Filmski preokreti: 10 filmova koji nas ostavljaju bez riječi

Iznenađenje i uzbuđenje glavni su sastojci nezaboravnog filmskog iskustva. Filmski preokreti glavni su “krivci” za te osjećaje, a mi podsjećamo na samo neke od onih ih kategorije novijih i ponajboljih u kinematografiji.

Volimo dobre komedije koje će nas nasmijati, odlične drame zbog kojih ćemo i suzu pustiti, no nema do trilera prepunih iznenađenja koji će nas navesti da ne budemo lakovjerni nego nastojimo kritički razmišljati kako ne bismo stvari prihvaćali onakve kakve su nam servirane. Srećom, takvih filmova s posve neočekivanim preokretima je napretek pa možemo “trenirati” promjenu kuta gledanja na događaje oko nas. Filmski preokreti u filmskim radnjama ključni su elementi koji intrigiraju gledatelje, ali i mijenjaju tijek priče otkrivajući skrivene motive i dodajući nove slojeve u priči. Uglavnom, dobro osmišljen preokret uvelike utječe na doživljaj gledanja filma te pruža i iznenađenje i zadovoljstvo koje potiče na razmišljanje i raspravu.

Nekoliko je vrsta tipičnim filmskih preokreta: otkrivanje pravog identiteta pojedinog lika, promjena u percepciji koja dovodi u pitanje što je istina, a što iluzija, neočekivani antagonist ili pak iznenađujući saveznik.

Bez obzira na to koji od njih je zastupljen u pojedinom filmu, preokreti mijenjaju dinamitu priče i nagrađuju pažljivo gledanje i analizu ili pak potiču na ponovno gledanje filma kako bi prepoznali  suptilne detalje koji nagovještaju preokret. Donosimo samo neke od najboljih preokreta u filmovima i upozoravamo da spojlere kojih ima koliko i filmskih naslova.

OVAJ TEKST OTKRIVA KLJUČNE TRENUTKE U PRIČAMA FILMOVA. AKO NISTE GLEDALI FILMOVE I NE ŽELITE ZNATI ŠTO SE DOGODILO, NEMOJTE ČITATI DALJE.

10. Nož u leđa (Knives Out, 2019.)

Zvjezdana glumačka ekipa donosi zanimljivu priču s čak dva preokreta (Foto: Lionsgate)

U filmu je riječ o obiteljskom okupljanju  koje krene po zlu nakon smrti 85-godišnjeg glave te ekscentrične i disfunkcionalne obitelji, autora kriminalističkih romana Harlana Thrombeyja (Christopher Plummer). Kako bi istražili smrt, u obiteljsku kuću dolaze dvojica policijskih službenika – detektiv Lieutenant Elliot (LaKeith Stanfield) i njegov pomoćnik Trooper Wagner (Noah Segan) – no smrt istražuje i anonimno angažiran privatni detektiv Benoit Blanc (Daniel Craig)…

Kriminalistički film Nož u leđa jedan je od onih koji ima više od jednog preokreta. Naime, ono što na početku izgleda kao klasična priča o ubojstvu s mnogo sumnjivaca, dobiva neočekivani obrat kada se otkrije da je Harlan zapravo počinio samoubojstvo. Ovaj čin izvršio je kako bi zaštitio svoju njegovateljicu, Martu (Ana de Armas), koja mu je slučajno dala smrtonosnu dozu morfija umjesto propisanog lijeka. Harlan, svjestan njezine smrtonosne greške, smišlja plan kako bi Marti omogućio da izbjegne kaznenu odgovornost, pa tako sam sebi prereže grlo.

No, drugim preokretom saznaje se da je njegova smrt zapro pomno isplanirano ubojstvo: Harlanov unuk, Ransom (Chris Evans), zamijenio je etikete na lijekovima kako bi Marta bila okrivljena za ubojstvo svog djeda. Ransomov motiv ležao je u njegovoj želji da se domogne obiteljskog bogatstva, koje mu je djed namjeravao uskratiti.

Film je režirao i napisao Rian Johnson koji ga je, zajedno s Ramom Bergmanom, i producirao, a osim spomenutih glumaca, i u ostatak glumačke ekipe čine dobro poznata holivudska imena poput Jamie Lee Curtis, Michaela Shannona, Dona Johnsona, Toni Collette, Katherine Langford…

9. Otok Shutter (Shutter Island, 2010.)

Mark Ruffalo i Leonardo DiCaprio tumače glavne uloge u filmu (Foto: Paramount Pictures)

Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) i njegov novi partner, Chuck Aule (Mark Ruffalo), dvojica su saveznih šerifa koji istražuje nestanak osuđenog ubojice koji je pobjegao iz umobolnice, a za kojeg se sumnja da se skriva na zabačenom otoku Shutter. Cijela situacija naglo se zakomplicira nakon što otok pogodi veliko nevrijeme koje ih odvoji od ostatka svijeta…

Ključni preokret u film nastupa kad Teddy, zajedno s Chuckom, otkriva niz zbunjujućih tragova koji upućuju na moguće medicinske eksperimente i zataškavanja unutar institucije. Međutim, najveći preokret filma događa se kada se otkrije da Teddy Daniels zapravo nije savezni šerif, nego Andrew Laeddis, pacijent te iste psihijatrijske ustanove. Andrew je zapravo sam ubio svoju suprugu Rachel nakon što je ona u psihozi ubila njihovo troje djece. Potraga za Rachel Solando je izmišljena i dio je terapijskog pristupa koji su osmisli psihijatri kako bi Andrewa suočili s njegovom krivnjom i psihozom.

Ovaj preokret navodi gledatelje da sumnjaju u vlastitu percepciju stvarnosti, slično kao i glavni protagonist filma. Film završava efektnom upitnom rečenicom koji izgovara Andrew (ili Teddy), a koja jednostavno tjera na razmišljanje o moralnim dilemama i teškoj sudbini glavnog lika: “Je li bolje živjeti kao čudovište ili umrijeti kao dobar čovjek?”.  

Film je režirao Martin Scorsese, a scenarij je, prema istoimenoj knjizi Dennisa Lehanea, napisala Laeta Kalogridis. Osim DiCaprija i Ruffala, u filmu glume i Ben Kingsley, Michelle Williams, Emily Mortimer, Patricia Clarkson te Max von Sydow.

8. Nestala bez traga (Gone Baby Gone, 2007.)

Film prati istragu otmice djevojčice da bi se na kraju ispostavilo da nije oteta… (Foto: Miramax Films)

Privatni detektivi, Patrick Kenzie (Casey Affleck) i Angie Gennaro (Michelle Monaghan), istražuju  tajanstveni nestanak djevojčice. Naime, sve upućuje na to da je djevojčica oteta te da iza njezine otmice stoji lokalni narko boss. Koristeći svoje poznavanje podzemlja, uskoro otkrivaju zapletenu mrežu laži u kojoj ništa nije onakvo kakvim se čini. Na kraju moraju riskirati sve – svoju vezu, razum, čak i živote da bi pronašli nestalu djevojčicu.

Kako istraga odmiče, Patrick i Angie otkrivaju niz mračnih tajni i laži, odnosno shvaćaju da su gradski policajci, mještani pa čak i djevojčičina obitelj umiješani u kompleksnu mrežu intriga. Najveći preokret u filmu događa se kada detektivi otkriju da djevojčica nije oteta, nego da je cijelo vrijeme s lokalnim policijskim kapetanom, Doyleom (Morgan Freeman), čija je vlastita kći umrla prije nekoliko godina.

Film navodi na razmišljanje o teškim moralnim pitanjima. Naime, Doyle je djevojčicu uzeo kako bi joj pružio “bolji” život – bez majke alkoholičarke koja ju zanemaruje – pa se svakako postavlja pitanje može li krađa djeteta ikada biti opravdana ako je “u najboljem interesu” djeteta? U tom smislu, film je moćan prikaz kako osobne tragedije i želja za ispravljanjem krivih stvari mogu dovesti do pogrešnih odluka.

Triler Nestala bez traga redateljski je prvijenac Bena Afflecka koji je, s Aaronom Stockardom, napisao i scenarij prema romanu Dennisa Lehanea.

7. Sedam (Se7en, 1995.)

Morgan Freeman i Brad Pitt zajedno pokušavaju uhvatiti serijskog ubojicu (Foto: 20th Century Fox)

Radnja filma prati dvojicu detektiva, veterana Somerseta (Morgan Freeman) i mladog Millsa (Brad Pitt), koji su na tragu serijskog ubojice Johna Doea (Kevin Spacey). Ubojica svoje žrtve bira prema sedam smrtnih grijeha, pri čemu svakim ubojstvom želi poučiti o njegovim moralnim slabostima. Svaka njihova potraga detaljno je prikazana pa tako film obiluje sumornim prizorima zločina.

A šokantan preokret dolazi u trenutku kad nam se čini da su detektivi na korak do rješavanja slučaja. Naime, John Doe se neočekivano predaje policiji, ali s uvjetom da Somerseta i Millsa odvede do mjesta gdje su skrivena posljednja dva tijela. Tako dolazimo do možda i najpoznatije scene u filmu: na osamljenoj lokaciji u pustinji, Somerset prima kutiju od dostavljača u kojoj se nalazi odsječena glava Millsove supruge, Tracy (Gwyneth Paltrow). John Doe priznaje da ju je ubio iz zavisti, što je šesti smrtni grijeh, te izaziva Millsa da iz osvete, počini sedmi i posljednji grijeh ubivši njega.

Ovaj preokret puno je više od pukog iznenađenja. Naime, on dodatno ističe osnovne teme filma – prirodu zla, ljudsku krhkost te pitanje postoji li pravda u svijetu koji je često brutalan. Film završava bez jasnih odgovora, ostavljajući publiku u stanju nemira i refleksije.

Film je režirao David Fincher, a scenarij je napisao Andrew Kevin Walker.

6. Šesto čulo (The Sixth Sense, 1999.)

Film ima jedan od najpoznatijih preokreta u povijesti filma (Foto: Buena Vista Pictures Distribution)

Dječji psiholog dr. Malcolm Crowe (Bruce Willis) pokušava pomoći dječaku Cole Sear (Haley Joel Osment), koji tvrdi da komunicira s mrtvima. Kroz njihove seanse, Malcolm se suočava s vlastitim nesigurnostima kao terapeut, dok Cole traži način da se nosi sa svojim zastrašujućim sposobnostima.

Dakle, njih dvojica imaju niz susreta tijekom kojih psiholog pokušava razumjeti i pomoći dječaku u suočavanju s njegovim strašnim sposobnostima. Malcolmova posvećenost Coleovom slučaju djelomično proizlazi iz njegove potrebe da ispravi svoje prijašnje profesionalne greške. Međutim, ogroman preokret događa se na samom kraju filma, kada se otkrije da je dr. Malcolm Crowe zapravo – mrtav. To objašnjava Coleovu sposobnost da ga vidi i komunicira s njim.

Film Šesto čulo jedan je od najpoznatijih psiholoških trilera koji je promijenio percepciju žanra zahvaljujući pametno osmišljenom zapletu i jednom od najpoznatijih preokreta u povijesti filma.

Režiju i scenarij potpisuje M. Night Shyamalan, a osim spomenutog dvojca, u filmu glume i Toni Collette te Olivia Williams.

5. Klub boraca (Fight Club, 1999.)

Film istražuje mračne kutke ljudske psihe (Foto: 20th Century Fox)

Radnja filma prati neimenovanog naratora (Edward Norton), koji pati od nesanice i otuđenja u modernom potrošačkom društvu. U pokušaju da pronađe neki izlaz iz svoje monotonije, sprijateljuje se s karizmatičnim Tylerom Durdenom (Brad Pitt), s kojim osniva “Fight Club” – tajni klub u kojem muškarci dolaze kako bi se borili jedan protiv drugoga, oslobađajući svoje frustracije.

Ono što započinje kao subverzivni ispušni ventil za muškarce koji se osjećaju zarobljenima u svojim svakodnevnim životima, brzo prerasta u nešto puno veće i mračnije. Dok “Fight Club” postaje nacionalni pokret, narator počinje gubiti kontrolu nad događajima koji se odvijaju. Preokret dolazi kada se otkriva da narator zapravo pati od disocijativnog poremećaja identiteta – on i Tyler Durden su zapravo ista osoba. Tyler je manifestacija njegove podsvijesti, stvoren kako bi izrazio sve što narator potiskuje u sebi.

Ovaj preokret ne samo da šokira gledatelje, već i potpuno mijenja percepciju filma. Početne scene koje su prikazivale Tylera i naratora kako zajedno provode vrijeme, bore se ili planiraju sljedeće korake “Fight Cluba”, dobivaju novi kontekst – sve su to bile interakcije naratora sa samim sobom. Dakle, film istražuje mračne kutke ljudske psihe, postavljajući pitanja o identitetu, stvarnosti i samouništenju.

Film je režirao David Fincher, scenarij je napisao Jim Uhls i temelji se na istoimenoj knjizi Chucka Palahniuka, a osim spomenute dvojice glumaca, filmsku ekipu čine i Helena Bonham Carter, Meat Loaf te Jared Leto.

4. Ratovi zvijezda V: Imperij uzvraća udarac (The Empire Strikes Back, 1980.)

Film je školski primjer kako preokrete koristiti za produbljivanje priče i razvoja likovova (Foto: 20th Century Fox)

Peti nastavak kultne franšize smatra se jednim od najboljih nastavaka u povijesti kinematografije, a u njemu pobunjenički savez bježi pred Darth Vaderom dok se Luke Skywalker (Mark Hamill) obučava kako bi postao Jedi vitez. Njegova obuka pod vodstvom Yode na planetu Dagobah je ključna za razvoj njegovih moći.

Nakon što osjeti da su mu prijatelji u opasnosti, Luke napušta obuku i odlazi im pomoći te se suočava s Darth Vaderom. Ovaj sukob kulminira u jednom od najpoznatijih i najneočekivanijih preokreta u filmskoj industriji. U intenzivnom svjetlosnom duelu, Vader otkriva Lukovu istinu: da je on njegov otac. Rečenica koju Darth Vader tom prilikom izgovara, jedna je od najcitiranijih, ali ključna za daljnja događanja u serijalu. Naime, otkriće da je njegov najveći neprijatelj zapravo njegov otac duboko potresa Lukea koji zapada u moralnu i emocionalnu krizu. Dakle, ovaj preokret ne testira samo njegovu vjeru u Jedi put, već i komplicira Lukeovu  percepciju dobra i zla. Film je školski primjer kako preokrete koristiti s ciljem produbljivanja priče i razvoja likova.

Film je režirao Irvin Kershner, a scenarij su napisali Leigh Brackett i Lawrence Kasdan. Uz spomenutog Marka Hamilla, u filmu glume i Harrison Ford, Carrie Fisher, Billy Dee Williams, Anthony Daniels…

3. Pokojni (The Departed, 2006.)

jack nicholson i matt damon
Jack Nicholson i Matt Damon tumače glavne uloge u filmu Martina Scorsesea za koji je nagrađen Oscarom (Foto: Warner Bros.)

Billy Costigan (Leonardo DiCaprio), pod lažnim imenom ulazi u organizaciju sadističkog mafijaškog šefa Franka Costella (Jack Nicholson) kako bi ga policija mogla uhvatiti. Istovremeno, Colin Sullivan (Matt Damon), korumpirani policajac koji tajno radi za Costella, pokušava otkriti krticu unutar policije.

Nakon što Sullivan otkriva Costiganov pravi identitet, dolazi do šokantnog trenutka kada Sullivan iznenada, hicem u glavu, ubija Costigana. Ovaj neočekivani obrat naglo mijenja smjer radnje. Naime, nakon Costiganove smrti i njegova pogreba, film vodi prema još jednom neočekivanom trenutku. Sullivan se vraća u svoj stan, misleći da je sve gotovo, no tamo ga čeka Costiganov nadzornik, Sean Dignam (Mark Wahlberg). Vođen željom za osvetom Costiganove smrti, Dignam ubija Sullivana. Ovaj završni obrat donosi završetak pun pravde i osvete, naglašavajući moralne dileme i korupciju unutar policijskog sustava.

Pokojni nije samo triler s intrigantnim preokretima, nego i složena priča o izdaji, osveti i potrazi za identitetom unutar korumpiranog sistema.

Film je režirao Martin Scorsese, za scenarij je zaslužan William Monahan, koji ga je napisao prema honkoškom trileru Infernal Affairs. Osim spomenutih, u filmu glume i Martin Sheen, Ray Winstone, Vera Farmiga te Alec Baldwin.

2. Nestala (Gone Girl, 2014.)

Ben Affleck i Rosamund Pike glavni su glumci u ovom provokativnom trileru (Foto: 20th Century Fox)

Život Nicka Dunnea (Ben Affleck), okreće se naglavačke kada njegova supruga Amy (Rosamund Pike) misteriozno nestane na njihovu petu godišnjicu braka. No, kako istraga napreduje, sve više dokaza ukazuje na to da je Nick odgovoran za njezin nestanak, pretvarajući ga u glavnog osumnjičenika.

Dramatični obrat nastaje kad se otkrije da Amy zapravo nije nestala, već je, zbog Nickove nevjere, pažljivo isplanirala svoj nestanak kako bi upravo Nick bio glavni osumnjičeni. Amyin plan značio je i pisanje lažnog dnevnika koji sugerira da se bojala za svoj život, kao i insceniranje scena koje impliciraju nasilje. Njezina manipulacija doseže vrhunac kada se odluči vratiti Nicku, nakon što je zavela i ubila svog bivšeg dečka kojeg je okrivila za svoju “otmicu”.

Dakle, Amy se vraća Nicku krvava i pretvara se da je preživjela otmicu, a mediji i javnost vjeruju  njezinoj priči. U jednom od najšokantnijih trenutaka, otkriva da se umjetno inseminirala Nickovom spermom kako bi Nicka “vezala” uz sebe. On, iako svjestan njezine manipulacije i laži, odlučuje ostati s njom zbog djeteta i njegove percepcije u javnosti.

Ovaj provokativni triler koji potiče na razmišljanje o modernom braku, medijima i manipulaciji, režirao je redatelj filmova Sedam i Klub boraca, David Fincher, a scenarij, baš kao i istoimenu knjigu, napisala je Gillian Flynn.

1. Saltburn (2023.)

Barry Keoghan
Uloga u ovom filmu Barryju Keoghanu donijela je nominacije za Zlatni glubus i nagradu BAFTA (Foto: Amazon MGM Studios)

Zahvaljujući stipendiji, Oliver Quick (Barry Keoghan), postao je student Oxforda i nastoji se uklopiti među vršnjake-bogataše. Stoga radi prihvaća poziv aristokratskog kolege da ljeto provede s njegovom, izuzetno bogatom i uglednom, obitelji Catton na njihovom prostranom imanju pod nazivom Saltburn. Međutim, ono što započinje kao idilično ljeto brzo se pretvara u mračnu priču kada članovi obitelji Catton jedan po jedan misteriozno umiru.

Kako se radnja razvija, gledatelji bivaju uvučeni u zamršenu mrežu odnosa i tajni koje krase imanje Saltburn. Do preokreta dolazi kada se otkriva da su svi smrtni slučajevi dio Oliverovog paklenog plana. On nije samo pasivni promatrač, već se svojom inteligencijom i manipulativnim sposobnostima prometnuo u arhitekta kaosa.  

Film otvara pitanja o prirodi moći, privilegije i osvete, istražujući kako duboko ukorijenjeni socijalni i obiteljski odnosi mogu potaknuti na ekstremne reakcije.

Dakle, ova kombinacija psihološkog trilera i drame završava otvorenim pitanjima o pravdi i moralnosti Oliverovih djela, ostavljajući publiku da razmišlja o pravednosti i posljedicama njegovih odluka.

Film je režirala, napisala i producirala (zajedno s Joseyjem McNamarom i Margot Robbie) Emerald Fennell. Riječ je o 38-godišnjoj filmašici s nizom nagrada među kojima je i Oscar za najbolji originalni scenarij za film Djevojka koja obećava (Promising Young Woman, 2020.)

Osim Keoghana, u Saltburnu glume i Jacob Elordi, Rosamund Pike, Richard E. Grant, Alison Oliver i Archie Madekwe.

O autoru

O autoru