Lukas Nola: Monografija kao sjećanje, arhiv i hommage

Sredinom ove godine objavljena je monografija posvećena Lukasu Noli, redatelju koji nas je prerano napustio. Knjiga donosi cjelovit pregled njegova stvaralaštva — od studentskih radova do posljednjih projekata. Urednički ju je oblikovao Tin Bačun, a s pravom ju odmah uvrštavamo među najvažnija djela o hrvatskim filmskim autorima.

Sredinom ove godine objavljena je monografija posvećena Lukasu Noli, jednom od najistaknutijih hrvatskih redatelja suvremenog doba, koji nas je prerano napustio krajem listopada 2022. godine. Bio je autor snažnog vizualnog rukopisa i izražene emotivne dubine, čiji je rad obilježio domaću kinematografiju posljednjih desetljeća. Njegov redateljski opus obuhvaća igrane filmove, televizijske serije, kazališne predstave i glazbene spotove.

Vrijedno izdanje

Rođen u Zagrebu 1964. godine, Nola je diplomirao filmsku i televizijsku režiju na Akademiji dramske umjetnosti. Bio je poznat po tome što je s jednakom strašću pristupao svakom mediju, brišući granice između žanrova i formi. U kazalištu je režirao predstave koje su se isticale atmosferom, preciznom mizanscenom i emocionalnom napetošću.

Na televiziji je surađivao na brojnim projektima, ostavljajući prepoznatljiv autorski trag i u tom formatu. Osim režije, bavio se i pisanjem — ne samo scenarija, već i poezije i pjesama. Njegovi stihovi otkrivaju istu onu ranjivost i introspektivnost koju je unosio u svoje likove na ekranu. Glazba je bila važan dio njegova izraza, ne samo kao element u filmovima, već i kao prostor osobne inspiracije.

Nslovnica monografije ‘Lukas Nola’ (Foto: Skladište znanja, DHFA)

Bio je redatelj koji je s posebnom pažnjom pristupao svakom izražajnom sredstvu – slici, dijalogu i zvuku — kako bi precizno prenio emociju i atmosferu. Njegov rad odlikovala je pažljivo oblikovana vizualna estetika i usmjerenost na psihološku razradu likova. Bio je aktivan i u obrazovanju, kao predavač i suradnik na Akademiji dramske umjetnosti, gdje je prenosio znanje mlađim generacijama filmskih autora.

Njegov doprinos hrvatskoj kulturi bio je nenametljiv, ali trajan — prepoznatljiv po utjecaju koji je ostavio na filmsku i umjetničku scenu. Monografija o Lukasu Noli donosi uvid u njegov stvaralački svijet, kroz tekstove, fotografije, intervjue i osobne zapise. Ona je vrijedan doprinos dokumentiranju stvaralaštva Lukasa Nole, pružajući uvid u njegov profesionalni put i umjetnički izraz, s ciljem da se njegovo nasljeđe sačuva i približi budućim generacijama.

Dublji i osobniji pristup

Mala posebnost ove monografije jest to što ju nije objavio neki hrvatski nakladnik, već je nastala u produkciji Udruge Skladište znanja, neprofitne organizacije posvećene promicanju kulture i obrazovanja. Ona je osnovana 2019. godine kao projekt solidarnosti unutar Europskih snaga solidarnosti te djeluje kao neprofitna organizacija usmjerena na promicanje kulture, obrazovanja, društvene odgovornosti i kreativnog izražavanja.

Okuplja mlade autore, istraživače i kulturne djelatnike s ciljem poticanja interdisciplinarnog dijaloga. Poseban naglasak stavlja na inkluzivnost, jednakost i razvoj inovativnih pristupa u kulturnom i obrazovnom sektoru. Skladište znanja organizira radionice, javne tribine, izdavačke projekte i suradnje s domaćim i međunarodnim partnerima.

Escort Lukas Nola
Kadar iz filma “Escort”, posljednjeg filma Lukasa Nole (Foto: Kinorama)

Ovaj izdavački projekt realiziran u suradnji s Društvom hrvatskih filmskih autora i producenata. Projekt je nastao iz potrebe da se očuva i dokumentira stvaralaštvo redatelja koji je obilježio hrvatski film. Udruga je pristupila izdanju s autorskom slobodom, bez komercijalnih ograničenja, što je omogućilo dublji i osobniji pristup temi. Time je monografija dobila karakter kulturnog dokumenta, a ne samo nakladničkog proizvoda.

Monografiju je urednički oblikovao Tin Bačun, dok su u ulozi suurednika sudjelovali filmski teoretičar Nikica Gilić i Dunja Ivezić, koja je ujedno bila zadužena za arhivsku građu i slikovni materijal. Vizualni identitet publikacije osmislila je Roberta Bratović, članica dizajnerskog kolektiva OAZA, čiji je pristup oblikovanju pridonio prepoznatljivoj estetskoj cjelovitosti izdanja.

Ona sadrži i priloge niz autora poput Jelene Modrić, Marka Pogačara, Višnje Pentić, Dušana Milenkovića, Ejle Kovačević, Dina Divkovića, Adriana Pelca, Nataše Govedić, Dejana Durića, Tomislava Šakića, Ane Đordić, Ivana Veljače, Irene Sever Globan, Dinka Štimca, Dragana Juraka, Karle Lončar, Deana Dude, Krunoslava Lučića, Marija Kozine, Tomislava Brleka, Željke Franulović i Ive Rosandić.

Cjelovit pregled stvaralaštva Lukasa Nole

Riječ je izdanju koje obuhvaća više od 450 stranica i predstavlja dosad najopsežniji pregled stvaralaštva jednog hrvatskog redatelja. Nastala je s namjerom da se autorov opus ne samo dokumentira, već i interpretira iz različitih stručnih i osobnih perspektiva. Sadržaj je strukturiran kroz tematske cjeline koje uključuju analitičke i kritičke tekstove o njegovim filmovima, poetici i autorskom pristupu.

Poseban dio čine intervjui s bliskim suradnicima, ponajprije direktorima fotografije, koji su s Nolom oblikovali vizualni identitet njegovih ostvarenja. Uvršteni su i ulomci scenarija te crtane knjige snimanja, koji svjedoče o njegovoj metodičnosti i preciznom promišljanju filmskog jezika. Također, monografija sadrži osobna pisma, novinske članke i refleksivne zapise koji otkrivaju intimniju dimenziju autorova rada.

Naslovnica knjige poezije Lukasa Nole (Foto: Vuković & Runjić)

Sadržajno, monografija obuhvaća cjelovit pregled Nolinog stvaralaštva, počevši od njegovih studentskih radova pa sve do posljednjih projekata. Zastupljeni su igrani i eksperimentalni filmovi, televizijske serije, kazališne predstave te manje poznati, ali izrazito osobni segmenti njegova rada. Tako su posebne cjeline posvećene su poeziji i glazbi, dvjema sferama koje su bile duboko utkane u njegov umjetnički izraz – 2021. godine objavio je zbirku pjesama Bilo je dobro, bilo je toplo a malo je poznato da je bio frontmen zagrebačke grupa Fuj Tajfel.

Monografija tako ne bilježi samo profesionalni opus, već i intimne prostore autorove inspiracije. Jedan od najemotivnijih dijelova knjige nosi naslov Sjećanja i okuplja osobne zapise Nolinih suradnika, studenata i prijatelja. U tom dijelu svoje su uspomene podijelili Goran Grgić, Jelena Miholjević, Lana Barić, Borna Zidarić, Saša Runjić i drugi.

Cjelina završava tekstom urednika Tina Bačuna pod naslovom Tuđa sjećanja i malo vlastite mašte – Umjesto pogovora, u kojem se iz intimne i refleksivne pozicije osvrće na proces nastanka monografije. Taj tekst funkcionira kao tiha posveta autoru, ali i kao svjedočanstvo o potrebi da se njegovo stvaralaštvo sačuva – ne samo kao arhiv, već i kao živa memorija.

Trajni zapis a ne klasična monografija

Tekstovi u monografiji ne ostaju u granicama stručne analize, već se često otvaraju prema osobnim refleksijama, intimnim zapisima i emotivnim prisjećanjima. Autori pišu iz pozicije bliskosti, suradništva ili generacijske povezanosti, čime se stvara emocionalno bogat kontekst oko Nolinog rada. U pojedinim prilozima prisutna je i poetska dimenzija, koja nadilazi faktografiju i otvara prostor za subjektivno tumačenje. Zahvaljujući toj raznolikosti, čitatelj dobiva ne samo uvid u redateljski opus, već i osjećaj prisutnosti autora među stranicama.

Kadar iz filma “Nebo sateliti” Lukasa Nole (Foto: Inter film)

Publikacija uključuje niz sadržajnih cjelina koje svjedoče o raznolikosti Nolinog stvaralaštva i njegovom preciznom pristupu filmskom izrazu. Poseban naglasak stavljen je na intervjue s bliskim suradnicima, ponajprije direktorima fotografije, koji su s autorom dijelili vizualne koncepte i radne procese. Uvršteni su i ulomci scenarija te crtane knjige snimanja, koji otkrivaju redateljevu metodičnost i promišljanje svakog kadra. Arhivske fotografije sa snimanja pružaju vizualni uvid u atmosferu produkcija i odnose među suradnicima. Dokumentacija iz produkcijskih procesa dodatno osvjetljava način na koji su njegovi filmovi nastajali – od ideje do realizacije.

Zastupljeni su i novinski članci koji prate recepciju njegovih filmova kroz vrijeme, kao i osobna pisma koja dodaju intimnu dimenziju. Privatne bilješke i refleksivni zapisi doprinose dojmu da je monografija više od retrospektive: ona je i osobni portret autora. Takva kombinacija tekstualnih i vizualnih elemenata čini publikaciju slojevitom, emotivnom i dokumentarno vrijednom.

Urednički koncept pažljivo je oblikovan kako bi se očuvala kompleksnost autorova izraza, ali i njegova ljudska prisutnost. Zahvaljujući bogatstvu sadržaja i raznolikosti pristupa, publikacija je istovremeno arhiv, svjedočanstvo i hommage. Kao takva, ona nadilazi formu klasične monografije i postaje trajni zapis o umjetniku čiji je rad ostavio dubok trag u hrvatskoj kinematografiji.

Izdanje koje nosi autentičan ton

Objava ove monografije predstavlja izniman doprinos domaćoj filmskoj publicistici i kulturi sjećanja. U vremenu kada se autorska ostavština često fragmentira, ovakvo izdanje djeluje kao čin sabiranja, očuvanja i poštovanja. Lukas Nola napustio nas je krajem listopada 2022. godine, a monografija je objavljena već u svibnju ove godine.

Taj vremenski okvir jasno govori da je riječ o jednom doista ambicioznom djelu te velikoj upornosti urednika Tina Bačuna da se ono svakako objavi. Ovakve monografije pišu se i deset godina, a ova je nastala u manje od dvije – s istom razinom posvećenosti i preciznosti. U tom smislu, ona nadilazi očekivanja i postavlja visoke standarde za buduća izdanja posvećena hrvatskim filmskim autorima.

Zahvaljujući svojoj širini, dubini i emotivnoj snazi, možemo ju uvrstiti u važna djela o hrvatskim filmskim autorima. Ona ne služi samo kao izvor informacija, već i kao prostor susreta – između autora i čitatelja, između sjećanja i dokumenta. Urednička odluka da se pristupi temi s osobnim angažmanom, bez komercijalnih kompromisa, rezultirala je izdanjem koje nosi autentičan ton. Na kraju možemo samo reći da monografija o Lukasu Noli ostaje trajni zapis o umjetniku čiji je rad oblikovao domaći film, ali i živote onih koji su s njim stvarali.

O autoru

kinofilm
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.