18. FMFS: Laxeov “Sirat” umjetnički je superiorno iskustvo koje ostavlja trajan dojam i šokira na najbolji mogući način

Praćenje 18. Festivala mediteranskog filma Split nastavljamo s još jednim španjolskim filmom, Siratom, koji je bio dio glavnog programa u Cannesu ove godine i nakon gledanja možemo samo potvrditi da nam je jasno zašto.

U islamu, sirat označava most koji muslimani moraju prijeći kako bi došli do raja (dženeta). On je oštriji od mača, sklizak i širok poput vlasi kose te predstavlja jedan od najsloženijih aspekata islamske teologije. Film dijeli naslov s tim teološkim konceptom te zapravo predstavlja njegovu simboličku obradu.

Film je režirao Oliver Laxe, mladi španjolski redatelj koji je veliki miljenik Filmskog festivala u Cannesu. Naime, njegov debitantski uradak, Svi ste vi kapetani, premijerno je prikazan upravo u Cannesu 2010. godine te je dobio nagradu FIPRESCI uz nominaciju za Zlatnu kameru, dok su njegova dva sljedeća filma, Mimoze iz 2016. i Vatra će doći iz 2019., dobila Veliku nagradu kritičara, odnosno žirijev Un certain regard.

Sirat je Laxeov četvrti film i također je premijerno prikazan u Cannesu te je bio u glavnoj konkurenciji za Zlatnu palmu, a dobio je i Nagradu žirija. To znači da je svaki od Laxeova četiri dugometražna igrana projekta dobio neku nagradu u Cannesu, što je impresivno i što je dovoljan dokaz Laxeove kvalitete.

Sirat je bez imalo sumnje film koji potvrđuje Laxeovu kvalitetu. Radi se o sjajno osmišljenom i režiranom projektu koji briljantno koristi mogućnosti koje nudi Maroko (iako je dio filma sniman u Španjolskoj, ali je radnja filma cijela smještena u Maroko).

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Premisa je relativno neobična, što odmah u startu daje dodatni šarm. Naime, postariji otac i njegov jako mladi sin odlaze u marokansku pustinju na okupljanje pred rave party tražeći svoju kćer, odnosno sestru, ali bez uspjeha. Nakon što vojska prekine party, Luis i Esteban pridružuju se skupini rejvera koji tobože idu na novi party negdje na jugu, uz granicu s Mauretanijom, unatoč upozorenjima da se radi o izrazito opasnom putu na kojeg nisu spremni.

          Po putu im se događaju čudne i vrlo opasne stvari, a sve kulminira nizom tragedija koje do temelja promijene njih i njihove živote, ali isto tako izazivaju duboki šok kod gledatelja. Upravo zbog toga nećemo otkrivati detalje, ali dojam šoka ostaje dugo nakon gledanja filma.

          Međutim, Sirat je smješten u vrlo neobičnom svijetu koji je istovremeno i pustinjska distopija i vrlo realna budućnost u kojoj je društvo na rubu propasti zbog Trećeg svjetskog rata koji je u tijeku, što objašnjava prisustvo vojske u filmu. I dok Luis i Esteban traže Mar, njihovi su suputnici društveni marginalci koji u raveu pronalaze bijeg od horora u kojem se svijet trenutno nalazi.

          U tom pogledu film ima velikih sličnosti sa serijalom Pobješnjeli Max, ali i više s prvim i drugim Millerovim filmovima nego s novijim uracima; nema tu nikakvih divljih bandi ili opasnih nomada, tek vojske koja je tu negdje u pozadini i nemilosrdne i neselektivne prirode, koja u pustinjskom ambijentu pokazuje svu svoju snagu. Na taj je način film metafora društva u raspadu (ako ne već i raspadnutog društva) unutar kojeg likovi, baš poput Maxa Rockatanskog u prvom filmu, pokušavaju naći nekakav smisao. Ali, kao što smo rekli, ta je distopija puno više metaforička nego eksplicitna u ovom filmu, što mu daje nužnu dozu originalnosti.

          U svom eskapizmu od horora raspadajućeg društva, rejveri postaju neočekivani (anti)junaci Sirata (foto: BTeam Pictures)

          U izgradnji tog tjeskobnog ambijenta raspadajućeg društva učinkovito pomaže i sjajna glazba, koja je temeljena na rave numerama, ali i tjeskobnim kompozicijama Kandinga Raya koje vam ostaju u uhu i nakon gledanja, a sjajno pomažu u izgradnji svijeta koji Laxe posredno uništava.

          Drugi film s kojim Sirat ima mnogo sličnosti je Clouzotova Nadnica za strah, klasik iz 1953. godine koji spada u najbolja ostvarenja u povijesti filma. Yves Montand kako vozi kamion pun nitroglicerina po opasnim i nepristupačnim cestama negdje u pustinji jedan je od najupečatljivijih likova u povijesti filma, a njegovo je putovanje – u kojem ne znate hoće li se prvo survati u neku provaliju ili će ga nitroglicerin dignuti u zrak zbog neravnog terena – nezaboravno iskustvo koje je žanr trilera uspješno svelo na promatranje vožnje, što nitko prije Clouzota nije napravio s takvim umijećem.

          Ne znamo koliko je Laxe direktno bio inspiriran Nadnicom za strah, ali scene vožnje u Siratu, tijekom kojih se dogode neke od tragedija u filmu, vrlo su slične po svojoj strukturi, ali i po načinu kako su prikazane, odnosno – izazivaju iste emocije i isto uzbuđenje kod gledatelja kao i Nadnica za strah što, unatoč pastišu, djeluje impresivno.

          O samoj simbolici filma mogli bismo napisati cijeli zasebni tekst jer film obiluje društvenim, ali i filozofski komentarima koji se odnose na svijet u kojem živimo, ali i na subjektivne aspekte putovanja, krivnje, savjesti, eskapizma i dr. Ono što ostaje kao nekakav načelni dojam jest da je film snažna društvena kritika i zapravo antiratna distopija koju vam film ne nabija na nos i ne opterećuje vas njome, dok je na nakon osobnoj razini to doista putovanje preko sirata za sve likove, putovanje koje – kao u islamskoj teologiji – doista pokazuje da je sirat uzak poput vlasi i nemilosrdno oštar poput mača.

          Filmu je možda nedostajalo malo više odgovora jer nakon gledanja ćete zasigurno imati puno pitanja, ali ako promislite još jednom o tome što je bio fokus filma, onda ćete shvatiti da ti odgovori nisu toliko ni bitni. U tom smislu Sirat ima određenih sličnosti i s prošlogodišnjim filmom Građanski rat, ali za razliku do tog filma, koji je bio vrlo doslovan i prepun rupa, ali i nelogičnosti, Sirat uspijeva ne upasti u istu grešku na način da fokus baca na simbolizam i na taj način dokida potrebu za time da vam film apsolutno sve nacrta. Važno je da promislite o svemu – kako o onome što ste vidjeli na ekranu, tako i onome što niste vidjeli. A istina? Ona je tu negdje, samo što nije konkretizirana, ali to ovdje nije ni važno – važno je putovanje. Isto možemo reći i u odnosu na prigovore da je kraj filma nedorečen – za Sirat to nije ni bitno i za ovaj je film takav kraj najbolje rješenje.

          Na samom kraju, možemo potvrditi da je potpuno jasno zašto je Sirat bio kandidat za Zlatnu palmu i zašto je dobio Nagradu žirija u Cannesu ove godine. FMFS je s ovim filmom, koji je praktički stigao u Split odmah nakon Cannesa, dobio izniman uradak i moguće jedan od najboljih filmova koji su ikada prikazani na festivalu u ovih 18 godina.

          Radi se o umjetnički superiornom ostvarenju koje, iako nesavršeno i s dosta pastiša, pokazuje originalnost i vizionarski talent Olivera Laxea. Uz dojmljive glumačke interpretacije, jezivo dobru glazbu i dojam koji ostaje s vama i nakon gledanja, Sirat je doista unikatno remek-djelo i jedan od onih filmova za koje s pravom možete reći da nemaju (puno) pandana.

          O autoru

          kinofilm
          Privacy Overview

          This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.