Put bez povratka: Nasljeđa šesti je nastavak uspješne i popularne horor franšize. Čekali smo ga punih četrnaest godina ali se isplatilo jer donosi jednu veliku dozu svježine u nju. Po pitanju inovativnih, kreativnih i brutalnih scena smrti ovaj nastavak naprosto je sjajan. Režiju potpisuju Zach Lipovsky i Adam Stein a film je definitivno jedan od najboljih filmova ove horor franšize.
FilmPut bez povratka (Final Destination, 2000.) redatelja Jamesa Wonga započeo je kultnu horor franšizu, donoseći priču o tinejdžeru koji predosjeti avionsku nesreću i spašava nekoliko svojih kolega, ali ubrzo shvaća da Smrt ne dopušta da joj se izmakne. Kritike filma bile su većinom pozitivne a slavni filmski kritičar Roger Ebert (1942.-2013.) pohvalio je njegovu originalnost i inteligentniji pristup unutar horor žanra.
Četrnaest godina “tišine”
Producenti su zadovoljno trljali rukama jer je ostvario veliki komercijalni uspjeh, snimljen je s budžetom od 23 a zaradio je impresivnih 112,9 milijuna dolara. Iza njega slijedilo su još četiri manje-više uspješna nastavka. Posljednji od njih bio je Put bez povratka 5 (Final Destination 5) redatelja Stevena Qualea, kojeg smo vidjeli 2011. godine i koji se smatra jednim od najboljih u franšizi (a i zaradom je bio na razini originalnog filma – zaradio je gotovo 159 milijuna a budžet mu je iznosio 40 milijuna dolara).
Nakon tog filma, slijedilo je četrnaest godina “tišine” ove franšize, pa je njegov najnoviji nastavak Put bez povratka: Nasljeđa (Final Destination: Bloodlines, 2025.) stigao nedavno u naša kina. Zbog mnogo godina čekanja na njega slobodno ga možemo nazvati reboot nastavkom, jer pokušava nanovo pokrenuti ovaj serijal. Uz reboot treba pridodati i “uspješan” jer je ostvario najbolji početni vikend u franšizi, zaradivši 102 milijuna dolara, a ukupno je u prvih sedam dana prikazivanja zaradio 116,9 milijuna dolara. Spomenimo da je budžet filma iznosio 50 milijuna dolara a brojke s kino blagajna daju naslutiti da će vrlo vjerojatno nadmašiti prethodne nastavke u ukupnoj zaradi.
Priča prati Stefani Reyes (Kaitlyn Santa Juana), studenticu koju muči noćna mora katastrofe iz 1968. godine, rušenje Skyview Restaurant Towera. U tim njenim strašnim vizijama glavni akter je njena baka Iris (kao mladu glumi ju Brec Bassinger). Ona je tada prevarila Smrt, ali to sada dolazi na naplatu. Stefani odlazi kod nje i postaje posljednja nada svoje obitelji, jer Iris (u starijoj dobi glumi ju Gabrielle Rose) pogiba pred njom. Prije nego što je izgubila život, Iris je uspjela Stefani dati svoje zabilješke i upute kako se obraniti od Smrti.
Upgrade poznate priče
Nemilosrdna Smrt dolazi po Stefaninu obitelj, uzimajući jednog po jednog člana, slijedeći nasljedni put. U borbi za preživljavanje, pridružuju joj se brat Charlie Reyes (Teo Briones) i majka Darlene Reyes (Rya Kihlstedt), koja isprva odbacuje teoriju o sudbini ali uviđa da njezina majka nije govorila besmislice. Oni pronalaze i zagonetnog JB-a (Tony Todd), kojem je Iris spasila život u Skyview Restaurant Toweru, koji objašnjava Stefani zakonitosti sheme koju Smrti provodi te joj daje posljednje savjete kako da ju prevari uz opasku da “Smrt ne voli kad joj se petljaš u planove”…

Film Put bez povratka: Nasljeđa režirao je dvojac Zach Lipovsky i Adam Stein, koji su poznati s ne baš sjajnom ekranizacijom animirane serije Svemoguća Kim (Kim Possible, 2002. – 2007.) te SF trileru Freaks (2018.). Za scenarij su se pobrinuli Guy Busick i Lori Evans Taylor, talentirani scenaristi poznati po radu na horor filmovima. Busick je napisao scenarije za poznate Spremni ili ne (Ready or Not, 2019), Vrisak (Scream, 2022.) i Vrisak VI (Scream VI, 2023.), dok je Taylor radila na filmu Duhovi prošlosti (Bed Rest, 2022). Malu pomoć pružio im je John Watts (Wolfs, 2024.).
Ono što se odmah treba reći je da ovaj novi nastavak u franšizi Put bez povratka donosi doista jednu veliku dozu svježine. Scenaristička ideja da nema više “slučajno” odabranih koje naganja Smrt, već je sve to fokusirano na jednu obitelj (i priču koja se proteže desetljećima unatrag) je jednostavna ali genijalna. To je doista jedan pravi pozitivni upgrade kompletne priče.
I dalje klasična formula franšize
Inovativne, kreativne i brutalne scene smrti uvijek su bile zaštitni znak ove franšize su, a ovaj nastavak je po tom pitanju naprosto sjajan. Vizija urušavanja Skyview Restaurant Towera je odrađena briljantno u svakom detalju. Jedan od tih detalja je kovanica, koja se i u završnici filma na isti način vraća (nećemo spojlati!). U ovom nastavku brutalne stvari za Smrt odrađuju, vjetrokazi, kamioni za smeće, kosilice za travu, samoposlužni aparat za piće ali i MR uređaj (jedna od najbrutalnijih scena u filmu).
Sagledavajući scenarij filma u cjelini, mora se reći da je kvalitetan te da njegovi dijalozi djeluju prirodno. Ono što je mana je da su neki likovi vrlo površno napisani i tu su samo da odigraju ulogu žrtve i budu u kratkom roku likvidirani. Iako film ima nekoliko inovativnih zapleta i dalje se (možda) previše oslanja na poznate obrasce iz prethodnih nastavaka.
Redateljski film ostaje vjeran klasičnoj formuli franšize, ali svježina se itekako osjeća u segmentu specijalnih efekata te u nekoliko emocionalno snažnih trenutaka koje film sadrži. Redateljskom dvojcu Lipovsky i Stein treba uputiti pohvalu na odlično stvorenoj napetoj atmosferi u kojoj se naglašava element “neizbježne” sudbine (kroz ovaj film dobivate potvrdu da je smrt jedina sigurna stvar u vašem/našem životu/životima).
Nadnaravni oproštaj Tonyja Todda
Glavnu glumicu Kaitlyn Santa Juanu (Božić među prijateljima/We Need A Little Christmas, 2022.) treba svakako spomenuti. Dobro se nosi sa svojim likom, unoseći u njega uvjerljivu dozu emocija straha, odlučnosti i ranjivosti. Njezin lik je i najbolje napisan jer se ona mora nositi sa Smrti ne samo “fizički” već i psihološki (noćna mora, a kasnije i trauma vezana za obiteljsko nasljeđe).
Za Put bez povratka: Nasljeđa mora se dati i više nego solidna ocjena. U njemu se itekako osjeća dah svježine a fanovi horora u potpunosti će uživati u kreativnim, brutalnim scenama smrti i napetoj atmosferi. Treba dodati i odlično kombiniranje horora i humora, što mu daje veliku dozu zabave. Kao što je rečeno, ima svojih mana, na trenutke je predvidljiv, dosta se oslanja na vizualne efekte i možda je koju minutu predugačak. No, sve pozitivno i njegov odličan kraj (koji naprosto oduševljava) čine ga jednim od najboljih filmova ove franšize.

Na samom kraju spomenimo pokojnog Tonyja Todda (Candyman, 2021.), koji je preminuo u studenom prošle godine. Njegova emotivna i snažna glumačka izvedba lika JB ujedno je i njegov oproštaj od života, kroz koju je ostavio snažnu poruku o životu i smrti. I sve to ima pomalo nadnaravni prizvuk, koji se samo pojačava posljednjim riječima koje izgovara u filmu: “I intend to enjoy the time I have left. And I suggest you do the same. Life is precious. Enjoy every single second. You never know when… Good luck.“(“Namjeravam uživati u vremenu koje mi je preostalo. I predlažem da učinite isto. Život je dragocjen. Uživajte u svakoj sekundi. Nikad ne znaš kada… Sretno.“)… Počivaj u miru, Todd.