‘Jujutsu Kaisen’: Globalni fenomen koji zbunjuje koliko i očarava

U domaća kina stiže još jedan anime film, ovoga puta iz univerzuma popularnog serijala Jujutsu Kaisen. Film će, kao i nedavni Dandadan film, ponoviti kraj prethodne sezone i premijerno prikazati prve dvije epizode nove sezone, a kako je ovo prvi put da Jujutsu Kaisen dolazi u domaća kina, odlučili smo približiti serijal za sve one koji nisu detaljno upoznati o čemu se radi.

Povijest Jujutsu Kaisen serijala prilično je komplicirana i puna je zanimljivih detalja. Autor serijala je enigmatični Gege Akutami, koji je navodno rođen 1992. godine i koji je javnosti gotovo pa nepoznat (ne postoji nijedna potvrđena fotografija Gegea Akutamija izvan Mechamaruovog kostima), osim kao nacrtana jednooka mačka koja je njegov svojevrsni avatar u komunikaciji s javnošću.

Prije nego što je stvorio Jujutsu Kaisen napisao je nekoliko kraćih radova, među kojima je posebno zanimljiva četverodijelna manga Tokyo Metropolitan Curse Technical School. Zašto baš ova manga? Pa upravo je to bila preteča Jujutsu Kaisena i upravo ta manga služi kao temelj za svijet koji će Akutami izgraditi kasnije.

Što biste trebali znati o Jujutsu Kaisenu?

Sam naziv Jujutsu Kaisen zapravo je neologizam. Riječ „jujutsu“ na japanskom znači čarobnjaštvo ili magija, dok je „kaisen“ neologizam koji je nastao kombiniranjem kanjija za „rotirati“ i „borba“; doslovno, naslov znači „Rotirajuća borba čarobnjaka“, ali uglavnom se prevodi kao „Borba čarobnjaka“. Ono što je važno naglasiti je da iako ova manga jest čisti fantasy, nema tu nikakve magije same po sebi, već nadnaravnih sposobnosti koje se baziraju na kletvama, negativnoj energiji i posebnim nadljudskim vještinama i moćima koje protagonisti imaju i koriste u borbi protiv Kletvi i drugih čudovišnih stvorenja.

Glavna manga serijalizirana je od 2018. do 2024. godine te je sabrana u 30 tankobon izdanja, međutim vratimo se na već spomenutu Tokyo Metropolitan Curse Technical School. U toj je mangi Akutami prvi puta uronio u ovaj svijet, a naslovna lokacija primarni je centar „operacija“ u Jujutsu Kaisenu, s obzirom da su svi glavni likovi povezani uz tu školu. Međutim, u toj izvornoj mangi Akutami se fokusirao na lik Yute Okkotsua, koji je trebao biti glavni lik cijelog serijala, ali Akutami je odlučio napraviti mali revamp i zamijeniti Yutu s Yujijem Itadorijem kada je krenuo s radom na Jujutsu Kaisenu. Istovremeno, Tokyo Metropolitan Curse Technical School kasnije je preimenovan u Jujutsu Kaisen 0 te je postao službeni prequel Jujutsu Kaisena, što je na kraju ispalo sjajno jer je Yutina priča jedan od najboljih elemenata cijelog serijala.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Priča se može opisati kao nekakav blend između Bleacha i Tokyo Ghoula, a treba reći da je na samom početku Akutami pokazao iznimnu autorsku kvalitetu. Priča je bila uvjerljiva, prilično originalna, a opet je pratila sve odrednice shonen mangi, što je uz krajnje zanimljive likove – među kojima se posebno istaknuo Satoru Gojo, koji će, iako sporedni lik, postati najprepoznatljivije lice cijelog serijala – bilo dovoljno da manga postane hit.

          I dok je dosta vremena Akutami bio poznat po tome što je pazio na kontinuitet, posebice detalje, to se s vremenom počelo gubiti. I dok nije neobično da kvaliteta priče neke mange fluktuira s vremena na vrijeme pa čak i da kraj bude jako kaotičan i ispodprosječan u odnosu na početak, Akutami je uspio dovesti priču do kraja na način koji ne samo da se nije svidio skoro nikome, nego je bio neinventivan, razočaravajući i prilično glup. Dobro, budimo iskreni, nije ga baš zas**o kao Ishida s Tokyo Ghoulom, ali je zblesan slično kao i izvorni kraj Bleacha, s tim da je Kubo imao dobar razlog zašto je zbrzao kraj mange i ispričao samo dio priče – ozbiljni zdravstveni problemi – dok je Akutamiju, kako se čini, jednostavno dojadilo pisati ovu priču pa nas je mjesecima verglao oko jedne točke u kojem smo gledali borbu za borbom bez pomaka, da bi onda završio to sve samo da se završi.

          Autoru nije poznato je li postoji netko tko je bio zadovoljan s načinom kako je Akutami završio mangu, ali to je sada gotova stvar i tu više ne možemo ništa učiniti. Ostaje činjenica da je unatoč tome Jujutsu Kaisen jedna od najprodavanijih i najpopularnijih mangi u povijesti, odnosno da se radi o globalnom megahitu koji nije moguće preskočiti.

          Akutamijeva (ne)ljubav prema likovima

          Jedna od stvari koje od samoga početka nisu štimale s ovom mangom, ili – da budemo precizniji – nisu bile konzistentne jest Akutamijev tretman vlastitih likova. Kada radite ovako velike serijale, jasno je da uvijek imate i neke epizodne likove, neke potpuno nevažne likove, gimmick likove, ali i potrošne likove koji služe tu samo da bi pogurali priču u nekom smjeru ili razvili određenog lika. I to je okej, taj dio kod Akutamija nije problematičan.

          Problematično je to što je njegov tretman glavnih ili važnih sporednih likova na trenutke bio toliko hirovit i frivolan da vam nije bilo jasno što taj čovjek uopće radi. Jedini likovi koji su, čini se, bili pošteđeni toga bili su Yuji i Yuta, međutim Yuji je bio previše stereotipan shounen protagonist da bi se izdigao, dok je Yuta nastao kao prequel lik i tu je uspio dobiti bolju razradu, a u glavnoj je priči uglavnom bio kul protagonist čiji smo povratak jedva čekali.

          Tako su neki likovi dobili prilično maćehinski tretman, poput Nanamija ili Nobare, koji su imali izrazit potencijal i dobre temelje, ali Akutami je odlučio bataliti sve to i jednog jednostavno offati, a drugu potpuno isključiti iz najvažnijeg arca mange, a onda ju „čudesno“ (čitaj: u maniri one slave, „somehow, Palpatine survived“) vratio na kraju samo da ne bi pobio nikog od glavne trojke. I dok, okej, Nobara nije zaslužila umrijeti kao i Romeo, Megumi definitivno jest, ali Megumi je Megumi pa je on preživio apsolutno nemoguće, dok su drugi voljeni likovi umirali k’o pokošeni jer nisu Megumi.

          S lijeva na desno: Yuji Itadori, Megumi Fushiguro, Satoru Gojo, Nobara Kugisaki (foto: MAPPA)

          Ono što su fanovi često zamjerali Akutamiju jest otvoreni protekcionizam određenih likova koji nije imao neko jasno narativno opravdanje, a najbolji primjer za to je upravo Megumi. Njega je Akutami, čini se, volio i zato je Megumi preživio x puta teže stvari od nekih drugih likova, što je problem, jer je osnova temeljem koje je Megumi preživio bila nepostojeća ili, u najboljem slučaju, vrlo tanka.

          S druge strane, Akutami je otvoreno iskazivao svoju netrpeljivost prema Gojou – nije čak bila ni tajna da ga je mrzio, bio je vrlo eksplicitan na Twitteru – ali ga je održavao na životu do samoga kraja jer je bio najpopularniji lik u serijalu pa su i urednici i on bili svjesni da bi Gojov prerani odlazak bio velik udarac za serijal. To ga nije spriječilo da ga eliminira u gotovo četvrtini priče prije velebnog povratka koji je zaključen nezasluženim antiklimaksom.

          Mogli bismo detaljno proći kroz još niz likova u priči, ali jasno vam je otprilike o čemu se radi. Ovo je znakovita činjenica tim više što je Jujutsu Kaisen ponudio nekoliko istinski sjajnih likova, što protagonista, što antagonista, tako da ostaje velik žal što su neki od njih dobili nedostojan tretman, ali za to je trebalo još 50-ak poglavlja, minimalno, a izgleda da Akutami nije imao živaca za još.

          Anime, utjecaj i „Nova velika trojka“

          Prije zaključka, voljeli bismo još reći par riječi o značaju i utjecaju Jujutsu Kaisena za suvremeno animanga tržište. Kao što smo rekli, manga je jedna od najuspješnijih u povijesti – kako po objektivnim, tako i po subjektivnim kriterijima – a anime adaptacija, koja je započela 2020. godine, jedan je od najgledanijih animea današnjice.

          To, ruku na srce, nije ništa neobično. MAPPA je dosad odrađivala sjajan posao na polju animacije, a najrecentnija sezona donijela nam je nekoliko scena s filmskom razinom animacijske kvalitete što je bila milina za gledati i što je samo dodatno podiglo cjelokupnu razinu adaptacije kao takve. Uz to, MAPPA je jedan od najvećih animacijskih studija u svijetu animea, tako da je anime profitirao i od samog imena.

          Ryomen Sukuna, glavni negativac serijala (foto: MAPPA)

          U tom pogledu, kada govorimo o novijim serijalima (pri čemu ne računamo povratak Bleacha, još uvijek aktualni One Piece ili nešto manje popularnog Boruta), Jujutsu Kaisen stoji rame uz rame s Demon Slayerom kao najznačajniji anime svoje generacije. Ova dva serijala tako čine neizostavni dio „Nove velike trojke“, a uglavnom im se pridodaje – s čime se autor ovog teksta slaže – i My Hero Academia, a ponekad i Attack on Titan, međutim potonji serijal ima previše problema da bi mogao biti dio ove trojke. I dok problemi Attack on Titana zaslužuju vlastiti tekst, ovdje samo želimo istaknuti da odjek jednostavno nije bio na razini ostala tri.

          U tom smislu treba istaknuti kako je „Nova velika trojka“ imala presudan utjecaj u cementiranju popularnosti animea kao žanra diljem svijeta. Ono što je originalna „Velika trojka“ (Bleach, Naruto, One Piece) započela, a to je pretvaranje izvorno japanskog žanra u globalni fenomen, to je „Nova velika trojka“ nastavila na dostojan način, upravo su Demon Slayer i Jujutsu Kaisen (MHA ipak ima nešto uži krug fanova, ne nužno brojčano manji, ali ciljane su grupe ipak nešto uže) tu odradili najveći dio posla. I u tome leži značaj Jujutsu Kaisena, unatoč svim nedostacima koje je manga imala.

          Novi film i nova sezona

          Za kraj, nešto o nadolazećem filmu, prije kritike koju ćemo isto napisati. Film je naslovljen Jujutsu Kaisen: Execution, a pretpremijerno dolazi 19. studenog, nakon čega kreće u redovnu kino distribuciju. Nakon uspjeha Demon Slayera i Chainsaw Mana, ne vidimo razlog zašto i Jujutsu Kaisen ne bi bio jednako uspješan.

          Gledatelji će moći vidjeti kraj Shibuya Incident Arca, odnosno sažetak najboljih dijelova prethodne sezone te prve dvije epizode nadolazeće treće sezone, koja će premijerno s prikazivanjem započeti 9. siječnja 2026. godine. Ta će nam sezona donijeti prvi dio Culling Game Arca, koji je zapravo preludij konačnom okršaju između protagonista i glavnih negativaca, Kenjakua i Sukune. Koliko će točno biti epizoda i kako će biti podijeljena treća sezona još uvijek ne znamo, ali ovaj batch epizoda što stiže u siječnju opisan je kao Part 1,  tako da – bit će toga za gledati.

          I to je, zapravo, to. Za one koji prate Jujutsu Kaisen, ovaj film će biti must-see zagrijavanje za treću sezonu, a za one koji to ne rade – nadamo se samo da će vam ovaj tekst pomoći u razumijevanju fenomena Jujutsu Kaisena i da će vam razjasniti zašto je ovo jedan od najvažnijih animea svih vremena.

          O autoru

          kinofilm
          Privacy Overview

          This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.