Mel Gibson ponovno se vratio kao redatelj filmom Rizičan let. Kao glumac je stekao slavu ali neke od svojih najvećih filmskih uspjeha u karijeri ostvario je iza kamere. Kao redatelja karakterizira ga predanost autentičnosti ali i grubi i brutalni prikaz nasilja, zbog čega su ga mnogi kritizirali. No, usprkos tomu kao redatelj nagrađen je i Zlatnim globusom i Oscarom.
Nakon 2016. i filma Greben spašenih (Hacksaw Ridge, 2016.) slavni Mel Gibson ponovno je sjeo u redateljsku fotelju. Akcijski triler Rizičan let (Flight Risk, 2025.), koji je upravo stigao u naša kina, šesti je po redu njegov redateljski rad. Njegova filmska biografija doista je impresivna. Kao glumac na filmu je debitirao 1977. nastupom u filmu Summer City a proslavio se ulogom u filmu Pobješnjeli Max (Mad Max, 1979.). Nakon toga je ispred kamere redao različite uloge po kojima će uvijek ostati zapamćen kao neosporna glumačka zvijezda.
No, neke od svojih najvećih filmskih uspjeha u karijeri ostvario je iza kamere. Kao redatelj nije snimio mnogo filmova, njih sveg pet ako ne računamo njegov spomenuti najnoviji film. Od svog prvog filma pokazao je da ima itekako veliki osjećaj za režiju a pokazao je da je i odličan pripovjedač. Četiri njegova filma možemo kategorizirati kao povijesne. Kao redatelja karakterizira ga predanost autentičnosti ali i grubi i brutalni prikaz nasilja. Zbog toga su ga mnogi prozvali i “nasilnim redateljem”. Godine 2016. u razgovoru za The Washington Post o tome je rekao:”Ako govorimo o nasilju u filmovima, pogledajte na bilo koji Marvelov film. Oni su više nasilni od mojih filmova, a pored toga, glavna razlika je u tome što u mojim filmovima imate neki odnos s likovima, stalo vam je do glavnih junaka, pa sve nasilje može da ima nekog smisla. To je sve što ću reći.“
Dobitnik Zlatnog globusa i Oscara
No, to nije utjecalo na to da svi njegovi filmovi, izuzev debitantskog, postigli su veliki uspjeh na kino blagajnama te su bili nominirani za najprestižnije filmske nagrade. Tu treba posebno naglasiti da je Mel Gibson kao redatelj osvojio i Zlatni globus i Oscara, što je samo potvrda svog njegovog redateljskog talenta.
Ovom prilikom donosimo vam pregled njegovih redateljskih filmova od najlošijeg do najboljeg .
5. Čovjek bez lica (The Man Without a Face, 1993.)

IMDb ocjena: 6.7/10; Rotten Tomatoes ocjena: 5.9/10 (68% pozitivnih kritika)
Redateljski debi Mela Gibsona, adaptacija istoimenog romana spisateljice Isabelle Holland objavljenog 1972. godine. Od tragične nesreće nakon koje je ostao unakažen, Justin McLeod (Mel Gibson) skriva se u svojoj kući za odmor. Lokalno stanovništvo priča o njemu priče kao o izobličenom luđaku s užasnom prošlošću. Dvanaestogodišnji Chuck Nordstadt (Nick Stahl) je također autsajder. Otuđen od svoje obitelji, čeka dan kad će otići u internat daleko od svoje kuće. Jednoga dana, slučajno upoznaje McLeoda. Umjesto strašne nakaze, Justin se pokazuje prijateljem i mentorom kojeg je Chuck oduvijek tražio.
Gibsonov prvijenac naišao je na mješovite kritike i bio je mlako primljen na blagajnama (budžet filma bio je 20 milijuna dolara a zaradio je nešto više od 24,7 milijuna). No, unatoč tomu Gibson je njime pokazao da ima itekako veliki redateljski talent. Ponajviše se isticalo da je ovo istovremeno jednostavan ali i potresan film. Mnogi kritičari su mu odali priznanje jer se kao redatelj debitant pokazao kao odličan pripovjedač. Također, velike pohvale je dobio jer je uspio izbjeći zamku klišeja i melodrame.
4. Pasija (The Passion of the Christ, 2004.)

IMDb ocjena: 7.2/10; Rotten Tomatoes ocjena: 6/10 (50% pozitivnih kritika)
Treći redateljski rad Mela Gibsona, koji je pripremao gotovo 12 godina vođen unutarnjim preispitivanjem i vlastitom vjerom. Film govori o posljednjih 12 sati života Isusa Krista. Gibsonova predanost autentičnosti prisutna je u svakom pojedinom kadru a snimljen je na hebrejskom, latinskom i aramejskom. Film slikovito prikazuje intenzivnu bol i patnju kroz koju je Isus prošao, počevši od njegove izdaje i uhićenja do njegovog užasnog razapinjanja na križ. Mnogi kritičari taj prikaz snažnog i brutalnog nasilja okarakterizirali su kao “pretjeranim i nepotrebnim”.
O svom filmu Gibson je rekao:””Pasija” je film koji treba nadahnuti, a ne uvrijediti. Moja namjera ovim filmom bila je stvoriti trajno umjetničko djelo i potaknuti ozbiljna razmišljanja među publikom različitih vjera (ili bez ikakve) koja je različito upoznata s ovom pričom.” Film je nominiran za tri Oscara (kamera, glazba i šminka) a snimljen je s budžetom od 30 milijuna dolara. Na kino blagajnama je zaradio preko 612 milijuna dolara i bio je film s najvećom zaradom s cenzorskom ocjenom 17 (sve do 2016. godine i filma Deadpool).
3. Apocalypto (2006.)

IMDb ocjena: 7.8/10; Rotten Tomatoes ocjena: 6.4/10 (65% pozitivnih kritika)
Mel Gibson nam je, dvije godine nakon Pasije, isporučio još jedan prilično nasilan film u kojem se govori autohtonim jukatečkim majanskim jezikom (koji se ponekad naziva majanskim jezikom). Radnjom nas vraća u doba majanske civilizacije. Glavni junak je Jaguarova Šapa, pripadnik miroljubivog plemena kojeg je napalo i opljačkalo susjedno apokaliptično pleme. On uspijeva sakriti svoju obitelj, ali biva zarobljen i predodređen da bude ljudska žrtva bogovima. Dolazi do pomrčine Sunca što on iskoristi za bijeg. Ono što slijedi je zastrašujuća potjera mačke i miša diljem meksičke džungle.
Mnogi su rekli da je ovo film koji bi se usudili snimiti samo redatelji Werner Herzog ili Terrence Malick. Možemo gao pisati kao akcijski film koji bez prestanka koji pulsira i ne da gledatelju da predahne ali ima veliko srce. Ima svu autentičnost, nasilje i uzbuđenje kao i Pasija no, ima veću dubinu i narativnu strukturu. Snimljen je za 40 milijuna dolara a zaradio je 120,6 milijuna. Osvojio je tri nominacije za Oscara (šminka, zvuk i montaža zvuka). No, bio je kritiziran zbog povijesnih i znanstvenih netočnosti te upitnih interpretacija povijesti.
2. Greben spašenih (Hacksaw Ridge, 2016.)

IMDb ocjena: 8.1/10; Rotten Tomatoes ocjena: 7.3/10 (84% pozitivnih kritika)
Deset godina nakon Apocalypta po peti puta u redateljsku fotelju sjeo je Mel Gibson. Još jednom je posegnuo za istinitom pričom s velikom autentičnošću i grubim realizmom. Riječ je o biografskom filmu o Desmondu T. Dossu, koji je u Okinawi tijekom najkrvavije bitke iz Drugog svjetskog rata spasio 75 suboraca, a da nije ispalio niti jedan metak niti nosio oružje. Bio je jedini američki vojnik u Drugom svjetskom ratu koji se nenaoružan borio na prvim linijama fronta jer je vjerovao da je, makar je rat u ovom slučaju bio opravdan, ubijanje uvijek moralno neispravno.
Greben spašenih donio je nasilnu autentičnost ratnom žanru na način kakav nismo vidjeli još od Spašavanja vojnika Ryana (Saving Private Ryan, 1998.) redatelja Stevena Spielberga. Film je bio nominiran u 6 kategorija za Oscara, a među njima je i Gibsonovu nominaciju za najboljeg redatelja. Na kraju je osvojio dva zlatna kipića (montaža i zvuk). Odlično je prošao i na kino blagajnama zaradivši preko 180,5 milijuna dolara (budžet je iznosio 40 milijuna). Definitivno majstorski Gibsonov redateljski rad!
1. Hrabro srce (Braveheart, 1995.)

IMDb ocjena: 8.3/10; Rotten Tomatoes ocjena: 7.2/10 (76 % pozitivnih kritika)
Ovo je drugi redateljski film Mela Gibsona ali i njegov najbolji. To je epski povijesni spektakl o Sir Williamu Wallaceu i njegovoj škotskoj pobuni protiv engleskog kralja Edwarda I. Možemo ga opisati kao veliki, veličanstveni, krvavi, romantični i grubi film. I danas, gotovo 30 godina nakon svoje premijere, djeluje jednako svježe sa svojom nevjerojatnom zvučnom podlogom i visokim produkcijskim vrijednostima. Osim što se primio režije, Gibson je odigrao i glavnu ulogu, dočaravajući na izvanredan način bit čovjeka koji čezne za okusom slobode i spreman je žrtvovati svoj život za zemlju koju toliko voli.
Ovaj film snimljen je s budžetom od 72 milijuna dolara a na kino blagajnama je zaradio preko 213,2 milijuna. To je ujedno i po zaradi njegov najuspješniji redateljski film nakon Pasije. Za svoj vrhunski redateljski rad Mel Gibson je nagrađen i Zlatnim globusom i Oscarom. Što se tiče Oscara, film je ukupno imao deset nominacija a osvojio ih je još u kategoriji najboljeg filma (Gibson je tu Oscara podijelio s kolegama producentima Alanom Ladd Jr.-om i Bruceom Daveyom), fotografije, maske i montažu zvuka.