serija Ashoka, 2023.) u ulozi AMELIA-e, koja ostavlja hladan, prijeteći dojam a da ne sklizne u karikaturu.
Amelia se ističe kao rijetko kompleksan antagonist – hladna, precizna i zastrašujuće učinkovita, ali s tragovima unutarnje borbe koji je čine više od pukog stroja. Njezina prisutnost u filmu donosi emocionalnu težinu i intelektualni izazov koji nadilazi tipične “AI negativce” i ostaje u pamćenju dugo nakon odjavne špice.
No prava zvijezda i ovog nastavka ostaje M3GAN, čija kombinacija fizičke izvedbe Amie Donald i glasa Jenne Davis ponovno briljira. No, ovaj put s više ironije, ali i tragovima samosvijesti i unutarnjeg konflikta. Lutka više nije samo alat ili prijetnja. Sada nosi slojeve vlastitog identiteta, gotovo poput junakinje koja zna da je fikcija, ali se s time ne miri. Ta promjena čini M3GAN istodobno zastrašujućom i neočekivano emotivno bližom.
Žanrovski zaokret
M3GAN 2.0 možda nije sofisticiran kao prvi film, ali je zabavan, samosvjestan i dovoljno hrabar da promijeni žanr. Redatelj Gerard Johnstone odlučno udaljava film od njegovih hororskih korijena i ulazi u prostor znanstvene fantastike i akcijskog trilera. Redateljski pristup više ne gradi napetost kroz horor elemente, već kroz dinamiku, tempo i akcijske sekvence. Umjesto straha od nepoznatog, fokus je na kontroli tehnologije i etici umjetne inteligencije.
Vizualno i dramaturški, film se naslanja na klasične SF obrasce s tematskim naglaskom na odgovornost tvorca. Struktura je šira, s većim brojem likova, političkom pozadinom i digitalnim distopijama. Opaka i popularna M3GAN iz prvog nastavka ovdje dobiva novu dimenziju kao “redizajnirana” anti-junakinja s potencijalom za spasiteljski luk. Iako su tragovi horora prisutni, oni više služe kao podsjetnik nego temelj.
Žanrovski zaokret ne dolazi bez kompromisa jer film gubi dio identiteta koji je učinio prvi dio posebnim. No, u zamjenu nudi ambiciozniju i vizualno raskošniju reinterpretaciju koja otvara vrata razvoju šire franšize. Umjesto da se ponavlja, nastavak bira vlastiti smjer i pritom osvaja svoj prostor u širem žanrovskom krajoliku. S tom svježinom pristupa i dovoljno ideja koje guraju dalje, M3GAN 2.0 svakako zaslužuje priliku i gledanje na velikom platnu.