Marco Bellocchio: “Još uvijek se nadam da možemo promijeniti svijet”

Slavni talijanski redatelj Marco Bellocchio i u 84. godini života ne odustaje stvaranja. Za seriju Esterno notte dobio je nagradu EFA za inovativno pripovijedanje, a za Kinofilm govori zašto je po treći put snimio priču o ubojstvu nekadašnjeg talijanskog premijera Alda Mora.

U studenom prošle godine talijanski redatelj Marco Bellocchio proslavio je 83. rođendan. No, cijenjeni filmaš ni ne pomišlja na mirovinu. Zašto i bi  kada je prošle godine u Cannesu predstavio mini-seriju Esterno notte. Serija je dočekana uz velike pohvale kritičara, a za nju je dobio i nagradu Europske filmske akademije za inovativno pripovijedanje.

„Imam ja nagrada, ali ne previše. Uostalom nagrada nikada nije dovoljno“, našalio se Marco Bellocchio na početku našeg razgovora u Reykjaviku. U glavni islandski grad talijanski redatelj je došao na dodjelu Europskih filmskih nagrada.

Marco Bellocchio jedan je od najproduktivnijih i najuspješnijih talijanskih redatelja i scenarista. Esterno notte je treći put da je kameru okrenuo prema slučaju otmice bivšeg talijanskog premijera Alda Mora. Slučaj koji je potresao ne samo cijelu Italiju već i Europu, kada su pripadnici terorističke organizacije Crvene brigade ubile Mora, obradio je prvi put  u dokumentarnom filmu Slomljeni snovi iz 1995. Osam godina kasnije snimio je na istu temu i igrani film Dobro jutro, noći.

Neopterećen politikom

„U vrijeme toga događaja još sam bio mladi čovjek, neopterećen politikom. Imao sam svoje ideje, ali sam mislio da politika ne utječe toliko na mene. A onda sam se šokirao kada se dogodilo Morino ubojstvo. Ostao sam zatečen snagom terorističke organizacije naspram slabosti države“, kazao je Bellocchio zašto ga ta tema „progoni“ već godinama.

„Bio sam iznenađen jer nisam mislio da mogu otići toliko daleko. Vjerovao sam da postoji nada za kompromis. Iskreno, i danas mislim da je kompromis bio moguć. Ubojstvo me šokiralo“, priznaje talijanski redatelj.

Up Next
You can skip ad in
SKIP AD >
Ad will start in..
Advertisement
Uključi zvuk
LIVE
 / 
  • Speed1
  • Subtitles
  • Quality
  • Audio
Quality
    Speed
    • 2x
    • 1.5x
    • 1.25x
    • 1x (Normal)
    • 0.5x
    Subtitles
      Audio
        Embed this video:
        Copy
        Copy video link:
        Copy
        Chapters
          • Copy video url at current time
          • Fullscreen Exit Fullscreen
          This content is private
          Submit
          Please enter valid password!
          Age Verification
          By clicking enter, I certify that I am over the age of 21 and will comply with this statement.
          ENTER
          or
          EXIT
          Coming Next
          CANCEL

          Na prvi pogled, tri filmska pogleda na isti događaj iz vizure istoga redatelja teško mogu donijeti puno novosti. No, Bellocchio kroz svoja djela to itekako uspijeva. I dokumentarni i igrani film, pa na kraju i TV serija, priči pristupaju na drugačiji način osiguravajući svaki put novo iskustvo gledatelju.  

          Uostalom, i sam pristup snimanju i formatima kroz sve ove godine se promijenio. Potvrđuje to i Bellocchio.

          „Puno se toga promijenilo. Prije je film bio film, a televizija televizija. To dvoje se nije miješalo. Producenti filmova nisu očekivali novac od televizije, pa su u potpunosti bili okrenuti publici koja dolazi u kina. Valjda je zbog toga tada film bio puno agresivniji, obrađivao kontroverznije teme, poput politike i revolucije. Televizija je bila puno više pod kontrolom vlasti. Znalo se što se može prikazivati, a što ne. Danas je to sve pomalo izmiješano. Pa i moja serija je isprva bila zamišljena kao film. Tako je i snimana da se može pogledati kao jedan dugački film. Samo što je sve razlomljeno u šest epizoda“, kazao je Marco Bellocchio.

          Potreba za promjenom

          Uz filmska, promijenila su se i društvena vremena. Tako je danas, kako priznaje Marco Bellocchio, puno manje revolucionara, no i dalje u mladim ljudima vidi snagu potrebnu za promjenu.

          Kadar iz serije Esterno notte

          „Drugačije je. Morati znati da je u to vrijeme u Italiji jaka bila Komunistička partija. Mislim da je imala gotovo trećinu potpore svih Talijana. No, nije to bila revolucionarna Komunistička partija. Oni nisu htjeli revoluciju koja bi razorila državu, već promjenu koja bi donijela drugačiji sustav. Naravno, bilo je i ljevičarskih radikala, koji nisu bili uz Komunističku partiju i htjeli su revolucionarnije promjene. Čini mi se da i danas među mladima ima onih koji žele promjene. Samo što više nisu toliko agresivni i radikalni. Oni imaju nove ideje, nove koncepte i ne žele se nužno koristiti revolucijom“, kazao je talijanski redatelj.

          Da nikada nije kasnio za promjene pokazuje i svojim radom. Serija Esterno notte ne nudi osjećaj da ju je režirao čovjek u devetom desetljeću života, već, naprotiv, pršti energijom i snagom mladoga uma. Kako kaže Bellocchio, sve je to pitanje stava kojeg imate u glavi. I želje za promjenom.

          „Možemo li promijeniti svijet? Još uvijek se nadam da možemo. Jer trenutno svijet ne ide u dobrom smjeru. Nadam se revoluciji, ali ne nasilnoj. Revoluciji koja će donijeti pozitivnu promjenu“, poručio je Marco Bellocchio.

          O autoru

          O autoru