18. FMFS: “Armand” je pomalo nedorečena, ali izrazito zanimljiva psihološka drama koja otvara neka vrlo kompleksna pitanja

Trećeg dana 18. Festivala mediteranskog filma Split pogledali smo norvešku psihološku dramu Armand. Film je režirao unuk slavnog Ingmara Bergmana, a film ja zanimljiv način obrađuje temu zla i odgovara na pitanje – koliko smo daleko spremni ići da zadovoljimo vlastite nagone?

Film Armand režirao je mladi norveški filmaš Halfdan Ullmann Tøndel, koji je ujedno i unuk slavnog Ingmara Bergmana; njegova je baka slavna švedska glumica Liv Ullmann, koja je od 1965. do 1970. godine bila u vezi s Bergmanom. U toj je vezi rođena Halfdanova majka, Linn Ullmann, spisateljica i novinarka.

Armand je redateljev debitantski dugometražni uradak. Prije toga režirao je dva kratka filma, a prošle je godine režirao Armanda, s kojim je debitirao u Cannesu, gdje je film osvojio Zlatnu kameru, a koja se dodjeljuje najboljim debitantima.

I dok je Armand neupitno zanimljiv film, ostaje činjenica da je na trenutke ostao nedorečen, tako da se činjenica da se radi o debitantskom uratku prilično jasno vidi kroz sam film. Ali, krenimo nekim redom.

Izrazito kompleksan i slojevit film

Armand je smješten u Norveškoj, u osnovnu školu u kojoj se dogodi incident između dva šestogodišnjaka, Armanda i Jona, inače prijatelja, što navodi upravu da pozove njihove roditelje da pokušaju izgladiti situaciju. Stvar je što osim dječaka nema svjedoka ovog incidenta, koji je tobože imao i seksualnu komponentu, tako da je cijela priča prezentirana isključivo kroz iskaz koji su dali Jonovi roditelji.

Film je psihološki izrazito kompleksan i slojevit. I dok možda nije najoriginalniji uradak u tom smislu, jer bilo je dosta filmova koji su na ovaj način tematizirali nasilje u školi, a obrat koji se dogodi na kraju jest zanimljiv, ali ne postiže vau-efekt, Armand zaslužuje nekoliko značajnih pohvala.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Ullmann Tøndel uspio je konzistentno – kako narativno i tako i stilski – zadržati balans same priče. Nema nekih značajnih oscilacija u tonu i priča se vrlo lijepo izlaže, pri čemu također postoji sklad između misterija koji lebdi nad cijelom pričom i načina kako se taj misterij razrješava.

          Posebno je zanimljiva činjenica da redatelj progovara o nasilju između dva dječaka bez da mi te dječake vidimo. Cijela priča o njima kao osobama, njihovim životima i karakterima, ali i samom incidentu, iznesena je poput sudskog slučaja pred djelatnicima škole, a od strane Jonovih roditelja i Armandove majke, koji su – kako će film otkriti – puno povezaniji nego što se čini na prvu.

          U toj se vezi krije ključ razumijevanja cijelog slučaja. I dok je film prigrlio teoriju „upražnjenog prijestolja“ kada govori o svojim likovima – situacija kada je centralni lik u djelu zapravo odsutan i o njemu ne saznajemo preko njega samoga, već kroz druge – poveznica između roditelja otkriva dublju obiteljsku i osobnu pozadinu koja cijelom slučaju daje konačni obol, a kroz koju je objašnjeno apsolutno sve.

          Poput Kurosawe

          I tu je Ullmann Tøndel neupitno poentirao. Izabrao je temu koja je psihološki intrigantna – jer on se ovdje bavi pitanjem zla na više načina, odnosno bavi se subjektivnim refleksijama zla iz nekoliko perspektiva – te ju je prezentirao na jedan dosta inovativan način. Film ima elemenata koji su jako slični Kurosawinoj revolucionarnoj multiperspektivnoj naraciji u Rashomonu, što dodatno podiže misterioznost cijele priče i tjera vas na aktivan angažman.

          Uz to, casting je odražen sjajno. I možda niste dosad čuli za Renate Reinsve i Ellen Dorrit Petersen (a možda i jeste, što je sjajno!), ali obje su tako moćno i tako autoritativno iznijele svoje uloge da se možemo samo diviti. To je posebno interesantno u kontekstu činjenice da su njih dvije sušta suprotnost tako da je to priča o dvije krajnosti istoga spektra, a kroz njihove likove redatelj razrađuje svoju ideju i pita nas – koliko smo daleko spremni ići da bismo zadovoljili vlastite želje?

          Centralna tema filma Armand zapravo je konflikt, a obrada teme izrazito je višeslojna (foto: Norsk Filmdistribusjon / Folkets Bio / Pandora Film)

          Posljednja stvar koju bismo pohvalili jest kamera. Pål Ulvik Rokseth potpisan je kao snimatelj i odradio je sjajan posao. Ne znamo koliko je redatelj imao utjecaja na oblikovanje kadrova, ali Rokseth je stvarno odradio sjajan posao s umjetničkim oblikovanjem i to je još jedan od izrazito snažnih elemenata ovog filma.

          Međutim, film je daleko od savršenog, a glavni je problem scenarij. Daleko od toga da je on loš – jer, rekli smo da se radi o kvalitetnom uratku i zanimljivoj priči koja je obrađena na dosta inovativan način – ali je nedorečen i na trenutke pretenciozan.

          Nemogućnost postizanja balansa

          Postoji određena doza pretencioznosti koja je u nezavisnim produkcijama dobrodošla. Ona pokazuje redateljevu autentičnost i hrabrost, ali potrebna je mjera. To da je Ullmann Tøndel debitant na polju igranog filma vidjelo se upravo u tome što nije znao balansirati između potreba filmske priče kao živog organizma i vlastite umjetničke vizije pa je na trenutke pretjerao u izrazu.

          Postoji puno trenutaka u kojima je svjesno išao naglašavati čisto estetski karakter scene, ali je pretjerao ili u samom izrazu ili u trajanju tih scena. Problem je u tome što Armand nije art film, iako nas je Ullmann Tøndel na momente gotovo očajnički pokušavao uvjeriti da jest.

          Nemogućnost postizanja balansa dovela je do nejasne i narativno neuklopljene scene plesa, predugih krupnih kadrova koji su za cilj imali naglašavati umjetnički dojam psihologizacije lika u toj sceni, nekoliko potpuno nepotrebnih i nejasnih scena, odnosno, ostavila je dojam da je Ullmann Tøndel mogao bolje.

          Kada smo ranije rekli da Armand dijeli neke sličnosti s Rashomonom, isto tako moramo reći da mu nedostaje i Kurosawin perfekcionizam, ali i Kurosawina rafiniranost. Slavni je Japanski redatelj bio majstor umjetničkog dojma, dok je Ullmann Tøndel na trenutke djelovao kao da je pravio film koji je style over substance, iako se radi o filmu koji je po svim parametrima „tradicionalni“ film u kojemu je fokus bio upravo na priči, a ne na umjetničkom dojmu.

          No, kao što smo rekli, unatoč određenoj nedorečenosti u samoj egzekuciji, Armand je uglavnom vrlo zanimljiv, vrlo hrabar i vrlo intrigantan film koji će vas držati do samoga kraja, a koji otvara neka vrlo složena pitanjima o kojima ćete moći raspravljati.

          O autoru

          kinofilm
          Privacy Overview

          This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.