Nagrađivana srpska serija Kljun, u čijem je kreativnom timu i poznati redatelj Srđan Dragojević, vješto kombinira nadnaravne elemente s klasičnom detektivskom pričom. Hladna atmosfera, balkanski rukopis ubojstava te odlična fotografija i gluma glavne su njezine karakteristike.
Na platformi HBO dostupna je srpska serija Kljun koja je vrijedna gledanja. Kvalitetu je dokazala na festivalu u Cannesu 2021. godine gdje je nagrađena nagradom publike za najbolju seriju a na Sarajevo Film Festivalu odnijela je dvije glumačke nagrade.
Glavna junakinja serije je Sonja Kljun (Ivana Vuković), mlada i ambiciozna detektivka, koja nastoji dokazati da slučaj samoubojstva krije nešto opskurnije i misterioznije. Žena se mora nositi sa skepsom nadređenih i više od jedne prepreke, dok njezina kći počinje imati neobične snove koji kao da mogu predvidjeti što će se dogoditi u stvarnosti.
Kreativni tim
Radnja serije smještena je u Suboticu, najsjeverniji grad u Srbiji, koji se nalazi u Autonomnoj Pokrajini Vojvodina. Poveznica ovog grada i serije je činjenica da je po statističkim podacima ovo bio grad s najviše samoubojstava u Srbiji (barem po statistici iz remena dok je serija snimana).
Režiju serije potpisuje dvojac Jelena Gavrilović i Uroš Tomić, koji su već surađivali na hvaljenoj kriminalističkoj seriji Grupa (2019.) (seriju smo imali prilike vidjeti i na jednog od komercijalnih televizija u Hrvatskoj početkom 2021. godine).
Scenarij su napisali mlada Ljubica Luković, jedna od scenaristica hvaljenog filma Leto kada sam naučila da letim (2022.) i Matija Dragojević, sin dobro poznatog redatelja Srđana Dragojevića (Mi nismo anđeli, 1992., Rane, 1998., Mi nismo anđeli 2, 2005., Parada, 2011., Nebesa, 2021.). Ova mladost potpomognuta je upravo starijim Dragojevićem koji je bio suradnik na scenariju te je preuzeo ulogu kreativnog producenta serije.
Serija Kljun sadrži deset epizoda u prosječnom trajanju od oko 50-ak minuta (samo su 8. i 10. epizoda koju minutu preko sat vremena).
Skandinavski utjecaj
Slobodno se može reći da je baš ova mlada kreativna ekipa i najzaslužnija za uspjeh ove serije. Definitivno su lišeni dramaturgija serija starijih kolega pa je njihov pristup (prije svega, žanru kojim se serija bavi) moderan i svjež te je u korak sa globalnom produkcijom.
Scenarij je dodatno obogaćen i nadnaravnim elementima (sposobnosti glavne junakinje i njezine kćeri) što nije rijetkost. Kao i kod drugih serija s takvim obilježjem i tu je taj detalj veliki plus.
U rukopisu autorskog tima itekako vidljiv utjecaj skandinavskih krimi serija, prije svega iznimno hvaljene serije Most (Bron/Broen, 2011-2018). Tako imamo melankoličnu atmosferu, koja se (vrlo pohvalno) može usporediti upravo s takvim tipom serija a mjesto radnje serije je (također) pogranično (Subotica je upravno i kulturno središte Hrvata i Mađara u Srbiji, pa u seriji pratimo likove koji su pripadnici tih dvaju naroda – Bunjevce i Mađare).
Dodatno, ‘skandinavsku atmosferu’ na izvrstan način oslikava i fotografija Dušana Grubina. Može se reći da se majstorski poigrava bojama (i u eksterijerima i interijerima) te znalački kombinira tople i mračne boje.
Također, serija ‘ne brza’ te ide sporijim ritmom. No, ta činjenica već je postala uobičajeno kod ovakvog tipa serija tako da to nije mana. Cjelokupno gledajući, Kljun je režirana sasvim solidno.
Aktivni ženski likovi
Serija obiluje i različitim umorstvima, tako žrtve svoje živote gube u štalama, na tavanu te u poljima kukuruza. ‘Balkanski rukopis umorstava’ vješanja i mučenja caruje. Kolorit ‘Balkana’ upotpunjuje i činjenica da policajci jedu mastan burek i kobasice umjesto krafni (kako nas uče američki filmovi).
Ipak, ima nekih scenarističkih mana. prije svega lik Sonjinog muža je nepotreban a prikaz tajnovite organizacije ostao je poprilično nedorečen (koja je zapravo njihova funkcija, kako funkcionira, tko stoji iza nje) iako je predstavljena kao vrlo moćna.
Kao i autorska i glumačka ekipa filma je mlada. Svakako treba izdvojiti Ivanu Vuković u ulozi naslovne junakinje. Izvrsno je portretirala svoj lik, uvelike nalik onome koji glumi Kate Winslet u seriji Mare iz Easttowna (Mare from Easttown, 2021.).
Zanimljivo je da se u seriji pojavljuje veliki broj ženskih likova, koji nisu samo zbrda-zdola tu uključeni da bi šetali kadrom, već svi imaju vrlo aktivnu i zapaženu ulogu u radnji.
Serija Kljun posjeduje više kvalitete nego mana. Upravo zbog toga je vrijedna pažnje i gledanja. Za one koji vole ovakav tip serija bit će pravo malo otkriće.