Za znanstveno-fantastičnu akcijsku avanturu je trebalo proći mnogo godina da bi se uvidjelo koliko je zapravo, slučajno ili ne, bila ispred svog vremena.
Visokobudžetni znanstveno-fantastični film redatelja Paula Verhoevena Svemirski marinci je odmah po izlasku u kina početkom studenog 1997. bio loše prihvaćen i kritiziran od strane filmskih kritičara i publike. Osim što je veoma nasilan i i krvav, glavni razlog je bio fašistički prikaz glavnih junaka kao i čitave radnje i to ne u suptilnom smislu, već od samog početka do kraja filma, praktički u svakom kadru.
Osim toga, film je neobično jarkih i ‘živih’ boja koje su potpuna suprotnost tematici, veoma je nasilan, krvav i nabijen akcijom sa specijalnim efektima koji i danas, nakon 25 godina izgledaju odlično, što nije ni čudno uz budžet preko 100 milijuna dolara. Danas se ta svota možda ne čini mnogo, no tada je to bilo puno novca za snimanje filma.
Film je temeljen na istoimenoj knjizi Roberta A. Heinleina, a Paulu Verhoevenu, redatelju filmova Robocop (1987.) i Potpuni opoziv (1990.), knjiga se činila dosadnom i depresivnom, i nije mu se sviđala desničarska nastrojenost režimu vojne elite koju je Heinlein u knjizi podupirao. Vojni režim i naklonost fašizmu iz same knjige je na kraju odlučio pretočiti u svoj film – ali na satiričan način. Umjesto da Verhoeven fašistički i totalitarni dio nastoji “ispraviti” za film, on je potpuno uronio u njega i dao je publici puni uvid u to kako bi zapravo izgledala Heinleinova “savršena” fašistička, autoritarna Zemlja.
Na pitanje zašto bi radio desničarsko-fašistički film iako je odrastao u Nizozemskoj koja je bila okupirana od strane Njemačke tokom 2. svjetskog rata, Verhoeven je rekao:
„Ako kažem svijetu da desničarski fašistički način rada ne funkcionira, tada me nitko neće slušati, pa ću napraviti savršeni fašistički svijet: svi su lijepi, svi su sjajni, sve je puno velikog oružja i otmjenih brodova, ali sve je dobro samo za ubijanje prokletih kukaca!“
Taj satiričan dio su rijetki primjetili i shvatili, no redatelj je smatrao da bi svima to trebalo biti jasno zbog aposlutno svakog detalja u filmu koji je namjerno prikazan toliko direktno.
Za Film Society of Lincoln Center, redatelj Paul Verhoeven i glavni glumac filma, Casper Van Dien, dali su intervju o Svemirskim marincima i kako su ga oni i ostali doživljavali, te kako je tek tokom godina film dobio na značaju i postao jedan od kultnih.
Za intervju Verhoeven je rekao da nakon izlaska filma, sve novine čak i van filmskih kritika i sekcija o filmu su spominjale Svemirske marince. „Novine su pisale da je to opasan film koji promiče fašizam i nacizam, i da su scenarist i redatelj neo-fašisti. Mislim da je to bila američka pretjerana reakcija,“ Verhoeven se nadovezuje, „A pogotovo zemlje koje su nekad bile fašističke, Italija i Njemačka, jako su mrzile film. Napadali su ga sa svih strana.“
„Nitko nije vidio dvostruki narativ. Ukratko – jedna priča je da su oni divni i sjajni heroji, a druga je da su fašisti.“
Cijeli intervju sa redateljem Paulom Verhoevenom i glumcem Casperom Van Dienom možete pogledati na linku niže, a film pogledati na nekom od streaming servisa.