Koje filmove gledati na jubilarnom 30. Sarajevo Film Festivalu

Više od 250 filmova iz čitavog svijeta bit će prikazano na Sarajevo Film Festivalu od 16. do 23. kolovoza, a mi vam donosimo (vrlo subjektivan) izbor onoga što ne smijete propustiti.

U petak, 16. kolovoza, počinje 30. izdanje Sarajevo film festivala, najveće regionalne filmske manifestacije. SFF specifičan je po tome što se primarno fokusira na kinematografije Jugoistočne Europe, Ukrajine i južnog Kavkaza pa je ovo šansa da se upoznamo i s nekim manjinskim produkcijama i temama, jer iskustvo nam govori da je mnoge od takvih ostvarenja kasnije, nakon festivalskih zatvaranja, nemoguće naći.

Očekivanja od jubilarnog izdanja velika su, a publika će imati priliku vidjeti više od 250 filmova iz čitavog svijeta, od čega 57 u natjecateljskom programu organiziranom u četiri sekcije – igranoj, dokumentarnoj, kratkometražnoj i studentskoj. Brojne festivalske projekcije izmjenjivat će se u nizu odnosno u preklapanjima do petka, 23. kolovoza, a filmova je u svakoj kategoriji toliko da je nužno dobro se informirati i organizirati, ovdje je sve što treba znati: sff.ba.

Filmovi se mogu gledati tijekom čitavog dana, na više lokacija u gradu; uz Narodno pozorište i gradska kina još je nekoliko prostora uređeno specijalno za večernje projekcije na otvorenom. Dio programa prikazivat će se i u tuzlanskom te mostarskom ljetnom kinu, a putem platforme Festivala program će biti dostupan on-line i gledateljima u cijeloj Bosni i Hercegovini.

Danis Tanović otvara jubilarni SFF

Festival se otvara premijerom filma Nakon ljeta bh. oskarovca Danisa Tanovića, otočke dramedije snimane na Prviću, s hrvatskom glumicom Anjom Matković u glavnoj ulozi koja, uz Nikolu Kuprešanina i Tanovića, supotpisuje scenarij. Film otvaranja istovremeno će se gledati na više gradskih lokacija, a prikazuje se izvan konkurencije, s obzirom da je Festival sudjelovao u njegovoj produkciji.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Selektirani su i nagrađivani radovi hrvatskih autora, pa tako Čovjek koji nije mogao šutjeti, kratki film kojim je Nebojša Slijepčević trijumfirao u Cannesu te dokumentarci El Shatt – nacrt za utopiju Ivana Ramljaka, Paviljon 6 Gorana Devića i Naša djeca Silvestra Kolbasa. U selekciji dokumentarnih filmova krasna je Loxy (r. Thanasis Kafetzis, Dimitris Zahos), grčki doks o djevojci s Down sindromom koja potpisuje ugovor s atenskim nacionalnim kazalištem kao prva osoba s posebnim potrebama u povijesti.

          Vratimo se još načas hrvatskom filmu, nakon premijere na festivalu u Karlovyim Varyima, pa Zlatne Arene u Puli te projekcije na Festivalu evropskog filma Palić, i u Sarajevu će biti prikazana kontroverzna Proslava redatelja Bruna Ankovića i scenaristice Jelene Paljan snimljena prema istoimenom kraćem romanu Damira Karakaša. Zbivanja pratimo kroz vizuru mladog dezertera iz ustaške vojske gdje se, kako je to scenaristički postavljeno, zatekao neosviješteno i praktički slučajno. Kraj je rata, snijeg samo što nije, on se skriva u ličkoj šumi dok se u flešbekovima izlistavaju njegova sjećanja na surovo odrastanje. Kamera je izuzetna, vizualni segment filma dojmljiv i pamtljiv, a tema polarizirajuća i potentna za diskusije nakon gledanja.

          Koje filmove pogledati na Sarajevo Film Festivalu

          Kad govorimo o ekranizacijama, u prilici smo vidjeti još dva kvalitetna ostvarenja snimljena prema literarnim predlošcima, ponajprije rumunjski Sveti tjedan (Holy Week, r. Andrei Cohn), slobodnu adaptaciju klasiku Iona Luce Caragialea. Dvosatna drama gledatelja odbacuje u provincijsko, izrazito antisemitsko okruženje s kraja 19. stoljeća; premda su seljani naoko složni i slični, iz podteksta njihovih razgovora kuljaju predrasude. Leiba, vlasnik seoskog prenoćišta, u konfliktu je sa svojim zaposlenikom kojeg na koncu otpusti. Problem je što je prvi Židov, drugi Kršćanin; kad uvrijeđeni sluga najavi da će se osvetiti, i to u Velikom tjednu, gostioničara (ne)opravdan strah počne sluđivati do te mjere da nadalje pratimo urušavanje njegove ličnosti i transformaciju iz žrtve u nasilnika.

          U ponudi je i francuska drama Po vlastitoj slici (A son image / In His Own Image, r. Thierry de Peretti), gdje se u analepsama pripovijeda o borbi za korzičku neovisnost. Scenarij je pisan prema romanu koji potpisuje gonkurovac Jérôme Ferrari.

          Coca Cola Open Air Cinema i ove će godine nuditi sjajnu atmosferu (Foto: Adi Kebo / SFF)

          Sva tri spomenuta filma bave se bližom ili daljnjom prošlošću, pa je trenutak za preporuku još jednog povijesnog naslova iz festivalskog izbora, naime, Đavolje kupke (Des Teufels Bad / The Devil’s Bath, r. Severin Fiala, Veronika Franz), austrijskog pseudo horora premijerno prikazanog na Berlinaleu. U tom jezovitom, a iznad svega duboko tužnom filmu prekrasne fotografije i sjajne glume (Anja Plaschg!) fikcionaliziraju se zbivanja iz mračnih davnina germanofonih krajeva. Tamošnje žene, prema istraživanjima, kad bi zapale u depresiju (u narodu se takvo stanje nazivalo đavoljom kupkom) nisu se odlučivale na samoubojstvo, nego bi u nastojanju da se spase ovozemaljskih muka pribjegle počinjenju ma kakvog zločina, najčešće čedomorstva.

          Računica je bila ova: nedjelo je moralo biti dovoljno ozbiljno da ih neopozivo osudi na smrt, ali manje sramotno od suicida, kako bi ipak uspjele dobiti odrješenje grijeha. Potpuno suluda, morbidna i bezizlazna situacija u filmu je mudro i umjetnički spretno obrađena, minimalistički, u low key dramatici. I ovdje kao u Svetom tjednu svjedočimo psihičkom pomračenju mlade, zdrave osobe koja bi u prihvatljivijim društvenim okolnostima vjerojatno živjela funkcionalno pa i sretno.

          Koji slavni gosti dolaze u Sarajevo

          U kategoriji Regionalne premijere vizualno i ugođajno intrigantna je grčko bugarska Arkadija (Arcadia, r. Yorgos Zoios), u isti mah film ceste i film misterije u kojem se dvoje medicinara nađu u neugodnoj istrazi bizarnog slučaja, a sve u fotogeničnom krajoliku i pomaknutom, somnabulnom ozračju. U okviru Svjetskih premijera veselimo se drami Majka Mara gdje Mirjana Karanović, koja film i autorski potpisuje, igra uspješnu ženu i samohranu majku; očajna zbog smrti sina, zbližit će se s njegovim najboljim prijateljem.

          Up Next
          You can skip ad in
          SKIP AD >
          Ad will start in..
          Advertisement
          Uključi zvuk
          LIVE
           / 
          • Speed1
          • Subtitles
          • Quality
          • Audio
          Quality
            Speed
            • 2x
            • 1.5x
            • 1.25x
            • 1x (Normal)
            • 0.5x
            Subtitles
              Audio
                Embed this video:
                Copy
                Copy video link:
                Copy
                Chapters
                  • Copy video url at current time
                  • Fullscreen Exit Fullscreen
                  This content is private
                  Submit
                  Please enter valid password!
                  Age Verification
                  By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
                  ENTER
                  or
                  EXIT
                  Coming Next
                  CANCEL

                  Program Pretpremijera Serije predstavit će sedam serijala s područja bivše Jugoslavije, izdvajamo drugu sezonu bh. krimi serije Kotlina s potpisom Danisa Tanovića i Amre Bakšić Čamo.

                  Kinoscope Surreal okuplja ostvarenja s fantastičnim elementima i nadrealnim zapletima, u toj kategoriji naglasak stavljamo na norvešku horor dramu Počivali u miru (Handling the Undead, r. Thea Hvistendahl), kao primjer sofisticirane i kompleksnije varijante zombi žanra. U adaptaciji istoimenog bestselera Johna Ajvidea Lindquista tri se osloanske obitelji suočavaju s neobjašnjivim – njihovi pokojnici vraćaju se odjednom u život.

                  U programu Kinoscope estetikom i poetikom zavodi kineski Crni pas (Black Dog, r. Guan Hu) smješten u grad na rubu pustinje Gobi gdje se bivši zatvorenik, a sada šinter, povezuje s jednim psom; spašavajući lutalice, spašava i vlastitu dušu.

                  Važan je moment festivala i retrospektiva palestinskog redatelja i glumca Elije Suleimana, široj publici najpoznatijeg po tragikomediji Božja intervencija (Divine Intervention) nagrađenoj 2002. u Cannesu, koji će u Sarajevu održati masterclass, tj. interaktivno predavanje. Publika će prisustvovati i majstorskim klasama Meg Ryan, Alexandera Paynea, Johna Turturra i Corda Jeffersona. Oskarovac Jefferson ovogodišnji je počasni gost koji dolazi predstaviti svoj nagrađivani film Američka fikcija (American Fiction).

                  Naglašavamo da je ovo tek malen i subjektivan odabir iz raskošne festivalske ponude. Suvišno je i podsjećati, uz međunarodnu vidljivost i važnost koju Festival utemeljen 1995. godine, tijekom opsade grada, ima za struku i kritiku, njegova simbolička vrijednost za Sarajevo, za ljude, neiskaziva je. SFF-u želimo sretan rođendan i još mnogo zvjezdanih jubileja, a gledateljima vrhunsku celuloidnu zabavu!

                  O autoru

                  O autoru