Više od 250 filmova iz čitavog svijeta bit će prikazano na Sarajevo Film Festivalu od 16. do 23. kolovoza, a mi vam donosimo (vrlo subjektivan) izbor onoga što ne smijete propustiti.
U petak, 16. kolovoza, počinje 30. izdanje Sarajevo film festivala, najveće regionalne filmske manifestacije. SFF specifičan je po tome što se primarno fokusira na kinematografije Jugoistočne Europe, Ukrajine i južnog Kavkaza pa je ovo šansa da se upoznamo i s nekim manjinskim produkcijama i temama, jer iskustvo nam govori da je mnoge od takvih ostvarenja kasnije, nakon festivalskih zatvaranja, nemoguće naći.
Očekivanja od jubilarnog izdanja velika su, a publika će imati priliku vidjeti više od 250 filmova iz čitavog svijeta, od čega 57 u natjecateljskom programu organiziranom u četiri sekcije – igranoj, dokumentarnoj, kratkometražnoj i studentskoj. Brojne festivalske projekcije izmjenjivat će se u nizu odnosno u preklapanjima do petka, 23. kolovoza, a filmova je u svakoj kategoriji toliko da je nužno dobro se informirati i organizirati, ovdje je sve što treba znati: sff.ba.
Filmovi se mogu gledati tijekom čitavog dana, na više lokacija u gradu; uz Narodno pozorište i gradska kina još je nekoliko prostora uređeno specijalno za večernje projekcije na otvorenom. Dio programa prikazivat će se i u tuzlanskom te mostarskom ljetnom kinu, a putem platforme Festivala program će biti dostupan on-line i gledateljima u cijeloj Bosni i Hercegovini.
Danis Tanović otvara jubilarni SFF
Festival se otvara premijerom filma Nakon ljeta bh. oskarovca Danisa Tanovića, otočke dramedije snimane na Prviću, s hrvatskom glumicom Anjom Matković u glavnoj ulozi koja, uz Nikolu Kuprešanina i Tanovića, supotpisuje scenarij. Film otvaranja istovremeno će se gledati na više gradskih lokacija, a prikazuje se izvan konkurencije, s obzirom da je Festival sudjelovao u njegovoj produkciji.
Selektirani su i nagrađivani radovi hrvatskih autora, pa tako Čovjek koji nije mogao šutjeti, kratki film kojim je Nebojša Slijepčević trijumfirao u Cannesu te dokumentarci El Shatt – nacrt za utopiju Ivana Ramljaka, Paviljon 6 Gorana Devića i Naša djeca Silvestra Kolbasa. U selekciji dokumentarnih filmova krasna je Loxy (r. Thanasis Kafetzis, Dimitris Zahos), grčki doks o djevojci s Down sindromom koja potpisuje ugovor s atenskim nacionalnim kazalištem kao prva osoba s posebnim potrebama u povijesti.
Vratimo se još načas hrvatskom filmu, nakon premijere na festivalu u Karlovyim Varyima, pa Zlatne Arene u Puli te projekcije na Festivalu evropskog filma Palić, i u Sarajevu će biti prikazana kontroverzna Proslava redatelja Bruna Ankovića i scenaristice Jelene Paljan snimljena prema istoimenom kraćem romanu Damira Karakaša. Zbivanja pratimo kroz vizuru mladog dezertera iz ustaške vojske gdje se, kako je to scenaristički postavljeno, zatekao neosviješteno i praktički slučajno. Kraj je rata, snijeg samo što nije, on se skriva u ličkoj šumi dok se u flešbekovima izlistavaju njegova sjećanja na surovo odrastanje. Kamera je izuzetna, vizualni segment filma dojmljiv i pamtljiv, a tema polarizirajuća i potentna za diskusije nakon gledanja.
Koje filmove pogledati na Sarajevo Film Festivalu
Kad govorimo o ekranizacijama, u prilici smo vidjeti još dva kvalitetna ostvarenja snimljena prema literarnim predlošcima, ponajprije rumunjski Sveti tjedan (Holy Week, r. Andrei Cohn), slobodnu adaptaciju klasiku Iona Luce Caragialea. Dvosatna drama gledatelja odbacuje u provincijsko, izrazito antisemitsko okruženje s kraja 19. stoljeća; premda su seljani naoko složni i slični, iz podteksta njihovih razgovora kuljaju predrasude. Leiba, vlasnik seoskog prenoćišta, u konfliktu je sa svojim zaposlenikom kojeg na koncu otpusti. Problem je što je prvi Židov, drugi Kršćanin; kad uvrijeđeni sluga najavi da će se osvetiti, i to u Velikom tjednu, gostioničara (ne)opravdan strah počne sluđivati do te mjere da nadalje pratimo urušavanje njegove ličnosti i transformaciju iz žrtve u nasilnika.
U ponudi je i francuska drama Po vlastitoj slici (A son image / In His Own Image, r. Thierry de Peretti), gdje se u analepsama pripovijeda o borbi za korzičku neovisnost. Scenarij je pisan prema romanu koji potpisuje gonkurovac Jérôme Ferrari.
Sva tri spomenuta filma bave se bližom ili daljnjom prošlošću, pa je trenutak za preporuku još jednog povijesnog naslova iz festivalskog izbora, naime, Đavolje kupke (Des Teufels Bad / The Devil’s Bath, r. Severin Fiala, Veronika Franz), austrijskog pseudo horora premijerno prikazanog na Berlinaleu. U tom jezovitom, a iznad svega duboko tužnom filmu prekrasne fotografije i sjajne glume (Anja Plaschg!) fikcionaliziraju se zbivanja iz mračnih davnina germanofonih krajeva. Tamošnje žene, prema istraživanjima, kad bi zapale u depresiju (u narodu se takvo stanje nazivalo đavoljom kupkom) nisu se odlučivale na samoubojstvo, nego bi u nastojanju da se spase ovozemaljskih muka pribjegle počinjenju ma kakvog zločina, najčešće čedomorstva.
Računica je bila ova: nedjelo je moralo biti dovoljno ozbiljno da ih neopozivo osudi na smrt, ali manje sramotno od suicida, kako bi ipak uspjele dobiti odrješenje grijeha. Potpuno suluda, morbidna i bezizlazna situacija u filmu je mudro i umjetnički spretno obrađena, minimalistički, u low key dramatici. I ovdje kao u Svetom tjednu svjedočimo psihičkom pomračenju mlade, zdrave osobe koja bi u prihvatljivijim društvenim okolnostima vjerojatno živjela funkcionalno pa i sretno.
Koji slavni gosti dolaze u Sarajevo
U kategoriji Regionalne premijere vizualno i ugođajno intrigantna je grčko bugarska Arkadija (Arcadia, r. Yorgos Zoios), u isti mah film ceste i film misterije u kojem se dvoje medicinara nađu u neugodnoj istrazi bizarnog slučaja, a sve u fotogeničnom krajoliku i pomaknutom, somnabulnom ozračju. U okviru Svjetskih premijera veselimo se drami Majka Mara gdje Mirjana Karanović, koja film i autorski potpisuje, igra uspješnu ženu i samohranu majku; očajna zbog smrti sina, zbližit će se s njegovim najboljim prijateljem.
Program Pretpremijera Serije predstavit će sedam serijala s područja bivše Jugoslavije, izdvajamo drugu sezonu bh. krimi serije Kotlina s potpisom Danisa Tanovića i Amre Bakšić Čamo.
Kinoscope Surreal okuplja ostvarenja s fantastičnim elementima i nadrealnim zapletima, u toj kategoriji naglasak stavljamo na norvešku horor dramu Počivali u miru (Handling the Undead, r. Thea Hvistendahl), kao primjer sofisticirane i kompleksnije varijante zombi žanra. U adaptaciji istoimenog bestselera Johna Ajvidea Lindquista tri se osloanske obitelji suočavaju s neobjašnjivim – njihovi pokojnici vraćaju se odjednom u život.
U programu Kinoscope estetikom i poetikom zavodi kineski Crni pas (Black Dog, r. Guan Hu) smješten u grad na rubu pustinje Gobi gdje se bivši zatvorenik, a sada šinter, povezuje s jednim psom; spašavajući lutalice, spašava i vlastitu dušu.
Važan je moment festivala i retrospektiva palestinskog redatelja i glumca Elije Suleimana, široj publici najpoznatijeg po tragikomediji Božja intervencija (Divine Intervention) nagrađenoj 2002. u Cannesu, koji će u Sarajevu održati masterclass, tj. interaktivno predavanje. Publika će prisustvovati i majstorskim klasama Meg Ryan, Alexandera Paynea, Johna Turturra i Corda Jeffersona. Oskarovac Jefferson ovogodišnji je počasni gost koji dolazi predstaviti svoj nagrađivani film Američka fikcija (American Fiction).
Naglašavamo da je ovo tek malen i subjektivan odabir iz raskošne festivalske ponude. Suvišno je i podsjećati, uz međunarodnu vidljivost i važnost koju Festival utemeljen 1995. godine, tijekom opsade grada, ima za struku i kritiku, njegova simbolička vrijednost za Sarajevo, za ljude, neiskaziva je. SFF-u želimo sretan rođendan i još mnogo zvjezdanih jubileja, a gledateljima vrhunsku celuloidnu zabavu!