‘Until Dawn’: Preživjeti noć nikad nije bilo strašnije

Svi strahovi obistinjuju se u filmskoj adaptaciji popularne horor video igre ‘Until Dawn’ gdje se nikad ne zna što točno vreba iza ugla.

Službeni sinopsis: Godinu dana nakon što je njezina sestra Melanie misteriozno nestala, Clover i njezini prijatelji kreću u udaljenu dolinu u kojoj je nestala u potrazi za odgovorima. Istražujući napušteni centar za posjetitelje, uhodi ih maskirani ubojica i ubijaj jednog po jednog, no oni se tada probude i vraćaju se na početak te večeri. Zarobljeni u dolini, prisiljeni su proživljavati noć iznova i iznova – samo što je svaki put prijetnja drugačija, svaka postaje strašnija od prethodne. Nade imaju sve manje, grupa ubrzo shvaća da im je preostao ograničen broj smrti, a jedini način da pobjegnu je preživjeti do zore.

Until Dawn
Foto: Screen Gems/Sony

Ekranizacija video igre gdje je svaki izbor bitan

Until Dawn je survival horor video igra koja je izašla 2015. godine na PlayStationu gdje je svojom popularnošću nadmašila sva očekivanja PlayStation Studiosa i postala hit ne samo među igračima, već i na YouTubeu gdje su objavljivani isječci iz igre.

Igra je kreirana kao pravo filmsko iskustvo gdje igrači prate osmero likova na Blackwood planini koji moraju preživjeti noć. Pronalazak tragova koji bi mogli rasvijetliti misteriju te istraživanje planine i spilja u rukama su igrača, no postoji jedna stvar po kojoj je igra najpoznatija. Kada dođe do toga, igrači moraju odabrati što učiniti u danim situacijama; bilo to uzimanje u ruke određenog predmeta ili poteza koji označava život ili smrt ostalih likova gdje rezultati odabira određuju tijek igre. To znači da sama igra ima više završetaka koji ovise o igraču.

Ako vam se trenutačni ishod ne svidi, nema vraćanja unatrag nego je jedino moguće započeti cjelokupnu igru ispočetka. Until Dawn je u suštini kombinacija igre i filma jer nakon odigranog dijela dolaze cutscenes, animacije koje pokazuju što se dalje odvija bez uplitanja igrača. Kad je sama video igra osmišljena kao odličan interaktivni film, kako onda snimiti filmsku adaptaciju koja donosi nešto novo?

Until Dawn
Foto: Screen Gems/Sony

Razlike između video igre i filma ‘Until Dawn’

Mali spoiler za video igru: glavni negativci koje igrači trebaju poraziti u Until Dawn su wendigo, nadnaravna bića iz legendi sjevernoameričkih domorodaca koja su nekad bili ljudi ali su podlegli kanibalizmu i postali krvoločna stvorenja. Dok je fokus igre isključivo na njima, traileri filma dali su nam do znanja kako će wendigoi biti samo jedna od prijetnji za likove jer pojavljuje se još niz raznih stvorenja.

Radnja više nije smještena na snijegom prekrivene obronke već u dolinu, likova u filmu je gotovo upola manje, ali će svaki od njih umirati više puta što će definitivno nadoknaditi njihovu brojku. Video igra se može igrati puno puta i na temelju igračevih odabira svaki puta netko drugi može umrijeti i radnja teče u drugom smjeru što znači i drukčiji rezultat. Film je taj koncept zadržao, ali na malo drukčiji način.

Nakon što likovi u filmu umru, vraćaju se na početak večeri i počinju noć iznova. Samo, pravila preživljavanja se mijenjaju jer svaki puta se bore protiv različite prijetnje koja zahtijeva drukčiji pristup; od maskiranih ubojica, opsjednutih stvorenja, parazita, wendigoa, te svega ostalog. Ali, svi likovi imaju ograničen broj života i jedini način da prežive je dočekati zoru.

Until Dawn
Foto: Screen Gems/Sony

Tako bi se jednu noć u filmu moglo definirati kao započinjanje igre ispočetka, i to je ono što je iznenadilo fanove Until Dawna, poglavito zato što se pojavljuje puno više stvorenja od samog wendigoa. Redatelj filma David F. Sandberg pojasnio je takav pristup.

To je ono što mi se jako svidjelo kod scenarija kad sam ga pročitao, a to je da nije samo pokušavao prekopirati igru. Jer igra je nešto najbliže interaktivnom filmu što sam igrao, i ona je uglavnom već 10-satni film. Ako ga se sreže na dva sata ili tako nešto, jednostavno više ne bi bilo isto. Mislio sam da je stvarno briljantno imati resetiranje postavljeno u film tako da i dalje možete dobiti istu stvar kao kod igre gdje je igrate iznova i iznova i donosite različite odluke kako biste mogli vidjeti različite smrti. Smatram da je to sjajan način da se to zadrži u obliku filma u filmu koji nije interaktivan.”

Obilje horor podžanrova u jednom

Kako se svaku noć pojavljuje drukčija prijetnja za protagoniste filma, to znači da je i priroda djelovanja stvorenja koja ih nastoje uhvatiti drukčija. Until Dawn se ne može svrstati u neki određeni podžanr horora.

Redatelj i scenaristi najavili su da sa svakom novom noći u filmu Until Dawn mijenja podžanr. Za ljubitelje horora ovaj film će pokriti sve – od body horora do nadnaravnog. Kad je likovima primjerice maskirani manijak za petama, film je u vodama slashera, wendigo spada pod folk horor i sl.

Until Dawn
Foto: Screen Gems/Sony

Praktični efekti umjesto CGI-a

Dok se nisu pojavili kompjuterom generirani efekti (CGI), za film i sve ostalo koristili su se oni praktični (SFX). Budući da ovdje govorimo o horor filmu to bi značilo da glumci vitlaju stvarnim, opipljivim, stvarima; primjerice sjekirama (koje izgledaju stvarno ali su najčešće od gume), i krv koja šiklja na sve strane je crvena boja koju članovi ekipe filma špricaju uz pomoć vrtnog crijeva ili polijevajući tekućinu na ventilator kako bi zasula glumce. To su samo jedni od mnogih primjera, a redatelj je želio koristiti upravo praktične efekte za Until Dawn kako bi stvorio realniji doživljaj.

Mada je CGI jeftiniji pristup, nerijetko može izgledati veoma loše, previše umjetno, i izbaciti gledatelja iz filma svojim izgledom. Horor je žanr gdje praktični efekti najbolje pristaju jer gotovo sva akcija, tj. nasilje, odvija se na blizinu.

Redatelj je oduvijek želio snimiti film koji je pun praktičnih efekata, i s Until Dawn uspio je ostvariti tu želju. Naravno, neke stvari poput čudovišta visokog 10 metara su morale biti CGI ali sve ostalo u filmu je ono rezultat praktičnih efekata, pozicije kamere, i montaže. Drugim riječima, što je snimljeno kamerom na setu – to je na filmu.

Tu i tamo je korišten vizualni efekt (VFX) gdje se, recimo, u sceni nalazi crv ispod kože glumice i digitalno se uklonio nabor kroz kojeg ide žica koja kontrolira njegove kretnje. I bez toga stvar izgleda uvjerljivo, ali ovako se ‘ispeglala’ scena.

Until Dawn
Foto: Screen Gems/Sony

Tko glumi u ‘Until Dawn’?

Likovi iz video igre se neće pronaći ovdje, već su za njegovu filmsku adaptaciju stvoreni novi. Ella Rubin (Anora, 2024., Tračerica, 2021.) je Clover, djevojka koja u društvu svojih prijatelja kreće u potragu za nestalom sestrom. Njoj se pridružuju Michael Cimino (S ljubavlju, Victor, 2020., Annabelle 3, 2019.) kao Max, Odessa A’zion (Hellraiser, 2022., Nashville, 2012.) kao Nina, Ji-young Yoo (Moxie, 2021., Freaky Tales, 2024.) u ulozi je Megan, i Belmont Cameli (The Alto Knights, 2025., Školsko zvono, 2020.) je Abe.

Maia Mitchell (Dobra nevolja, 2019., The Artful Dodger, 2023.) u ulozi je Cloverine nestale sestre Melanie, dok za William van der Vegtovog (Borba ili bijeg, 2025., Jack Ryan, 2018.) lika još nema informacija ali nagađa se kako bi on mogao biti lovac na wendigoe i ostala stvorenja.

Peter Stormare (Constantine, 2005., Fargo, 1996.) je jedini glumac ovdje koji je prisutan u video igri. Dok je ondje posudio glas (i izgled) psihijatru dr. Hillu koji se pojavljivao tijekom igre, ovdje će izgleda biti zaposlenik trgovine/benzinske pumpe imena Hill koji će upozoriti junake na opasnost koja vreba na mjestu kamo su se uputili.

Until Dawn

Tko stoji iza filma ‘Until Dawn’?

Until Dawn režira horor veteran David F. Sandberg koji je snimio na desetke kratkih horor filmova, dok je Kad se svjetla ugase (2016.) postao njegov prvi dugometražni film temeljen na kratkoj verziji istog kojeg je snimio godinama ranije. Film je postao ogroman hit, a uspješan niz nastavio je s Annabelle: Početak (2017.), superherojskim Shazam! (2019.), i manje uspješnim Shazam! Bijes bogova (2023.).

Sandberg nije mogao sakriti oduševljenje što se napokon vraća u horor žanru kojeg toliko voli s Until Dawn, a kojeg je snimio prema scenariju Garyja Daubermana (franšiza Ono, trilogija Annabelle) i scenaristice Blair Butler (Park užasa, 2018., Polaroid, 2019.).

U kinima od 24.04.

Trailer:

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          GLUMCI: Ella Rubin, Michael Cimino, Odessa A’zion, Ji-young Yoo, Belmont Cameli, Maia Mitchell, Peter Stormare, Willem van der Vegt
          REŽIJA: David F. Sandberg
          SCENARIJ: Gary Dauberman, Blair Butler
          PRODUCENTI: Asad Qizilbash, Carter Swan, David F. Sandberg, Lotta Losten, Roy Lee, Gary Dauberman, Mia Maniscalco
          IZVRŠNI PRODUCENTI: Charles Miller, Hermen Hulst
          ŽANR: horor, misterija

          O autoru

          kinofilm
          Privacy Overview

          This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.