Akcijska komedija Borba ili bijeg debitantsko je ostvarenje redatelja Jamesa Madigana. Možemo ga opisati kao neobuzdanu i kaotičnu zabavu na čelu s komičnim Joshom Hartnettom, koja je ispunjena ultranasiljem i humorom. Ovo je naslov koji ljubitelji akcijskog filma nikako ne bi smjeli propustiti jer posjeduje impresivnu koreografiju borbi koja zadivljuje svojom inventivnošću.
James Madigan,stručnjak na području specijalnih efekata, stao je iza kamere te kao redatelj debitirao svojim prvim igranim filmom Borba ili bijeg (Fight of Flight, 2025.). Redateljski posao učio je i kao asistent redatelja na nekolicini poznatih filmova i TV serija (Transformers: Uspon zvijeri/Transformers: Rise of the Beasts, 2023., Meg: Predator iz dubina/The Meg, 2018., TV serija See, 2021.). Tome treba pridodati da se kao redatelj okušao na dvije TV serije – dokumentarnoj Medal of Honor (2018.; dvije epizode) i igranoj Runaways (2018.; jedna epizoda).
Urnebesni akcijski valovi
Scenarij za film napisali su Brooks McLaren, koji iza sebe ima samo scenarij za film How it Ends (2018.) i glumac D.J. Cotrona (oba nastavka filma Shazam), kojem je ovo prvi pisani rad. Njihova priča je žestoko akcijska a na svojim rubovima se dodiruje i teme iskupljenja te (ne)morala koji vlada u današnjem svijetu u pogledu ostvarivanja profita. U sve to utkana je i velika doza humora.
Tako je u središtu njihove priče Lucasa Reyesa (Josh Hartnett), bivšeg agenta tajne službe, koji živi u egzilu u Bangkoku žestoko se opijajući kako bi “izliječio” svoju depresiju. “Duh” je terorist kojeg se CIA želi dočepati kako god zna. Njegova prisutnost otkrivena je u Bangkoku a agent Hunter (Julian Kostov) o tome obavještava svoju šeficu Brunt (Katee Sackhoff). Ekipa koja bi se trebala pobrinuti za “Duha” je prilično daleko pa se Brunt odlučuje kontaktirati (nakon pune dvije godine) Lucasa. Ona je, inače, i glavni razlog zašto je zaglavio u Bangkoku.
Ona mu daje ponudu koju ne može odbiti pa on (nevoljko) pristaje na suradnju. Ukrcava se na avion za San Francisco, sa zadatkom da pronađe osobu koju nije moguće pronaći. Vrlo brzo otkrije da nije jedini “čovjek sa zadatkom” u avionu. Kada otkrije da u avionu svi plaćenici imaju njegovu sliku kao metu, nastaje sveopći kaos. Stjuardesa Isha (Charithra Chandran) pomaže mu da sačuva živu glavu….
Redatelj Madigan znalački se pozabavio McLarenovimi Cotronovim scenarijem. To je jedan zabavni miks naslova kao što su Brzina metka (Bullet Train, 2022.), Kill (2023.) te serijal John Wick. Rezultat svega je žestoki i vrlo nasilni akcijski film brzog ritma. Tu vas čekaju urnebesni akcijski valovi koji dolaze jedan iza drugoga. No, koliko je nasilan, toliko je i zabavan. I odmah treba naglasiti da je ovo film koji nije niti malo ozbiljan a na trenutke je i prilično apsurdistički (neki bi rekli – glupav). Sve što vidimo, uključujući i nasilje, je poput kakvog crtića.
Za scenarij moramo još dodati da ima sasvim solidne dijaloge te da je izbjegao upadanje u veće klišeje i zamke tipa “već viđeno”. Scenaristički dvojac McLareni Cotron tako gledateljima vrlo rano otkriva tko je “Duh” i tako izbjegava možebitnu zamku predvidljivosti. To otkrivanje identiteta odlično je iskorišteno u pogledu moralne karakterizacije tog lika i njegove borbe. Samim time, gledatelj istočasno prema tom liku razvija osjećaj simpatije (bez obzira na to što svoju borbu dotični lik provodi na prilično ekstreman način).
Komični Hartnett u ritmu Gorana Bregovića
Koreografija borbi doista je impresivna a zadivljujuća je njena inventivnost. Kako film odmiče tako postaje sve žešća i žešća te u svom drugom dijelu ulazi gotovo i u žanr horora, kada glavnu riječ igra “droga” i “motorna pila”. Tu ima krvi do koljena ali to sve niti jednog trenutka nije odbojno, već jako zabavno. Možda spojlamo ali doista moramo otkriti jednu malu zanimljivost koju će, vjerujemo, mnogi gledatelji sa smiješkom na licu popratiti gledajući film. Naime, tijekom jedne žestoke avionske šore kao glazbena podloga ide pjesma Gorana Bregovića Kalašnjikov, koja toj sceni daje dodatni kaotični ton.

Kvalitetu i izrazito zabavni ton filmu u velikoj dozi daje Josh Hartnett (Zamka/Trap, 2024., Oppenheimer, 2023.). Prije svega, za njega se ne može reći da ima karizmu akcijske zvijezde (niti je, budimo iskreni, ikada i dobio pravu priliku za to). Njegov lik, od početka do kraja, kreiran je vrlo komično (što dodatno naglašava njegov ton crtanog filma).
Hartnett se tako kroz film šeće u havajskoj košulji, ružičastoj majici i pidžami (ne baš savršenog broja). No, to ga ne sprečava da u “gladijatorskoj areni” unutrašnjosti aviona izvodi akcijske bravure i inovativne likvidacije svojih protivnika (svaka čast na bravurama s motornom pilom!). Ono što je itekako vidljivo je da je prilično uživao u ovoj ulozi… Kao i mi u njegovoj izvedbi!
Ovaj film je naslov koji ljubitelji akcijskog filma nikako ne bi smjeli propustiti. Možda mu je najveća mana što se previše oslanja na “laganu” priču prepunu ultranasilja a na stranu “gura” činjenicu da je njegov zaplet i sve što vidimo gotovo besmisleno (i lišeno svake zdrave logike). No, baš to je njegova privlačnost jer iza svega toga stoji neobuzdana iigh kaotična zabava na čelu su komičnim Hartnettom.
Spomenimo na kraju da ova akcijska komedija završava prilično naglo ali s vrlo otvorenim krajem, što samo po sebi kazuje da bi mogli vidjeti i njegov nastavak. Po svemu što se vidi, to je u potpunosti i zaslužio. Sve u svemu, ovaj debitantski film Jamesa Madigana njegov je odličan filmski prvijenac. U njegovom ubitačnom ritmu kaosa u avionu jednostavno se uživa.