Ralje slave 50. rođendan: Pola stoljeća straha

Pola stoljeća nakon što je prvi put prestrašio gledatelje diljem svijeta, Spielbergov legendarni triler Ralje i dalje je sinonim za ljetni blockbuster. Ovaj filmski klasik ne samo da je redefinirao industriju, već je lansirao Spielberga u zvjezdanu orbitu i ostavio neizbrisiv trag u pop-kulturi.

Davne 1975., film Ralje (Jaws), Stevena Spielberga, natjerao je publiku da dvaput razmisli prije ulaska u more. Pola stoljeća kasnije, ovaj pionirski ljetni triler o divovskom morskom psu i dalje je nezaobilazna ljetna filmska poslastica.

Podsjetimo, radnja filma smještena je u fiktivni primorski gradić Amity na američkoj obali, u jeku ljetne sezone. Mještane i turiste zaprepasti niz smrtonosnih napada velike bijele psine – ogromnog morskog psa. Lokalni šerif Martin Brody (Roy Scheider), unatoč pritiscima gradonačelnika da se incidenti zataškaju, odlučan je zaštititi kupače. U pomoć mu priskaču mladi morski biolog Matt Hooper (Richard Dreyfuss) i iskusni lovac na morske pse, Quint (Robert Shaw). Ova neobična trojka isplovljava na starom brodiću Orca u lov na golemu psinu, što kulminira napetim dvobojem čovjeka i prirode na otvorenom moru. Uz spomenute glavne glumce, u filmu se pojavljuju i Lorraine Gary kao Brodyjeva supruga Ellen te Murray Hamilton kao tvrdoglavi gradonačelnik Vaughn.

Film koji je Spielberga učinio zvijezdom

Iza kamere se, pak, okupila impresivna ekipa koja je i zaslužna za uspjeh Ralja. Naime, film je režirao tada 27-godišnji Steven Spielberg kojem su Ralje bile tek četvrti film u karijeri, ali ujedno prvi veliki hit koji ga je lansirao među holivudske zvijezde. Iako do tada relativno neiskusan u igranim filmovima (iza sebe je imao tek jedan kinofilm i nekoliko TV projekata), producenti Richard D. Zanuck i David Brown prepoznali su njegov talent i povjerili mu ekranizaciju romana Petera Benchleyja. Upravo je autor romana napisao i prve verzije scenarija, koje je kasnije, tijekom snimanja, doradio Spielbergov prijatelj Carl Gottlieb. Veliki doprinos dao je i skladatelj John Williams, čija je minimalistička, ali izuzetno efektna glazbena tema postala zaštitni znak filma i jedna od najprepoznatljivijih melodija u povijesti kina. Zlokobni dvotonski motiv za morskog psa toliko je ključan da je Spielberg duhovito izjavio kako Ralje bez Williamsove glazbe ne bi bile ni upola strašne.

Ralje
Zbog filma, mnogi su u ljeto 1975. izbjegavali kupanje u moru (Foto: Universal)

Ralje su, pokazalo se, bile prekretnica u Spielbergovoj karijeri. Naime, nakon ovog megahita postao je traženi redatelj u Hollywoodu. Film je zaradio golem novac i stavio Spielberga u sam vrh industrije, pa je mladi redatelj od studija dobio odriješene ruke za buduće projekte. Već sljedeći film (Bliski susreti treće vrste/Close Encounters of the Third Kind, 1977.) radio je s puno većim budžetom i kreativnom slobodom, a Ralje su ujedno postavile temelje njegovoj kasnijoj karijeri punoj blockbuster uspješnica. Spielberg je kasnije govorio da snimanje Ralja “nije smjelo uspjeti” jer je produkcija bila izuzetno teška, ali upravo mu je taj film osigurao status vizionara i omogućio da snima što poželi. Zapravo možemo reći da su upravo Ralje stvorile Spielberga kakvog danas poznajemo.

Uspjeh po svim kriterijima

Ralje su objavljene 20. lipnja 1975. i postigle su ogroman (i financijski i kritički) uspjeh. Za tadašnje pojmove, film je imao neviđeno široku distribuciju jer ga je Universal lansirao istodobno u čak 450 kina širom SAD-a. No, agresivna marketinška kampanja, koja je uključivala bombardiranje TV reklamama, intervjue i prodaju predmeta vezanih uz film, stvorila je golemo iščekivanje kod publike, pa se rizik isplatio. Redovi pred kinima bili su beskrajni, a Ralje su samo u prvom mjesecu prikazivanja zaradile 60 milijuna dolara te su ispisale povijest kao prvi film koji je zaradio više od 100 milijuna dolara na američkim kinoblagajnama. Do kraja prikazivanja, film je utržio više od 470 milijuna dolara globalno.

Ni kritičari nisu skrivali oduševljenje filmom, a pohvale su upućene i Spielbergovoj režiji te glumačkim izvedbama, posebno karizmatičnom Robertu Shawu, ali ipak najviše tehničkim dostignućima, unatoč zahtjevnom snimanju u moru.

Film je ovjenčan i trima Oscarima – za najbolju montažu, najbolju originalnu glazbu (John Williams) i najbolje zvučne efekte, a bio je nominiran i za najbolji film te godine.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Prvi ljetni blockbuster

          Kulturološki, efekt Ralja bio je ogroman. Publika je bila istinski prestrašena viđenim pa su mnogi, nakon gledanja filma, to ljeto izbjegavali kupanje u moru. Osim toga, zabilježeno je i povećanje prijava uočavanja morskih pasa duž obale. Nažalost, film je, s jedne strane, pridonio i demonizaciji morskih pasa u očima javnosti pa su godinama nakon izlaska zabilježeni masovni izlov i trofejni lov na morske pse inspirirani strahom koje je film potaknuo. Ipak, s druge strane, donio je i nešto dobro jer su Ralje pokrenule trajnu javnu fascinaciju morskim psima, što je dovelo do brojnih dokumentaraca i popularizacije programa poput Discoveryjevog “Shark Week”.

          Ralje su promijenile i filmsku industriju. Naime, pokazale su studijima moć ljetnog termina i blockbuster formule: napeti film s upečatljivom idejom + masovna promocija + široka distribucija = rekordna zarada. Time je praktički rođen koncept “ljetnog blockbustera” jer do tada nije bilo uvriježeno da veliki filmovi izlaze ljeti. Upravo nakon Ralja, ljetna sezona postala je najvažnije doba za velike studijske hitove, što traje sve do danas.

          Izazovna produkcija

          Sama produkcija Ralja prerasla je u zasebnu legendu. Naime, snimanje je bilo toliko izazovno da su priče iza kulisa gotovo jednako slavne kao i sam film. Jedan od zanimljivih podataka svakako je i onaj da je snimanje Ralja trebalo trajati 55 dana s budžetom od oko 4 milijuna dolara, no produžilo se na čak 159 dana, a budžet je narastao do 9 milijuna dolara. Film je sniman u oceanu (otok Martha’s Vineyard u Massachusettsu) što je tada bio presedan jer se tada obično snimalo u bazenima i studijima. Spielbergova odluka da snima na otvorenom moru dovela je do niza kašnjenja jer je oprema tonula, sunce bi zašlo prije nego što je išta snimljeno, a nepredvidivi valovi i vremenski uvjeti svakodnevno su remetili plan. Lokalni ribari rugali su se ekipi ostavljajući im mrtve morske pse pred vratima produkcijskog ureda, a problema je bilo i s mehaničkim morskim psima. Naime, za potrebe filma izrađena su tri mehanička modela velike bijele psine (svaki je koštao oko 250.000 dolara), no iako su u testnom bazenu modeli radili besprijekorno, u slanoj vodi bila je to prava katastrofa. Već prvog dana snimanja jedan mehanički morski pas potonuo je na dno mora, a slana voda prouzročila je koroziju i kvarove motora, pa su modeli stalno otkazivali. Svake noći mehanički morski pas morao je biti ispražnjen, očišćen i prebojan da bi idući dan uopće mogao funkcionirati. To se na koncu nije pokazalo lošim jer je Spielberg bio prisiljen pokazivati ga manje na ekranu, što je povećalo napetost. Tako je publika je uglavnom čula i naslućivala prisutnost psine (uz pomoć Williamsove glazbe), prije nego što ju je vidjela.

          ralje
          Tijekom snimanja, puno problema bilo je mehaničkim modelima velike bijele psine (Foto: Universal)

          Očekivano, spektakularni uspjeh Ralja potaknuo je snimanje čak tri nastavka, no niti jedan nije nadmašio originalni film. Zanimljivo, Spielberg i Benchley nisu bili uključeni u njihove realizacije.

          Podsjetimo, Ralje 2 (Jaws 2, 1978.) publiku su vratile na Amity otok, a i neke likove: šerifa Brodyja (Roy Scheider), njegovu suprugu (Lorraine Gary) i gradonačelnika (Murray Hamilton). Režiju je preuzeo Jeannot Szwarc nakon što je Spielberg odbio sudjelovati. Ralje 2 su solidan, ali konvencionalan nastavak – nude više iste premise (drugi morski pas napada), ali s manje svježine i napetosti. Kritika ih smatra najboljim od nastavaka, no to nije teško s obzirom na kasnije filmove.

          Treći nastavak, Ralje 3 (Jaws 3-D, 1983.), pokušao je iskoristiti tada popularan 3D efekt. Radnja je premještena u zabavni morski park (SeaWorld na Floridi) gdje potomci velike bijele psine prave kaos. Glumačka postava je potpuno nova (mladog biologa glumi Dennis Quaid, a pojavljuje se i Louis Gossett Jr.). Film je režirao Joe Alves (koji je radio scenografiju na prva dva filma). Nažalost, Ralje 3 kritike su pokopale zbog slabog scenarija i oslanjanja na 3D trikove.

          Četiri filma, ali samo jedan “pravi”

          Četvrti (i zasad posljednji) film, Ralje: Osveta (Jaws: The Revenge, 1987.), otišao je u bizarnom smjeru. Priča prati udovicu Ellen Brody (Lorraine Gary) koja vjeruje da ju u Karibima progoni isto ono zloćudno čudovište koje je proganjalo i njezinu obitelj u prva dva filma. Da, morski pas ovdje doslovno ima “osvetničku misiju”. U filmu glumi i oskarovac Michael Caine, no ni to ga nije spasilo pa se Ralje: Osveta često spominju u kontekstu najgorih nastavaka ikada snimljenih.

          Dakle, iako Ralje kao franšiza broje četiri filma, za većinu fanova prave su samo one prve – originalne Ralje iz 1975. koje i nakon 50 godina stoje nezaobilazno kao kralj ljetnih blockbuster-hitova. Sve kasnije možda su u nekim trenucima uzburkale krv gledatelja, ali ne i izazvale šok kao originalni film koji i nakon 50 godina ne gubi na popularnosti. Štoviše, za mnoge filmofile, originalne Ralje postale su nezaobilazan dio ljetnog rituala. Tome pridonosi i činjenica da svakog ljeta televizije, kina i festivali diljem svijeta posegnu za ovim klasikom kako bi publici ponudili provjerenu morsku avanturu. A ove godine, u povodu jubileja, studio Universal priredio je niz događaja u čast Ralja. Primjerice, američka TV mreža NBC će točno na datum obljetnice u udarnom terminu ponovno emitirati Ralje, uz posebno snimljen uvod Stevena Spielberga prije filma. Originalni film, ali i sva tri nastavka, bit će dostupni na streaming servis Peacock, a izdano je i novo Blu-ray kolekcionarsko izdanje filma s dokumentarcem o snimanju Ralja. Naravno, bit će organizirane i kinoprojekcije.

          Nema, sumnje, Ralje su više od filma. One su fenomen koji traje već pola stoljeća. Svakog ljeta iznova nas podsjete da se istinski filmski klasici ne “troše”. Naprotiv, s vremenom postaju sve veći, a mi možemo samo reći: Ralje, sretan rođendan!

          O autoru

          kinofilm
          Privacy Overview

          This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.