Nema sumnje da će 72. Pulski filmski festival ostati zapamćen po dominaciji dokumentarnih filmova – Zlatna arena za najbolji film pripala je redatelju Ivanu Ramljaku s Mirotvorcem, a nagrade su pripale i filmovima Fiume o morte! i Paviljon 6
Dokumentarni film Mirotvorac redatelja Ivana Ramljaka trijumfirao je na 72. Pulskom filmskom festivalu. Film producentske kuće Factum u potpunosti sastavljen od arhivskih materijala, koji gledatelja vraća u 1991. i otkriva pozadinu ubojstva zapovjednika osječke policije Josipa Reihl-Kira, osvojio je Zlatnu arenu za najbolji film, ali i nagradu za montažu, koja je pripala Damiru Čučiću.
Nije nikakvo pretjerivanje ako se kaže da su 72. Pulu obilježili – dokumentarci. Ne samo da je Mirotvorac odnio glavnu nagradu, nego je najviše priznanja, njih čak šest, pripalo filmu Fiume o morte!, fascinantnom križancu igranog i dokumentarnog filma redatelja Igora Bezinovića. Dominaciju dokumentarnog izričaja nadopunio je Goran Dević osvojivši s filmom Paviljon 6 Zlatnu arenu za izuzetan redateljski pristup.
Najbolji glumci na festivalu
Tako su igranim filmovima ostale – glumačke nagrade. Nina Violić i Filip Šovagović osvojili su glumačke Zlatne arene zahvaljujući filmu Dobra djeca, dok su u kategorijama za sporedne uloge trijumfirali Zrinka Cvitešić (Dražen) i Andrija Žunac (Zečji nasip). Nagradu Breza za najboljeg debitanta na festivalu, što obuhvaća sve kategorije, osvojio je mladi glumac Lav Novosel s ulogom u Zečjem nasipu.
Pogledajte cijeli popis nagrađenih, zajedno s obrazloženjima žirija u čijem su sastavu bili Silvestar Kolbas, Tomislav Pavlic, Tihana Lazović, Janko Popović Volarić i Jelena Paljan.
Velika Zlatna arena za najbolji film dodjeljuje se filmu Mirotvorac redatelja Ivana Ramljaka, producenta Nenada Puhovskog, scenarista Dragutina Hedla, Hrvoja Zovka, Ivana Ramljaka i produkcijske kuće Factum.
„Film Mirotvorac iz arhivskog materijala oblikuje portret čovjeka čija je uloga u povijesti ostala prešućena, iako je mogla promijeniti njezin tijek. U toj gesti vraćanja glasa zaboravljenom pojedincu, Josipu Reichl – Kiru, film nenametljivo ali snažno progovara o vrijednosti izbora koji ne ostavljaju trag u novinskim naslovima, ali govore o ljudskosti. Priča o čovjeku kojeg se htjelo zaboraviti postao je film koji se ne može zaboraviti.”

Zlatna arena za režiju dodjeljuje se redatelju Igoru Bezinoviću za film Fiume o morte!.
„Koristeći različite stilske registre – od nadrealizma i ironije do duhovitosti i ludizma, vješto preplićući igrano i dokumentarno, u režiji koja od prvog do zadnjeg trenutka kontrolira to obilje materijala te precizno oblikuje ritam i ton filma, Igor Bezinović stvorio je razigran film koji istovremeno zabavlja, propituje te izmiče očekivanjima.“
Zlatna arena za izuzetan redateljski pristup dodjeljuje se Goranu Deviću za film Paviljon 6.
„Prikazujući prizore cijepljenja tijekom pandemije covida s opservacijskom distancom ali i velikim povjerenjem u ljude, redatelj Goran Dević pustio je situacijama da se razviju I govore same od sebe. U toj kolektivnoj neobičnosti I apsurdnosti redatelj je prvenstveno pronašao ljudsku potrebu za povezivanjem stvorivši film koji osvaja duhovitošću i toplinom. „
Zlatna arena za produkciju dodjeljuje se Vanji Jambrović i Tiboru Keseru za film Fiume o morte!, redatelja Igora Bezinovića.
„Produkcija filma Fiume o morte svojom predanošću poduprla je zahtjevnu režijsku koncepciju te iznijela ogroman pothvat spajanja prošlosti i sadašnjosti, masovnih scena, naturščika i kostimirane akcije omogućivši tako jedinstveno filmsko ostvarenje.“

Zlatna arena za najbolju glavnu mušku ulogu dodjeljuje se Filipu Šovagoviću za ulogu Nikole u filmu Dobra djeca, redatelja Filipa Peruzovića
„Filip Šovagović u filmu Dobra djeca donosi lik koji je duhovit i pomalo zajedljiv, ali uvijek ljudski blizak. Iza prividne jednostavnosti i lakoće krije tugu koja mu daje ranjivost i dubinu. “
Zlatna arena za najbolju glavnu žensku ulogu dodjeljuje se Nini Violić za ulogu Saše u filmu Dobra djeca, redatelja Filipa Peruzovića.
„Nina Violić u filmu Dobra djeca tumači lik žene koja iza hladne vanjštine skriva dubok unutarnji nemir i nezadovoljstvo. Svojom suzdržanom, preciznom glumom uspijeva prenijeti svu složenost lika ostavljajući snažan dojam upravo kroz ono što prešućuje.“
Zlatna arena za najbolju sporednu mušku ulogu dodjeljuje se Andriji Žuncu za ulogu Slavena u filmu Zečji nasip redateljice Čejen Černić Čanak.
„Kroz prigušenu glumu Andrija Žunac u filmu Zečji nasip nosi teret gubitka, osude i neizrečenih emocija, ostavljajući snažan dojam upravo svojom nenametljivom prisutnošću.“
Zlatna arena za najbolju sporednu žensku ulogu dodjeljuje se Zrinki Cvitešić za ulogu Biserke Petrović u filmu Dražen redatelja Danila Šerbedžije.
„Sugestivno utjelovljujući majku koja je istovremeno brižna i pretjerano zaštitnički nastrojena Zrinka Cvitešić ostvarila je slojevitu i emocionalno uvjerljivu ulogu.“
Nagrada Breza za najboljeg debitanta dodjeljuje se Lavu Novoselu za ulogu Marka u filmu Zečji nasip, redateljice Čejen Černić Čanak.
„Balansirajući između vlastitih osjećaja i očekivanja okoline, između snage i krhkosti, Lav Novosel u svom debitantskom nastupu osvaja nevjerojatnom sigurnošću. Polako popuštajući pred potisnutim emocijama koje nadiru poput vodene bujice, snažno nas veže uz svoj lik.“

Zlatna arena za oblikovanje zvuka dodjeljuje se Juliju Zorniku za film Zečji nasip, redateljice Čejen Černić Čanak.
„Kroz dojmljivo oblikovan zvučni pejzaž Julij Zornik uspijeva dočarati prijeteću prisutnost rijeke sugerirajući osjećaj napetosti i nelagode. Tome suprotstavlja nježne glazbene motive koji oslikavaju unutarnji svijet likova naglašavajući emocionalnu dubinu priče.“
Zlatna arena za masku dodjeljuje se Ivani Pralija za film Fiume o morte!, redatelja Igora Bezinovića.
„Pretvarajući građane Rijeke u povijesne figure maska u filmu Fiume o morte istovremeno evocira povijesnu epizodu i služi kao alat ironije, postajući time jedan od ključnih elemenata koji stvaraju originalan svijet ovog hibridnog dokumentarca.“
Zlatna arena za vizualne efekte dodjeljuje se Marinu Vuletiću za film Dražen, redatelja Danila Šerbedžije.
„Sekvence kreirane vizualnim efektima u filmu Dražen sažimaju tijek vremena i povezuju dijelove radnje, istovremeno služeći kao vizualno atraktivan predah u priči.“
Zlatna arena za glazbu dodjeljuje se Domasu Strupinskas za film Zečji nasip, redateljice Čejen Černić Čanak.
„Glazba Domasa Strupinskasa u filmu Zečji nasip precizno je i suptilno utkana u ritam filma. Upravo zbog te odmjerenosti djeluje snažno i sugestivno, prateći emocionalni naboj radnje koji raste poput nabujale rijeke.“
Zlatna arena za kostimografiju dodjeljuje se Tajči Čekada i Manueli Paladin za film Fiume o morte!, redatelja Igora Bezinovića.
„Kostimi u filmu Fiume o morte s jedne strane uvjerljivo oslikavaju povijesno razdoblje, dok s druge strane svojom povremeno namjernom i šaljivom nezgrapnošću donose filmu ironijski sloj, kao i kritički komentar.“
Zlatna arena za scenografiju dodjeljuje se Antonu Spazzapan za film Fiume o morte!, redatelja Igora Bezinovića.
„Spajajući prošlost i sadašnjost te smještajući povijesne elemente u suvremene prostore scenografija u filmu Fiume o morte stvara duhovit i apsurdan kontrast koji vizualno i značenjski obogaćuje film.“
Zlatna arena za montažu dodjeljuje se Damiru Čučiću za film Mirotvorac, redatelja Ivana Ramljaka.
„Koristeći gotovo isključivo arhivski materijal Damir Čučić u filmu Mirotvorac dokumentarne fragmente povezao je u snažnu filmsku priču postigavši napetost i ritam svojstvene žanru trilera. Ovaj dokumentarni film pratimo bez daha ostajući na kraju duboko potreseni.“
Zlatna arena za fotografiju dodjeljuje se Tomislavu Sutlaru za film Dobra djeca, redatelja Filipa Peruzovića.
„Kroz pažljivo oblikovano svjetlo i profinjene kompozicije Tomislav Sutlar gradi atmosferu melankolije i prolaznosti koju dosljedno provlači tijekom čitavog filma.“
Zlatna arena za scenarij dodjeljuje se Nikolini Bogdanović i Filipu Peruzoviću za film Dobra djeca, redatelja Filipa Peruzovića
„Samo s dva lika u jednom prostoru, kroz rijetke i šture dijaloge te mnogo tišina scenarij filma Dobra djeca prikazuje odnos dvoje ljudi – sestre i brata – o kojima mnogo više ne znamo nego što znamo, pa ipak ih osjećamo kao izuzetno slojevite likove. Unutar naizgled jednostavnog okvira, tiho i bez velikih gesti, ovaj scenarij sigurno i uvjerljivo gradi dramu prožetu finim humorom.“
Zlatna arena za casting dodjeljuje se Sari Jakupec za film Fiume o morte!, redatelja Igora Bezinovića.
„Casting u filmu Fiume o morte briljantno spaja fikciju i stvarnost, pretvarajući sam proces castinga u ključan dramaturški element filma. Uključivanjem građana Rijeke i autoironijskim pristupom, glumačka postava postaje produžetak režijske ideje, dajući filmu slojevitost i duhovitost.“